Tidig kastrering?
Tänkte skriva en lista över alla veterinärer som utför tidiga kastreringar.
Kan ni pma mig adresser ifall ni vet några?
Tack!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Bra initiativ! 
Ska försöka komma ihåg att PMa dig sen. Vi gör det här i Vingåker vid behov 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag har lagt till två kliniker i Uppsala som kastrerar tidigt.
Stolt ägare till tre La permer
Har börjad med en lista nu:)
Hoppas vi få ihop många adresser. Det är ju fortfarande tabubelagd i Sverige. Min veterinär totalvägrar. Trams från Amerika….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tycker också att det måste finnas mer information samt veterinärer som vågar läsa och prova tidig kastrering. Jag har letat efter veterinärer här i västerbotten och funnit en som utför tidig kastrering, fick ett tips om honom från en annan uppfödare.
Jag försökte prata med vår veterinär men hon tyckte att jag bara ifrågasatte deras kompetens när jag frågade om varför de hade en viss ålder som de kastrerade vid. Att få mer information om ämnet var det inte tal om eftersom de hade 20 års erfarenhet av kastrering.
Det finns massor av information om tidig kastration!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Absolut finns det information att få för de veterinärer som önskar skaffa sig kunskap. Jag hoppas och tror att fler veterinärer kommer att ta till sig denna inte så nya kunskap för katternas skull. Allra mest tänker jag på katthemskatter. Aldrig, aldrig skulle en katthemskatt få flytta okastrerad och riskera att föda fler oönskade kattungar.
I den bästa av alla världar är alla kattungar varmt efterlängtade och har härliga hem som väntar på dem, men så ser det ju långt i från ut. 
#5 fråga rätt ut om det är sövningen som gör dem så osäkra? Det krävs nämligen att man är noggrann vid doseringen,beroende på vikt på kattungen.En duktig veterinär har inga problem med det!
Jag lånar denna tråd lite, då jag undrar lite om tidig kastrering.
Jag ringde två veterinärer idag och ingen ville kastrera min grabb förrän han är 6 månader, Elmer blev idag 5 månader.
Varför vill de inte kastrera de som är yngre än 6 månader?
#9 Har hört mig för med många veterinärer i Uppsala tidigare och de flesta som inte vill kastrera tidigt säger att de har "pungkulorna nere" som gräns för när de vill kastrera. De som fortfarande inte vill kastrera brukar säga att de vill kastrera en fullvuxen katt och därför vill vänta.
Vi kastrerade vår ena huskatt vid 11 månaders ålder och han växte på sig rejält månaderna efter kastrering, men det kan säkert variera från katt till katt med tillväxten.
Sedan ser jag en stor skillnad mellan huskatter/hittekatter och raskatter. Hittekatter/huskatter tycker jag personligen att man borde kastrera fortast möjligt om veterinären i fråga är erfaren.
Sedan när det gäller fertila katter (oavsett ras) med kissproblem etc till följd av sin fertilitet, så borde man ju även där prioritera tidig kastrering för att slippa ett betéende som blir permanent.
#3 En fråga. Är det trams om man är emot tidig kastrering. Är det trams om man till exempel har en annan åsikt om tidig kastrering. Är det trams om man tycker annorlunda än andra. Är det trams med åsiktsfrihet? Jag tycker man ska respektetra andrtas åsikter och inte kalla dem trams.
Som ni förstår så har jag en åsikt som är trams, men nu handlar det om en lista över veterinärer som gör tidig kastrering och inte om man är för eller emot, inte om det är bra eller dåligt.
Leffe, skulle vara skönt om du kunde sluta hacka på mig oavsett på vilken sajt jag är.
Min veterinär sa att det är trams från Amerika…
Jag är absolut för tidig kastrering för många katthem följer inte upp kastreringskrav av förmedlade kattungar. Och många katter blir inte kastrerade utan hamnar fertil ute som hemlösa katter. Det vet du och det vet jag.
I Tyskland har många katthem just därför börjad med tidig kastrering. I Sverige har man alltid svårt att acceptera nya metoder. Förr skulle katter inte kastreras innan de var 1 år. Nu är regeln 6 månader. Ett stort framsteg. Men många katter blir könsmogen redan med 4 månader…
Skulle det inte finnas så många hemlösa katter skulle tidig kastrering inte vara aktuell men nu måste vi försöka lösa problemet från flera håll.
Som tur finns det många raskattuppfödare som är kunniga och har börjat kastrera sina katter innan de säljs som sällskapsdjur. Ett bra sätt att stoppa blandrasavel som bidrar till antalet hemlösa katter och dumpar priser för seriösa kattuppfödare. I dag är det normalt att sälja sina blandraskattungar för 1000-2000 kronor ovaccinerade osv.
Så att vara emot tidig kastrering är ingen bra inställning i dagens läge…
#11 Jag tror inte att Alexej själv kallar den ena eller andra åsikten för trams, däremot att många veterinärer avfärdrar tidig kastraktion direkt med "Trams från Amerika…"
Åter till ämnet. 
Två intressanta artiklar om tidig kastrering:
#10 De allra flesta kattungar har pungkulorna nere vid 12 veckor. Alla de jag fött upp har i varje fall haft det.
#9 Läs mitt inlägg(#8) så har du grundorsaken.
#16 Tack 
Alexej ber dig om ursäkt att jag skrev om trams. Jag fattade det som det var du som tyckte det var trams från Amerika. Då anser jag att de veterinärer som kastar ur sig att det är trams när veterinärer i Amerika ev är emot kastration av unga katter helt enkelt är dåliga förebilder för veterinärkåren.
Ärligt talat så tror jag inte att de hemlösa katterna skulle minska nämnvärt i antal om man inför tidig kastrering. Fortfarande kostar kastrering pengar och fortfarande så bryr sig inte de som slänger ut sin katt om den kattens ev kattungar blir kastrerade eller ej. De är redan från början i den tron att katter är en sak som bara är att kasta bort. Däremot kan det vara en liten liten möjlighet att några gör det trots allt. Så Alexej din lista tror jag på och att den kan tillföra något och även något är en bit på vägen. Många bäckar små…
#18 Det är ju en väldigt bra början om information om tidig kastrering sprids samt att katthem och jourhem hakar på och kastrerar alla sina kattungar innan de adopteras ut.
I USA är det väldigt vanligt och veterinärerna där är för tidig kastraktion i mycket större utsträckning än vad våra svenska veterinärer är.
Alla bäckar små som sagt..
Okay, missförstånd..:)
Nej, tidig kastrering få inte bort alla hemlösa katter men det är en del av allt vad som skulle kunna hjälpa. Katthemmet jag jobbade på gjorde inga uppföjlningar alls om omplacerade kattungar.
Jag tror det skulle hjälpa mycket med momsbefriade kastreringar. Då skulle en kastrering blir 25% billigare. Och helst att kastreringar bara utfördes i samband med ID-märkning.
Tycker ni kan ställa er frågan.
Vilka skulle jubla högst om tidig kastrering blev "godkänt".
Alla uppfödare av raskatt som vill ha patent på sina linjer eller alla huskattuppfödare som sitter med kattungar till salu? Tror knappast att huskattuppfödarna över lag skulle fundera på att betala dyra pengar för att sälja sina kattungar kastrerade bara för att inte bidra till fler huskatter. Då skulle de redan ha kastrerat sina egna katter först!
Att säga att man vill kastrera kattungar tidigt pga katten skull??? Att motivera tidig kastrering genom att säga att man inte vill att de ska medverka till blivande katthemskatter???
Ursäkta med det är helt ok att vara för tidig kastrering om man står för vad det egentligen handlar om, man vill ha full koll på sina linjer och inte dela med sig av dem till någon man inte själv har godkänt.
Visst, att kastrera katter som finns på katthem osv är ju jättebra, MEN, bara en droppe i havet med tanke på alla som föder upp huskatter runt om i landet. Vilken barnrumpa som helst kan ju begripa att vi inte kommer att få färre huskatter bara för att det är ok att kastrera tidigt, för som sagt, denna åtgärd kommer mestadels bara att uppskattas av uppfödare som har kontrollbehov!
Ja, ja, ja, jag vet att man får skit för sånna här inlägg, det är helt ok men jag tycker det är på tiden att vi belyser huvudorsaken till varför man vill ha tidig kastrering!
#21 Nu är det väl mest uppfödare härinne, men Alexej har lagt ut denna förfrågan även på andra kattsajter. Så att dra alla över en kam och snacka om kontrollbehov känns fel för mig.
Huskattavel/buskavel tar jag helt avstånd ifrån och jag föder heller inte upp raskatter. Är det okej att vara för tidig kastraktion då?
Självklart bara så länge det kan utföras utan att katten påverkas negativt på något som helst vis. Mer forskning välkomnas!
#21 Många kattägare får tyvärr "hoppsan-kullar". De hade inte ens märkt att deras katt löpte. Många tänker: Nästa månad, då har jag mer pengar osv. Men allt fler katter blir tidigare könsmogen precis som vi människor blir. Jag tror att de flesta kattmammor är ungkatter.
Vi som jobbar med hemlösa katter har stora problem med blandraskatter som säljs genom Blocket. De tar upp platser som en hemlös katt annars kunde få och alltfler blir själva hemlösa. För också en dyrbar köpt blandraskatt kissar i sängen…
Min dotters granne har en vanlig vit huskatt och avlar på den. Säljer ungarna för 1000 kronor, ovaccinerade. Skriver att mamman är halvsiames, pappan skogkatt. Men katten är utekatt och parar sig med alla hanar på gården. Hon har inga problem att sälja ungarna.
Så jag tycker det är jättebra att uppfödare kastrera sina katter som inte går till avel. Och säljs de med 12 veckor blir det en tidig kastrering…
Nej Zootz - det är din tolkning och den står för dig. Jag har en annan tro och ett annat motiv och det är den jag redovisat ovan. Även om kastrering av huskatter eller av raskatter som inte ska gå i avel bara är en droppe i havet enligt dig så anser jag att det är ett bidrag i rätt riktning.
Jag säljer gärna avelskatter till seriösa avelsprogram, men jag kastrerar de katter som inte ska gå i avel - för katternas skull. Det är min tro och min övertygelse.
#21 Du har inte alla rätt här!Jag är uppfödare och har inget behov av full koll på mina linjer såtillvida att jag kastrerar för att andra inte ska komma åt dem.Då känner du mig väldigt dåligt. Att kastrera tidigt är enbart en fördel för katten.
((OT
Fast nu får vi då och då veta att alla som föder upp CRX inte har CRX utan lockiga bondkatter..jag räknas säkert dit och kanske inte ens ska kalla mig för uppfödare?))men det kommer kattungar då och då, och jag kastrerar en del av dem som ungar.
#22 Varför är du för tidig kastrering?
#23 Som sagt, jag tror inte att den som inte ens har råd att kastrera sin katt har möjlighet att kastrera kattungarna i hoppsankullen före leverans.
1000kr för en huskatt är väl inte dumt? Försöker vi inte höja kattens status?
#24 Ja, det är min tolkning och jag står för den. Varför är tidig kastrering bättre än kastrering vid könsmognad? Förutsatt att man säljer katten till köpare som inte har avelsintresse? Denna fråga ställer jag helt ur kattens perspektiv, alltså varför mår katten bättre av att kastreras vid 12 veckor, än vid 6 månader?
#25 Skulle tom våga påstå att jag inte känner dig alls ; ) Återigen då, varför är det bättre för katten att kastreras vid 12 veckor än vid 6 månader?
#26 Angående kastrering räknas inte kattens perspektiv:) Annars skulle det nog inte finnas kastreringar öht…
Och de som fick hoppsankullar har säkert inte heller råd att kastrera ungarna sedan. Men en förebyggande kastrering hade hjälpt att det inte blir ungar. Och om alla katthem skulle kastrerar ungarna innan försäljning skulle det nog bidra till mindre elände sedan.
1000 kronor för en ovaccinerad huskattsunge är mycket jämförd med dagens priser. Här är problemet att folk köper för de annonseras ut som halvsiameser. Tjejen använder katter för att tjäna snabba pengar och dumma köpare som inte har råd till en raskatt och åtminstone vill ha en blandis. Blocket är fullt med blandraskatter.
Kattungar säljs med 12 veckor. Och en kastrerad kattunge kan inte skapa nya katter. Där har du en bra anledning till varför det är bra med tidig kastrering.
Kommer ihåg en tråd på SKS, där en förtvivlad raskattuppfödare (perser??) hade såld en katt som inte kunde gå i avel pga ett hjärtfel eller vad det var. För att sedan upptäcker att kvinnan avlade och sålde ungarna. Trots kontraktet….
Ärligt talat så tror jag inte det var trådskaperens avsikt att vi här skulle diskutera för eller emot tidig kastrering på raskatter. Tror inte ens att trådskaparen hade en aning om att detta förekom. Vad jag vet så är trådskaparen engagerad i hittekatter och hemlösa katter och inte i raskatter. Jag tror att hon är ett litet steg på rätt väg med listan. Kanske inte när det gäller katthem och liknande för de vet nog var de ska vända sig. Inte heller när det gäller de som bara sparkar ut katter. Men det kanske är ett litet steg till att en eller två kastrerar kattungarna innan de släpps vind för våg. Som det är nu måste man jobba för att hitta en veterinär som utför arbetet. Vilket gör att ingen kattunge kanske blir kastrerad. Finns listor lite här och var att hitta så blir det genast lite lättare. Om vi säger att två gör det på till exempel två kattungar var. Hur mycket minskar då tillkomsten av hemlösa katter. Jag tror det kan bli en del i långa loppet. Låt nu debatten om tidig kastrerings vara eller inte vara hos olika uppfödare ske i en annan tråd. Den här tråden handlar om ett idé som kan leda till en del bra för de lidande katterna. Kan också vara bra när det genomförs aktioner i olika områden med fri kastration vid olika tillfällen. Då kan man kolla på listan var det finns veterinär som genomför tidig kastration. Tack för ordet
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Ok, då kan jag inte hålla mig längre :-) Here we go…
Jag tramsar.
