Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 743 ggr
emm
0

Nyfiken på Cornish rex

Hej halloj

Jag har sedan ca 10 år tillbaka varit såld på cornish rex. Tycker de är så himla tjusiga! På den tiden bodde jag hemma hos päronen och jag minns att vi fick ta en kisse på nosa-och-gosa prov. Tyvärr blev det aldrig någon katt sedan, men tanken på att ha en (eller ett par) har liksom aldrig släppt. Är generellt ganska allergisk mot "vanlig" katt men hankatter går bättre än honor.

Jag vet inte om det riktigt är tid för en cornish här hemma nu än, sambon är ingen kattmänniska… Men är ändå nyfiken på att höra mig för. Ni får jättegärna berätta lite om hur cornish rexen är till sättet, så jag kan försöka snärja sambon sen! 😉 Hur är det att ha en som ensamkatt? Tycker dem det är väldigt trist eller funkar det för ett tag? Vad gör ni för att aktivera de?

Vore kul att få prata med lite cornishkunniga :)

Mona22
1

En cornish är med jämnt! Väldigt sociala katter som kräver mycket uppmärksamhet.De är både högt och lågt och man blir inte förvånad om man hittar dem på hatthyllan.

Någon beskrev dem som en blandning av clown och apa och det stämmer väldigt bra. De är oftast väldigt busiga och ibland kan man inte låta bli att skratta åt dem då de hittar på hyss men endå lyckas se så oskyldiga ut. Cornish är en aktiv ras och vill gärna ha en kompis att busa med även om det finns katter som gärna bor ensamma. Vilken ras den har som kompis är av mindre betydelse. Jag har en maine coon som kattkompis och de busar för fullt. 

Har man väl skaffat en cornish så är risken stor att det blir fler😂

Twisted_T
0

Är själv väldigt sugen på bland annat cornish vid ett senare tillfälle. Så kommer följa denna tråden ;) hoppas du får mer svar.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

emm
0

#1 Tack för svar! Dem låter så härliga. Skulle vi bli med katt skulle det förmodligen bli en omplacering till en början, som förhoppningsvis följs av en till efter ett tag. Har du någon koll på om det fortfarande finns cornishägare som är villiga att låna ut katter för att prova allergi? 🙂

#2 Jaa jag hoppas också på några fler svar ;)

noir
1

Jag låna min första Cornish i 4 veckor för att se om min kattallergi även gällde Cornish rex. Hon flyttade aldrig hem igen, hon bor fortfarande här med oss och har fått en kattkompis. Trodde inte att hon var så ensam som hon antagligen kände sig. För när den nya katten flyttat in och de gjort upp vem som bestämmer så blev hon en helt annan katt. Mycket mer levnandsglad och sprallig.
Så jag skulle nog säga att du bör vara förberedd på att skaffa en kattkompis. Min bodde hos oss ensam i 8 månader innan vi tog beslutet att en ny individ skulle få flytta in.

Eine
1

De går bra i par (eller fler) Lekfulla,charmiga,påhittiga och förödande maktfullkomliga.. . man måste bli deras slav och tycka om det😃

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Twisted_T
0

Förlåt om jag lånar tråden lite. Men är det ok att ha en omplacering(huskatt) med en cornish? Eller är det optimala att ha två cornishar eller dyl?

// Linn

Mona22
0

#6 absolut! Som sagt har jag en maine coon och endast en rex hemma just nu. Har tidigare haft huskatt med cornish och det gick bra.

Eine
2

Ja,de är inte rasister. Det beror på individerna och deras temperament.

MrsCecilia
1

Jag har en skogis och en rex och en husis, det funkar utmärkt även om min Rex Robban gärna skulle vilja ha kompisar med lite mer "drag i"

🙂

Twisted_T
0

#8 Haha nej det förstår jag ;) men läst lite här och där om de mer sociala raserna att de kan vara lite för "på" för huskatter eller vissa andra raser. Men det var därför jag frågade nu för att se om det verkligen ligger till så ;)

// Linn

Eine
0

#10😃

AnneAlva
1

Huskatt modell nyfiken och livlig funkar alldeles utmärkt tillsammans med cornish rex. Det är väl om det är en husis som kanske är lite mer tillbakadragen som det kan bli "för mycket" med en turbo-katt i hasorna hela tiden. 🙂 Men de är inte bara busiga, de är mysiga också och väldigt sociala, både med människor och djur.

Det man behöver tänka på om man skaffar en omplaceringskatt är varför den omplaceras. Om den till exempel inte trivs med andra katter så vill den nog inte ha en kattkompis längre fram osv. De allra flesta cornishar är dock inte ämnade till att vara ensamkatter och skulle man ändå ha en ensamkatt så bör man vara hemma stor del av tiden så att den iaf har mänskligt sällskap.

Hoppas ni hittar era perfekta familjemedlemmar när det väl är dags, det finns många uppfödare här och även en del som av olika anledningar blir tvungna att omplacera sina små rexar.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex