Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 841 ggr
Bemma
0

P-piller till Cornish Rex?

Hejsan!

Mitt namn är Emma Hallin.

Jag och min sambo ska skaffa oss två Cornish Rex, en hona och en hane från olika familjer.

Jag vill inte kastrera varken honan eller hanen och heller inte avla.

Hur fungerar det med P-piller/spruta? Finns det något alternativ?

Vill inte utsätta gullisarna för något hemskt, men det verkar finnas mycket risker med p-piller?

Hoppas någon kan ge mig lite tips och förslag.

Vill ha en hane och en hona för att de ska ha så olika personlighet som möjligt, även därför jag inte vill ha syskon. Har märkt att utseendet sklijer sig väldigt mycket mellan olika kullar vilket jag tycker är både kul och intresant, vill ha två helt unika små varelser!

Vänligen//Emma H

MonicaLagerquist
12

Har du hittat två uppfödare som är villig att sälja två katter som du ska hålla fertila utan en tanke på avel.?

Av mig skulle du ialla fall inte få köpa katt på de premisserna.

Har du levt med fertila katter?

P-Piller förhindrar i bästa fall löp.Men förr eller senare kommer dina katter att para sig med varandra.Det är bara en tidsfråga.Har du tur har honan hunnit på över året  har du otur är hon sex månader.

Du utsätter katterna för betydligt mer risker iom att du tänker ha dem fertila än en kastration av båda kattena.

Stolt ägare till tre La permer

Mona22
3

Håller med Monica. RIsken är väldigt stor att hanen (även honor kan göra det) börjar kissa fel när den är okastrerad. Varför vill du inte kastrera dem? De blir mer harmoniska och slipper alla jobbiga hormoner.

nakenkatt
3

Håller helt med.man utsätter katterna för stora risker,ska man ej avla så finns ej ngt annat alternativ än kastration.

EmyJ
3

Att hålla djur fertila "bara för att" är inte någon bra idé. Dom kommer att må dåligt pga sina hormoner när dom bor med en annan katt av annat kön. Dessutom riskerar du att honan får livmoderinflammation eller juvertumörer om du ger p-piller. Jag ger mina p-piller men det är avelhonor. När dom har gjort sitt kastreras dom och är galda kastrater som faktiskt blir trevligare och keligare. För både ditt och djurens bästa bör du tänka om. Tänk dig själv att leva efter instinkter och aldrig få leva ut dom, djuren mår inte bra. Kastrerade djur är mkt mer välmående.

www.kickemcattery.se

Bettan
5

Förstår inte riktigt varför man inte kastrerar när de inte ska användas i aveln. Det är väl meningen då att de ska vara mysiga och harmoniska sällskapskatter där hemma.

Ha en bra dag

Sport iFokus

noir
4

Det bästa man kan göra mot sällskapskatter är att kastrera innan första löp. På det viset slipper katten all den stress som inte alls är hälsosamt och man får en harmonisk katt.

Eine
6

Håller med alla som skrivit tidigare. Att kastrera är ju inget problem i din sits. kastrera nu vid leverans och du får de mest harmoniska djur du kan tänka dig. Lycka till.Kärleksfullt mot djuren att kastrera tidigt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Holtan
2

Om du verkligen inte vill kastrera båda så kastrera hankatten, "lättare" ingrepp och inte lika kostsamt. Dock säger jag som tidigare att du bör kastrera båda. De finns nog ingen seriös uppfödare som säljer dig katter från olika kullar/uppfödare utan att de kastreras OM du inte planerar att bli uppfödare själv.

P-piller tycker jag inte ät någon bra ide. En honkatt på p-piller löper 90% större risk för att få juvertumörer än kastrerade honkatter. Även livmoderinflamation är en stor risk. Så vill du derar bästa, kastrera dem.

:)

[Lec72]
0

Även jag håller med alla ovan skrivna kommentarer och är väldigt nyfiken på varför man skulle vilja ha okastrerade katter hemma om man nu inte ska avla..?

Eine
0

Bäst att kastrera före könsmognad. Detta kan inte sägas för många gånger. Kastrerar man en hona när hon löpt,så finns risken för juvertumörer redan där! Så kastration före löp(hormoner) är det bästa om man vill undvika juvertumörer och vem vill inte det?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora