Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1766 ggr
almira
0

Några frågor mo rasen "cornishrex"

Hej på alla kattälskare här!

Det är nämligen så att jag funderar på att skaffa mig en ny familj medlem dvs en katt. Just nu äger jag en huskatt. Men jag vill inte skaffa mig en ytterligare katt förrän jag skaffa mig tillräcklig kunskap. Av just denna anledning skall jag läsa på och be kattälskarna om råd. Jag vet inte vad det nya familj medlemet skall ha för ras . Men "cornishrex" kommer att vara ett alternativ.
Så jag har några frågor att ställa till er..

1. Hur beskriver ni cornishrexen? egenskaper, temperament osv.
2. Brukar de komma överens med andra katter?
3. Hur stor utrymme behöver de? Blir de rastlösa av trånga lägenheter?
5. Bär cornishrexen några ärftliga sjukdomar? (T ex. Har hört att vissa raser , t ex Perser, Ragdoll och Heligbirma drabbas ofta av njursjukdom)
6. livslängd?
7. Vad är ett rimligt pris på en cornishrex?
8. Tips på bra uppfödare?
9. Tips på bok om cornishrex?

Tills slut vill jag be om ursäkt för eventuella grammatiska fel, Svenska är inte mitt modersmål. ;)

Tack på förhand.

Mona22
0

1
Cornishen är en väldigt aktiv katt. det är en katt som älskar att vara med överallt och är jättesocial. Älskar värme och närhet och tycker om sina ägare. Du ska veta att du kan hitta din rex var som helst. gärna någonstans vid taket där de kan se ut över reviret.

2

Jag har inte haft några som helst problem med att mina rexar skulle ha problem med andra katter eller andra raser.Jag har haft huskatt, exotic och oriental och har nu en skogis och det har funkat perfekt med rexar.

låt katten klättra på höjden och lek med den så är det en perfekt innekatt.

5
man brukar testa rexar för HCM som är en hjärtsjukdom men jag vet inte om den är speciellt vanlig eller ej.

7
priset kan vara väldigt olika men ligger oftast mellan 5-7000 för en sällskapskatt.

8
det finns massor med bra uppfödare, kolla under länkar här så hittar du en hel del.

9
kan inte rekomendera någon bok men fråga på biblioteket. det finns äkert någon där.

Lycka till med att hitta din nya familjemedlem.

almira
0

#1 . Tack för snabba svaren :)