Söta "lilla" Sture :-)
Hej!
Jag håller mest till inne på musifokus. Nu tänkte jag kolla en sak med er här på cornish.
Min syster har en underbar cornish, en kastrerad kille på ca 1 år. När hon köpte honom blev hon lovad av uppfödaren att han skulle vara reggad, id-märkt och att han hade stamtavla… Men när hon väl hämtade sin lilla kattunge så hade allt ändrats…
Han var inte id-märkt, det fick hon göra själv.
Ingen stamtavla, trots att uppfödaren tjatat om att dom skulle vara reggade och skröt om hur eftertraktad den importerade pappan var…
Detta är min systers första cornish och som alla vet så går det ju inte att jämföra dom med andra katter :-)
Min systers känner är att hon skulle vilja ha någon att prata, diskutera och kanske fråga om råd ibland, men har upplevt i olika forum att katter utan stamtavla inte är välkomna hos vissa cornish-forum eftersom som i stort sett räknas som "bondkatter".
Hur ställer ni er till frågan här på i fokus?
Tacksam för svar
Hälsningar Lotta
Skickar med en bild på härliga Sture :D
Hejsan vilken söt kille, och fint namn ! Min äldsta Cornish heter åxå Sture till vardags.
Det är väldigt trist att din syster råkat ut för en uppfödare som inte reggar sina kattungar utan bara säljer dem utan allt som hör till.. Tyvärr finns det sådanna ute som bara vill tjäna pengar på kattungarna utan att behöva lägga ut några…
Hit är man alltid välkommen med eller utan stamtavla :)
Tyvärr är det ju så att ALLA katter oavsett renrasiga eller blandraser är huskatter om de inte har stamtavla.. så även om din syster har en cornish så är den fortfarande "huskatt" utan stamtavla.
Oavsett så kommer han ge din syster underbara år med eller utan stamtavla.
Skulle din syster endå vilja prova på att ställa ut så kan hon ju regga honom som huskatt hos sin kattklubb och då få ett huskatt bevis, och ställas mot andra huskatter.
Hälsa din syster att hon är mycket välkommen hit och posta bilder och prata katt, och här kan hon titta igenom alla tidigare trådar om frågor och undringar som har stötts och blötts här på forumet 
Hälsningar
Alexandra

#0 vilken dålig stil av uppfödaren att säga att den är registrerad och allt och så är den ej det. Hoppas verkligen inte hon betalade fullpris för den kissen
#1 har för mig att en katt som ställs ut som huskatt ej får likna en ras och det gör ju hennes söta kisse
.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Söt lillkatt.Så trist att din syster blev lurad.Hoppas att hon inte betalt fullpris för honom.Sen är jag glad åt att ni kastrerat honom.Tyvärr så förekommer det avel på oregistrerade katter och det leder ofta till att människor blir lurade.
Om uppfödarens katter har stamtavla så kan det gå att de registrerar er katt nu.Men då gäller ju det att det finns alla pappaer och att uppfödaren inte är avstängd från sin kattklubb.Sen måste hans kullsyskon registreras samtidigt.
Men mest troligt är ju att det saknas papper eller är avelsförbud på pappan eller mamman.
Stolt ägare till tre La permer
#1 hm kanske det är så… ohh jag vet inte.. har aldrig riktigt läst på.. måste kolla upp vad det står i WCFs regler om detta.. Kan ju vara så att de inte får likna annan ras.. men alla långhårs och de som ser ut som europeer som ställs som huskatt… de liknar ju åxå andra raser… hm knepigt.. nu måste här undersökas 
Gå till källan.Vill inte uppfödaren ge en stamtavla så anmäl henne till hennes klubb och låt styrelsen ta itu med detta.Fungerar om det är en Sverak-eller WCFklubb.Andra förbund vet jag inte mycket om.Uppfödaren riskerar avstängning om hon brutit mog reglerna angående registreringen.Börja där.
En fin liten kille i vilket fall
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Usch, vad trist
men du har ju fått goda råd av de andra
Hoppas hon inte betalat fullt pris för katten, precis som Eine säger…

Tack för alla snälla svar och goda råd!
Jag ska tipsa min syster om att hon är välkommen hit :-)
En jättefin kille! - försök att få ordning på papprena också om det går. Katten är naturligtvis lika fin utan papper, men det är ett oseriöst sätt att bedriva avel och det är inget som någon av oss vill främja. I längden riskerar vi att en del ärftliga defekter sprids och det vore olyckligt.
-- Eternity is a very long time --
Verkligen kloka råd.