Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1456 ggr
hoppetossan
0

Jag är frälst:)

hej alla Cornish frälsta här!

Jag är helt frälst av denna ras:) de är så himla vackra och charmiga tycker jag. När jag skaffade katt stod det mellan dessa och burmor, det blev burma då och det ångrar jag verkligen inte, de är underbara min små korvar:) men jag har inte glömt cornishen och nu funderar jag på om det skulle gå att skaffa en cornish till två burmor?

mina killar är båda kastrerade 2, resp 1 år gamla. Det verkar för mig som de är hyfsat lika i temperamentet dessa raser, aktiva, intelligenta och väldigt sociala. Skulle det funka att ha en flock på tre med dessa raser ihop eller skulle cornishen bli lite utmobbad möjligen? tar gärna emot era åsikter kring detta.

sen undrar jag lite över färgkoder också.

jag har blivit extra förtjust i de som är blå och vita, med lite mönster och prickar eller vad man ska säga..men hur sjutton vet jag vad de kallas om jag vill kolla efter just den färger hos en potentiell uppfödare. hittade på S*Spotless hemsida bilder på hennes katter Argus och Akka som är helt bedårande!är argus då en harlekin blå och akka en blå bicoulor? och vad är detsom gör att de har olika betecknigar  de båda är blå/vita, är det mönstret på dem? Känner mig lite förvirradTungan ute

ursäkta långt inlägg men jag är så nyfiken på dessa underbar katterGlad

Mona22
0

Jag tror det kommer funka. Jag har en skogis med mina rexar.

Tidigare har jag haft en exotic  och då hade jag bara en rex. De var jättebra kompisar och exoticen blev ju busig för att rexen var detGlad

LykkeLii
0

Jag tror det kommer funka bra med burmor och en cornish. Jag är också extra förtjust i blå/vita och du funnit kanon kattungar!

De två är verkligen underbara och har en underbar pappa. Jag är lite partisk, då våra kattungar har samma pappa.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Spotless
0

Vad roligt att du funderar på att öppna upp ditt och dina burmors hem för en cornish! Jag själv har ingen erfarenhet av burma, men vad jag förstår så är det en social och aktiv ras. Om jag inte minns fel så finns det i alla fall en uppfödare som har både burma och devon. Hur som helst så är min uppfattning den att en katt mår bäst av att ha (åtminsone) en artfrände i sitt liv och min erfarenhet är den att tre katter på många sätt är optimalt.

Akka och Argus är, som du säger, blå och vita. Akka har en mindre mängd vitt och är därför en bicolor (hennes EMS-kod är CRX a 03) och Argus har mer vitt och är alltså en harlekin (med EMS-kod CRX a 02), a talar om att det är en blå katt och siffran 02 respektive 03 anger mängden vitt. Varken Akka eller Argus är mönstrade.

Om allt går som det ska väntas nya kattungar här hemma i januari, där finns möjligheten till blått med eller utan mönster och med eller utan vitt.

Lycka till med att hitta rätt katt!

Mona22
0

Måste ha läst fel. typ birma. syrran min har ju haft cornish och burmor tillsammans. det gick ju jättebra Skrattande

RacerDonnans
0

Hej!

Håller med övriga talare i det de sagt hittills. För att lägga till vad du bör titta på i kodväg så är det om du letar en blåmönstrad vit tex så här: CRXa 02 24. Denna kod står för en blåspotted harlekin unge. Som du tidigare fått veta står a för blå och sen har du fått exempel på olika grad av vitt. Grad av vit är den kod som visaren katt med mycket vitt 01 sen mindre 02, mindre 03 och de som har mindre grad än dessa har 09. 24 står för spotted, 23 för tigre´. 

Hoppas du blivit lite klokare. Lycka till att hitta en ny familjemedlem.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

hoppetossan
0

Tack för alla svar! Så skönt att höra att raserna passar ihop :) och tack för förtydligandet ang färgkoderna, känner mig lite klokare nu! en fråga till bara..hur ser då en mänstrad katt ut, en blå katt som är tigré, har den då ränder i pälsen eller vad man ska säga och spotted är det som fläckar eller?(ursäkta den dumma frågan, men burmor e mkt lättare, de har en färgkod och inga mönster liksom:P)

Spotless: då ska jag hålla koll på din hemsida framöver :)

Mona22
0

#6 precis. randigt och prickigtGlad

Anki-Egerbrandt
0

Min syster har precis fått kattungar som är blåa m. vitt och mönstrade! :)

Kika på hennes hemsida www.calistas.se

Katteriet heter S*Zoot´z katteri Glad

Spotless
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GIC S*Spotless Qat är blåtigré (utan vitt).

Qat igen! ? Prisma i bakgrunden är lilamaskad.

IC S*Spotless Sesam är blåagouti och vit (CRX a 02 21).

Sesam är reggad som en 21:a i och med att han är så pass höggradigt vit.

hoppetossan
0

Aha nu hänger jag med ännu mer! Men agouti, vad betyder det+ är det ett mönster också eller?

Fina katter Spotless, alla tre! men jag blev lite extra kär i SesamGlad

MonicaLagerquist
0

Augoti = mönstad

Sen finns det olika sorters Augoti.

Stolt ägare till tre La permer

hoppetossan
0

# Tack!mycket ska man lära sigFlört

Eine
0

#12 Agoutifärg är samlingsnamn på tigré,spotted ,tabby och tickad.Praktiskt när man inte säkert vet mönstret.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

hoppetossan
0

#tack för klargörandet Glad

Englatassens
0

Jag lovar att du inte kommer att ångra dig om du köper en crx…. de e helt underbara på alla sätt å vis!!!!Kyss

hoppetossan
0

#15 Ok, det jag misstänker ;) de verkar så trevliga och social och sen är de himla vackra ut dessutomGlad