Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 482 ggr
contrast
0

Bli uppfödare?

Hej!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om den här frågan ställs ofta, men jag är inte alls aktiv på iFokus och har inte kollat igenom forumet innan jag skrev det här. 

Jag har länge haft funderingar på att bli uppfödare och har nu bestämt mig för att börja rulla igång bollen. Jag har haft katt hela mitt liv, och har nu en steriliserad hona(hittekatt, har funkat bra med rumskompisars katter, andra hittekatter jag har varit jourhem till samt sambons katt som tyvärr avled nyligen, kattungar och hanar har hon lättare för att acceptera, honor tar längre tid men det släpper efter ett tag det med. ) och har haft kattkullar innan med min första katt så erfarenheten att ha kattungar och kostnader, tidskrav och dyl har jag ju iallafall hyfsat hum om. Dock förstår jag att tidskravet ökar med raskatter eftersom man ska (eller snarare jag vill) vara mer aktiv inom kattföreningar, åka på utställningar osv samt att innekatter kräver mer stimulering och umgänge.

Jag är enormt sugen på cornish rex, jag hade en vän i tonåren som födde upp dem och de små charmtrollen stal mitt hjärta efter tio minuter och alltid när jag funderat på att skaffa raskatt så har de varit mitt i stort sett enda alternativ. 

Men min fråga , Har ni några rekommendationer på vad jag bör göra innan jag ens börjat lite, böcker jag bör läsa, kanske någon kurs jag borde gå(vet inte ens om något sånt finns?) något stort viktigt som jag borde veta?

Min tanke nu är att jag skaffar min första CR nu till sommaren, då jag har ett uppehåll på tre månader mellan att min nuvarande anställning upphör och min utbildning börjar, och jag då kommer ha tid att lägga på min nya familjemedlem, själva uppfödningen får jag självklart vänta med då jag tänker mig en kattunge som första katt.

Men ja, hur låter det, newbie som jag är så förstår jag att det är miljontals saker jag inte vet och inte kan veta förns jag själv upplevt dem men jag vill vara så förberedd som möjligt innan jag drar igång och jag hoppas att den tidsram jag har nu räcker för att få allt klart till min första CR.

Så tips,, kritik, svar på frågan, hit me with your best shot! :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Mona22
7

Är du väldigt intresserad av avel och vill lära dig mer så försök få tag på en katt på foder. Då har själva uppfödaren största ansvaret för kullen och du får lära dig samtidigt. 
Uppfödning kan vara väldigt snårigt och mycket att tänka på och jag tycker det är viktigt att ha en mentor att stödja sig mot om man har funderingar. 

Ang fodervärd så kan vissa tänka sig att du får ta över katten som fertil efter uppfödaren tagit sin kull/kullar och du har då starten på ditt katteri. 

Att föda upp är jättedyrt och kräver planering. Man tjänar inte pengar på uppfödning utan man får räkna med att gå minus. Blir det kejsarsnitt så kan det bli väldigt mycket minus men det får man ta med i beräkningen.

Cornishar är väldigt aktiva katter överlag och kräver uppmärksamhem direkt. 

Det finns en bok som heter just kattuppfödning men kommer inte ihåg vem som skrivit den. Den tar upp det mesta inom just det och är värd att läsa.

Besök gärna utställningar och lär känna några uppfödare som skulle kunna hjälpa dig i framtiden. 

På sidan sverak.se och  wcfnordic.se finns utställningarna som är i sverige.

AlexH
3

håller med ovan, finn en uppfödare som du får bra kontakt med. och be om att få bli fodervärd och bli upplärd den vägen. det är alltid bra att ha en mentor som kan hjälpa till att leta hanar till framtida kullar, guida genom djungeln så att säga och som kan visa alla tester etc.. som mskall göras innan man ens vet om den hona man har kan gå vidare i avel.. tycker man ska börja med att ställa ut först och lära sig rasen och standarden och att få ett öga för hur rasen ska se ut.. Jag började med en hane och ställde ut i 6 år innan jag tog min första kull.. jag ville känna rasen väl innan jag gav mig in i detta med uppfödning..

Lycka till..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

contrast
0

Ok, jo jag funderar även på om inte det bästa vore att börja med en hane, och ställa ut och avla på honom  men där känner jag mig mer lost då jag aldrig gjort något liknande innan, men att vara fodervärd till en hona kanske endå är det bästa alternativet till att börja med :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Mona22
2

#3 tyvärr har fertila hanar en tendens att börja revirmarkera överallt så en fertil hane är inte alltid så roligt. Honor kan självklart också markera men risken är lite mindre. 🙂

Börja med att åka på en utställning och försök få kontakt med någon uppfödare som du kan hälsa på och se hur de är i hemmiljö.

MonicaLagerquist
2

Jag tycker att det är en bra ide´att börja med en hankatt och en bra mentor.Ställa ut hankatten och få hjälp av mentorn att välja de honor som ska få träffa grabben,Vara aktivt med i val av honkatt,vara med vid parning.vara med under förlossningen och hälsa på kattungarna och vara med och få se hur myket som det är kring det hela .Med att välja ut nya kattägare,alla papper allt kring registering,veterinärbesök osv.

Jag köpte min första honkatt efter att ha haft tre hankatter och ställt ut under flera år.Då visste jag vad det var jag ville ha för katt och hade skaffat mig en massa erfarenhet och en massa kontakter.

Jag är inte så förtjust i fodervärdar utan ser att man lika gärna kan köpa en katt och få hjälp av en mentor.

Stolt ägare till tre La permer