Jag vill ha koll på "mina" linjer, inget snack om saken. Jag vill INTE (och många gånger får jag inte heller) att katter jag fött upp ska gå i avel hos uppfödare jag inte sålt till. Jag är restriktiv och jag har mycket goda orsaker att vara så. Om jag kastrerade mina kattungar skulle det underlätta MYCKET för mig. Jag skulle t ex kunna ta in mycket mer nya linjer än vad jag gör idag.
Jag skulle med andra ord ha allt att "tjäna" på att kastrera mina kattungar, livet som uppfödare skulle bli enklare.
Jag tycker det är ganska "intressant" att vissa insinuerar att orsaken till att jag INTE kastrerar kattungar är för att jag har "problem att ta till mig information", för att göra en något förskönande omskrivning. Än mer intressant är det med påtalanden om att jag inte skulle vara en ansvarsfull uppfödare för att jag inte kastrerar.
Jag tror inte alls att man måste invänta könsmognad för att kastera en katt. Tror till och med att det kan vara bra att katter slipper gå igenom könsmognad då det i sig själv är en stor stressfaktor. Jag har fullt förtroene för att en duktig veterinär inte har några problem med att söva ett friskt djur som väger i alla fall över ett kilo. Jag anser att om en katt har att välja på att vara katthemskatt med allt vad det innebär och tidig kastrering så är tidig kastrering absolut att föredra.
Orsaken till att jag inte kastrerar mina kattungar är att det ingenstans finns några studier eller någon veterinär (pro-kastrering) som vill diskutera hur den extra stress detta ingrepp påverkar kattungens mottaglighet för virusinfektioner. All annan stress vi utsätter dem för gör det, det mest extrema torde vara kirurgiska ingrepp. Detta säger i allafall ingen veterinär som jag pratat med emot. När jag försökte ta upp detta på Rexringens föreläsning med Susan Little så viftade hon bort det genom att säga att det var en frågeställning som krävde en "helt egen förläsning" och att det är "svårt det här med FIP och andra virus". Hon refererade dessutom hela tiden till "backyard breeders", ett problem som i alla fall jag inte upplever som överhängade för min avel i dagsläget. DÄRFÖR kastrerar jag inte mina kattungar. Om det kommer rön som påtalar att den extra stress ett kirurgiskt ingrepp i samband med chipmärkning, vaccinering och flytt inte spelar någon roll för katten kommer jag säkerligen omvärdera mig då det som sagt skulle underlätta enormt för mig. Jag skulle verkligen VÄLKOMNA den studien! Jag vet också uppfödare som inte kastrerat tidigare av samma orsak som jag men som nu gör det för det blir helt enkelt för svårt annars. Något som jag kan förstå men faktiskt håller våra sjuka registreringsregler ansvarig för. En kastrering är oåterkallelig, reservregistret var det inte.
Sen vet jag iof inte om jag skulle kastrera alla sällskapskattungar ändå, möjligtvis de som uppvisar någon typ av defekt som inte kan växa bort. Jag är nämligen inte tillräckligt "vass" för att avgöra vilka katter som är mest lämpliga för avel redan då de är 12 veckor. Och då stor del av min avel bygger på att jag använt "sällskapskatter" i avel innan kastrering så är jag inte så säker på att jag skulle tillämpa det ändå alla gånger.
#29 Och vad har det med trådskaparens lista att göra?
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Förlåt, jag trodde detta var en pågående diskussion. Om TS tycker att tråden är förstörd kan h*n säkeligen be en administratlör flytta dessa inlägg till en separat tråd. Uppenbart är det en relevant diskussion för många. Och TS har ju gladeligen deltagit i diskussionen så jag överlåter till henne/honom att banna andra inlägg från tråden…
#31 Hur kan du få detta till en diskussion
"Tänkte skriva en lista över alla veterinärer som utför tidiga kastreringar.
Kan ni pma mig adresser ifall ni vet några?"
Har för mig att det någonstans i forumet finns en debatt om tidig kastration där uppfödarna tryckte ned kattungeköparna långt ned i skona
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Det här går lite OT. Men en av mina kattungeköpare ville ha katten färdigt kastrerad (eller steliriserad - hona). När jag pratade med kliniken, hade de inga problem annars. Men veterinären påpekade att det faktiskt finns en gräns på grund av hur kattungen tål att sövas - och att gränsen går ca. på 16 veckor/4 månader. Så jag höll lillskruttan hemma några veckor till.
Samma motivering gällde också BAER-testen både för min vita import och hans son.
Men annars vet jag nog att det finns uppfödare här i Finland med, som låter kastrera sina kattungar redan före 12 veckor.
