OT Min huskatt
Ja, kanske inte alla av er vet att jag även äger en huskatt? När jag flyttade ihop med min sambo för 3 år sedan fick min huskatt Lillan bo kvar med mamma eftersom han hade kattallergi
.Jag blev ju såklar helt nipprig utan katt i hemmet och det var ju på den vägen vi fick upp ögonen för cornishen.I alla fall så fick jag en otrolig utställningsabsintens när jag inte kunde ställa Juno och Poker inte hade blivit en del av vår familj ännu…
Så hur löste jag det? Jo, jag skaffade huskattsbevis till Lillan med det fina namnet "Lillan Gustavsson" och anmälde henne till en utställning.
Eftersom hon vid tidpunkten var 7 år mjukstartade vi med en seniorbedömning i borås förra året och i konkurens blev hon bästa senior på sin första utställning och skötte sig utmärkt!
Nu på hösten har ingen utav cornisharna vart i "showcondition" och jag anmälde Lillan till ädelkatten! Denna gången var vi med på både vanlig bedömning och seniorbedömning.Lillan drog till med ytterligare ett BIS i seniorklassen och blev bästa långhårshona, båda klasserna i konkurrens! I totalen förlorade hon på skiljeröst till en vacker hane men vi är otroligt stolta över henne..
Att en såpass "gammal" katt kan ta utställningslivet med ro och dessutom få beröm för sin fina preparering trots att matte varken badat och bara dragit några drag med kammen.. Magen får jag absolut inte borsta..Hon har en otrolig pälskvalite och får aldrig tovor eller annat, blank och fin!
Det är riktigt kul att ställa huskatt och visa upp dem.. Jag vet flera som frågat mig varför jag "inte ställer mina dyra raskatter" och jag får förklara och berätta. Det gör många väldigt positivt inställda när de ser att jag tar lika bra hand om min huskatt som mina raskatter och att de har precis samma förutsättningar till ett gott liv.
Lika roligt är det att få även min mamma intresserad och hon får en större förståelse för sin crazycatlady dotter… En liten glädjetår tror jag smög sig upp i moders öga när Lillan var i panelen!

Vad roligt att det gått så bra för damen.Synd att det inte visas fler huskatter. Hade gärna haft en om jag tålt dem. Löjlig kommentar du fick ang att du ej ställde dina raskatter. Är inte huskatterna lika mycket värda? Fin husis du har och hoppas man får se henne i verkligheten på någon utställning någongång.
Jag gjorde också debut med min skogis vid 7 år och fick massa beröm flera ggr trots att jag bara kammat honom och ej badat
Vissa katter har bra päls helt enkelt
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Det är ju ständigt ett missförstånd att vi med ras katt föraktar huskatter och vill trycka ner dom när det i nästan alla fall är helt tvärt om. Det gick en del rykten och komentarer kring att jag flytta ihop med min sambo och innan jag ens flyttat mina grejjer flyttade det in en cornish, en ras katt och mina huskatter blev kvar hemma, bort slängda för den finare raskatten, vilket inte är sant. Jag har kattallergi och valde att istället för att må dåligt och flytta mina nu utekatter till innekatter och ställa om deras liv när det faktiskt trivs bra där det är nu och håller min sjukpensionerade mamma sällskap. Skulle jag slippa min allergi skulle jag inte tveka att ta hit mina huskatter om jag visste att dom skulle trivas som lägenhetskatt. dvs mindre yta än det är vana med.
Men för att återgå till trådens syfte! Jätte roligt för dig och din huskatt! Sånt här vill vi se mer av! Mycket fin kisse var det också! 
Fina Lillan! Hon förtjänar sina framgångar! Underbart! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Vilken härlig katt det verkar vara.
Det första jag tänkte var,vilken söt tjej!!! men kissen är också jättefin.