Om man sen tänker före eller efter könsmogen - från kattens sida. Varför måste katten först gå igenom puberteten med alla hormonbetingade storm - bara för att få gå igenom hela "menopausen" med lika stor hormonal förändring? Om den en gång skall bli "bara" en kastrat, varför inte låta den att vara utan båda stora förändringar ?

#9 Har du ringt vetrenär'n på röbäck? Min Lilleman blev fertil och började strila redan vid fyra månader och hon var villig att göra det då.. Detta var ju iof ingen tidig kastrering i sig då han redan blivit fertil… Han fick till slut sina kulor knippsade just innan fem månader då jag valt att vänta lite eftersom jag kände mig osäker efter jag hört att man helst ska vänta till efter sex mån.
#31 Ber om ursäkt, men nu var det jag skrev inte bara riktat till dig utan även till alla andra också som började diskutera tidig kastrerings vara eller inte vara när trådskaparen lägger ned ett arbete som kanske kan hjälpa ev kommande hemlösa katter.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Ett mycket bra och uppriktigt inlägg, tack för det!
OT igen med det kan inte hjälpas!
Nej, jag tycker att diskussionen är väldigt intressant. 
Vi på Hittekattssajten frågas ibland efter veterinärer som utför tidiga kastreringar och har haft en del diskussioner om det. men det känns att det är fortfarande tabubelagt att utföra eller nämna en adress till en veterinär som utför tidiga kastreringar.
#32 Då ber jag alla om ursäkt och drar mig undan från veterinärlistan och den här tråden
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

#37 Topp - då utgår jag ifrån att det är ok att fortsätta diskussionen :-)
Vill bara påtala att jag INTE är emot att veterinärer utför kastreringar på kattungar om det inte framgick med all tydlighet i mitt långa inlägg och jag tycker som sagt att med tanke på alternativen att hemlösa katter absolut ska kastreras. Jag vill bara att det ska vara en nyanserad diskussion där man som uppfödare av katter som löper en mycket låg risk att bli hemlösa, kan "få" slippa kastrera om man faktiskt känner sig osäker på konsekvenserna.
Jag tycker absolut tråden fyller ett syfte och vill inte "stoppa" den på något vis. Det var inte min mening med mitt inlägg alls.
Jag vet i alla fall att Bagis i Stockholm utför kattungekastrering också!
#27 Precis, jag anser också att inte kattens perspektiv räknas vid kastrering, utan uppfödarens/ägarens. Därför blir jag lite nyfiken när vissa skriver att tidig kastrering är för kattens bästa. Att kastrera vid 12 veckor skulle vara bättre än att vänta till ca 6 månaders ålder, varför?
Angående att den ska slippa all stress som hör till med en tidig könsmognad köper jag inte alls. Det är som att säga att ALLA avelskatter mår dåligt. Könsmognad är någonting som är fullt naturligt, visst kan det vara påfrestande i vissa fall men som sagt, fullt naturligt! Att en katt på 6 månader skulle må så dåligt så att det är bättre att kastrera vid 12 veckor köper jag alltså inte!
Jag är varken för eller emot tidig kastrering då folk får göra som de vill, men jag vill gärna höra vad anledningen är om folk envisas med att påstå att det inte är för deras skull utan för kattens. Skulle jag välja att kastrera mina kattungar före leverans så vore det en gärning i största egocentriska anda och det står jag för!
Nu pratar jag ur raskattuppfödares perspektiv! Inte som "bondkattsutrotare".
Tror att detta kan man diskutera i all oändlighet utan att egentligen komma någonstans. Det finns alltid uppfödare som tycker olika, det finns alltid experter som menar olika och så vidare. Jag har min ståndpunkt men den håller jag för mej då jag vet att andra tycker annorlunda och jag kommer inte att ändra ståndpunkt ännu på långa vägar. Lika lite som att jag inte vill tvinga på andra min ståndpunkt. Alla har vi säkert rätt i våra ståndpunkter.

#40 jag kastrera tidigt för jag inte vill att någon som inte har planerad och tänkt igenom avel tar en kull för det så roligt med kattungar. Sen går allting fel och kattmamma eller kattungar dör eller lider eller dem kan inte få kattungarna solda och dumpar dem mer eller mindra i hem som jag aldrig skulle sälja katt till.
Är kattungen kastrerad när den flyttar från mig då vet jag den är önskad för sitt sällskåpsvärde och inte som evt. underhållning och experiment-
Så ju jag praktisera tidig kastrering för katternas bästa.
#42 Tänk om din uppfödare resonerat som dig, då hade du kanske inte haft någon uppfödning idag. Man kan väl inte utgå att alla som köper en raskatt är värdelösa. Jag skulle inte ens sälja en kastrerad katt till en som jag inte tror är seriös

#43 det finns ju kattungeköpare som inte är ärliga när dem köper katt. Vill du köpa en katt till avel då får du tala om det så man kan ingå en dialog kring det. Inte köpa katt till sällskåp och sen använda den för avel.
2 gånger på 2 kullar råkade vi ut för sånna och när vi berättat katten blev kastrerad innan leverans var dem plotslig inte intresserad.
Och ju jag hade fått köpa katt för jag var ärlig över för min uppfodare och sa att om allt passade att vi med tiden kanske var intresserad av avel men att det var en lång väg ditt och vi skulle uppskatta hennes hjälp. Så jag köpte en katt till avel inte sällskåp.
#43 Jag förstår, men jag skulle nog vara tveksam att sälja en katt enbart till aveln och inte som sällskap. Vet att jag ställde ut en kull där alla var sålda utom en. En person kom fram och sa. Vinner kattungenm så köper jag henne till avel. Tror du hon skulle få köpa den - aldrig. Sedan funderar jag på en sak. Det gick jättebra att sälja katter okastrerade förut. Varför går det inte nu?
Precis som Leif säger, jag skulle inte heller sälja en katt till en familj som vill experimentera, dumpa kattungar eller låta honan dö. En sån familj får inte köpa katt härifrån även om den skulle vara kastrerad. Sjunker kraven på köparen i samband med en kastrering? I så fall är det absolut inte till kattens fördel.
Sen kan man ju undra varför inte kattungeköparen är ärlig. Om jag frågar mina blivande kattungeköpare om de har tänkt använda katten i avel så förväntar jag mig ett ärligt svar. Det beror kanske på hur du ställer frågan.
- Du tänker väl inte avla på den?
- Är du avelsintresserad?
Samma fråga med olika upplägg.
En person som kanske haft i bakhuvudet att ev blir det kanske så att jag blir intresserad av avel, kanske inte vågar visa sitt intresse om någon ställer översta frågan för att inte riskera att bli nertrampad med besserwizzer frågor direkt. Ställer du den undre frågan så kanske det avslöjas att det ev kan tänkas bli ett intresse. Jag har aldrig haft problem med ärlighet vad gäller framtida avel, de jag sålt till har berättat att de haft ett avelsintresse från början och jag har inte sett något problem i detta, många nya uppfödare har fått köpa katt härifrån och jag har erbjudit min hjälp under resans gång. Man måste ju börja någonstans! Ska även säga att jag såklart nekat spekulanter katt, men då har det främst berott på att de inte varit lämpliga att ha katt alls.
Jag säljer alla mina katter till sällskap, med eller utan ev avels- och utställningsplaner.
Som jag har förstått det är ett kontrakt inte juristisk hållbart. Om jag säljer en raskatt som sällskapskatt och den person börjar avla på katten och säljer ungarna kan den fd ägare inte göra så mycket åt det. Och är det en oseriös ny ägare kanske han grovavla på katten och säljer sedan ungarna ovaccinerade till höger och vänster som blandisar.
Därför borde alla raskatter som inte ska gå till avel vara kastrerade.
"Därför borde alla raskatter som inte ska gå till avel vara kastrerade"
Ändra formuleringen till "Därför borde alla raskatter som inte ska gå i avel bli kastrerade".
Tror inte att majoriteten av kattungeköparna som köper en raskatt som sällskapskatt är så oseriösa att om de sedan tar en kull dumpar dessa kattungar sedan. Jag tror att de flesta köpare som sedan vill ta en kull hör av sig till sin uppfödare om råd osv ang avelspartner och registreringar.
Ärligt talat så tycker jag att det räcker att stat och kommun är förmyndare för oss människor än att vi också ska vara det för varandra

Där har du en punkt Leffe! 
Jag tycker att man kunde faktiskt titta från fall till fall - inte göra drastiska regel. Som sagt, det finns också kattungeköpare, som inte vill gå igenom hela faderullan med att låta sterilisera katten. Och när det gäller honor förstår jag saken bättre än bra. Det är en helsikes oro när katten är i operation, och för en fullvuxen (säg nära ett år) är operationen rätt så stor grej. Den 4-månaders jäntan var en fresch markatta redan den tredje dagen - med en tröja på för såret ändå.
Och angående att låta en hona bli könsmogen. För några är det inte en stor grej, men för andra en mardröm. Har här hemma en av varje typ - och det tycks gå i linjerna. Min andra devonhona hade löpt mera när hon var 8 månader än den första som två-åring. Den andra började löpa som 5 månader, och hade under följande tre månader några enstaka dagar, utan höglöp… först graviditet hjälpte till.
Och jag tycker att det är en stor skilnad om man talar bara om att bli könsmogen (och efter en tid med ungar) - eller att först bli könsmogen och genast därpå bli kastrerad - då blir det ett dubbelt hormonanpassning - och båda är lika påfrestande.
Så jag tycker att åtminståne honor kan må bättre om de steriliseras före första löp - om de int skall ha ungar. Och då någon gång mellan 4-6 månader. Som jag ännu räcknar som "tidig".
Mina hannar har inte varit mycket hormonala - och det har tagit bara några dagar att "repa sig" efter kastrering - både fysiskt och psykiskt - så där har jag inga åsikter.
Ja, återigen ser jag bara att den främsta anledningen till tidig kastrering görs för uppfödarens skull, inte för kattens. Att man sedan har så dåliga förhållanden till sina kattungeköpare att det behövs en massa restriktioner osv är ju bara att beklaga. Jag säljer "avelskatter" till personen som jag hoppas kan tänka med eget huvud. Kan de inte det så nekar jag dem även köp av sk "sällskapskatt".
Tycker inte att vi har ett problem med "dumpade rexkatter som lever i misär", iaf inte i den utsträckning som skulle motivera att jag väljer att kastrera alla "sällskapskatter" före leverans. Sen hur framtiden ser ut har jag förstås ingen aning om.
Men var och en ska göra vad de tror på! Synd att ingen har gett mig ett övertygande svar bara…

Jag har och kommer framöver att kastera de katter som ABSOLUT inte ska gå i avel.DVS katter med navelbrock för de får inte flytta förens brocket är opererat och katten är kasterad.Jag vet att många kattägare är väldigt nervösa inför den operationen och det känns även tryggare för mig som uppfödare att veta att den katten inte får en kull.
Ett BRA motiv tycker jag. Även om jag har svårt att se en köpare med avelsplaner som har intresse för en navelbrockskatt. Är det vanligt med så stora brock att det krävs operation? Jag har haft en kattunge med brock men det var pyttelitet och behövde inte åtgärdas.

#47 Upplever du detta som ett stort problem, både historiskt och numer, hos raskattuppfödningen i Sverige?

Har tyvärr sett katter som inte ska gå i avel helt plötsligt vara dräktiga och det finns folk som tycker att abort är att döda.Så för mig återstår då bara att se till att katten inte kan bli dräktig eller bli far till en kull.
Det finns ju gott om veterinärer som inte kastrerar före sex månaders ålder och då kan olyckan redan vara skedd.Jag har tillgång till flera kunniga vetrinärer så då ser jag helt enkelt till att det blir gjort.Det här var ett litet brock men jag ville ha det åtgärdat ändå.
Hur vanligt/ovanligt det är vet jag inte en av mina kattungar i Motorkullen hade brock.
En hane från en av mina kullar hade brook. På stamtavlan stod detta. Jag sålde honom och den nya ägaren kastrerade honom utan problem och protester
Ja, kulorna nere borde vara minsta problemet. Det normala hos katt är ju att kulorna är på plats redan när de föds. Något som veterinärer borde veta så det där med att vänta på att kulorna ska falla på plats… det är trams. Om inte annat går det ju snabbt att kontrollera innan.
#53 Tror att det är främst långhåriga raskatter där det finns oönskad avel. Rexar är ju rätt så speciella. Problemet med blandisar gäller nog mest perser och framförallt Skogkatter….
#57 Blocket har tyvärr haft många annonser om CRX till salu och de har inte varit varken avmaskade,vaccinerade eller besiktigade.Någon måste någon gång ha sålt minst en katt i god tro.
#54-55 I går kastrerade jag en hanne född 20 mars.Samtidigt fick vet.operera ett navelbråck för att jag säkert ska veta att det aldrig i framtiden blir problem för min lille vän och att han aldrig råkar komma ut och parar någon söt lite marskatta.Efter 2 timmar busade han med sin syster,i dag är han precis som vanligt och såren läker jättefint!
#26 Visa mig en forskningsrapport om att katter mår bättre av att kastreras vid 6 månader än före könsmognad.Jag vill bara se en endaste en.Innan jag sett sådan forskning så tror jag på Susan Little och andra med erfarenheter av tidig kastration som säger att det är till fördel för katten att slippa stressen och att 95% av dem som skulle fått juvertumörer slipper det om man kastrerar före första löp.Jag har förlorat djupt älskade katter i juvertumörer .
Bara den kännedomen att de flesta veterinären inte vill utföra tidig kastrering kan räcka för mig, såvida inte motsatsen bevisats. Deras ovilja bör ju grunda sig på någonting.
Vill man undvika att katten stressas så kan jag än mindre förstå kastrering av kattungar då jag förmodar att den är högre då än hos en äldre katt. Har aldrig upplevt att kattens första löp har varit mer stressande än en kastrering, oavsett ålder.
Kanske är det bättre att vi försöker avla på mindre stressade djur, för är det så att man anser att en kastrerad kattunge inte stressats lika mycket som om den skulle löpa EN gång är det kanske bättre att vi avlar på lugnare individer? Kanske är det bättre att sträva efter att avla på friska katter istället för att kastrera tidigt för att undvika sjukdom, katter som utvecklar juvertumörer har ju fått det genetiskt någonstans ifrån. Detta är absolut inget påhopp på något sätt utan bara en reflektion. Känns bara som att i så fall kan man lika gärna börja kupera svansarna för att slippa veta om de utvecklar knick.
Påminner er alla om att jag skriver VI, inte DU. Det är alltså inte riktat till Eine utan till allmänheten! Har heller ingen ståndpunkt i det hela utan vill bara klä de spontana tankarna i ord!
Fast det är väldigt intressant det där med att de flesta veterinärer inte vill kastrera före 6 månaders ålder. Sedan jag började fråga runt för 3-4 år sedan har jag träffat en som motsätter sig det helt och hållet. Alla andra har varit väldigt öppna för det. Alla kanske inte rutinmässigt har praktiserat det (några har varit i startgroparna, någon har inte sett något behov att sänka den generella åldersgränsen men kastrerar tidigt vid förfrågan osv.) men de har varit väl insatta i ämnet och ingen har varit emot det rent medicinskt.
Och stressmässigt… efter att ha erfarenhet av både kattungekastrering och vuxenkastrering skulle jag lätt säga att kattungarna blir mindre stressade. Kanske (antagligen) för att veterinären tar extra hänsyn. Mina kattungar som har kastrerats har lämnats in tidigt hos veterinären (när det är lugnt på kliniken), de har fått lugnande och somnat tillsammans, de har kastrerats, de fick uppvakningssprutan samtidigt och vaknade tillsammans. Jag kunde vänta i solen i en park utanför under tiden det utfördes. När vi kom hem öppnade jag transportburen, kattungarna lullade ut och busade på som vanligt.
Oerhört odramatiskt på alla sätt och vis. Jag tror att vuxna katter som lämnas in på morgonen, får sitta några timmar innan de får lugnande, somnar in ensamma i en främmande miljö, vaknar ensamma i en främmande miljö och sedan kommer hem (eventuellt vaknar hemma) blir betydligt mer stressade än mina kattungar blev.
#61 Låter underbart, men undrar om det går lika lungt tillväga på klinikerna i Stockholm där det alltid sitter folk i väntrummen
Det är möjligt att större kliniker inte har samma möjlighet att erbjuda lugn och ro och då får man ju ha de i åtanke. Kanske välja en mindre klinik om man vill kastrera tidigt. Det handlar väl om att föra en dialog med veterinären och se vad som är möjligt och inte.
När jag har lämnat in för kastrering har jag suttit hos morsan och druckit kaffe undertiden, inte i en park i solen. Så du har säkert en bättre erfarenhet än vad jag har, ha ha ha! Skämt åsido, vad man gör under själva ingreppet saknar väl helt betydelse? Mina vuxna katter har aldrig suttit och väntat i flera timmar innan kastreringen, det kan ju knappast ha med ålder att göra, snarare vem man åker till?
Om de allra flesta veterinärer tycker det är ok att utföra tidig kastrering så fattar jag inte varför denna tråd skapades alls. Då är det kanske bättre att det finns en lista på vilka som INTE kastrerar tidigt eftersom de enligt dig är betydligt färre i antal. De två veterinärer jag åker till gör det inte eftersom de precis som jag resonerar att det endast ligger i uppfödarens intresse, inte i kattungarnas som lika gärna kan vänta.
Nu när jag ändå har dig på tråden, varför kastrerar du dina kattungar tidigt?
#62 Precis så går det till i Stockholm också
Jag lämnar inte ens in dem utan är med hela tiden (det är Ok att sitta i väntrummet om man så önskar). Väldigt smidigt och lugnt för kattungarna som är precis som vanligt efter bara några timmar.

Ursäkta att det blev långt, men jag ville ha också min ståndpunkt förstådd.
Jag ser inte saken helt som en uppfödarens redskap för att skydda linjer.
zootz #59: "Vill man undvika att katten stressas så kan jag än mindre förstå kastrering av kattungar då jag förmodar att den är högre då än hos en äldre katt. Har aldrig upplevt att kattens första löp har varit mer stressande än en kastrering, oavsett ålder."
Jag har sjäv sett att det är mindre stress för en kattunge än för en äldre katt. (jag använder stress här både för fysiska och "själsliga" fenomen) Och det har flere skäl. För det första allt läker bätre och snabbare på ett ungt djur som ännu växer.
För det andra: Då är det bara EN stressmoment: kastrering. På en äldre katt kommer det tre stressmoment i värsta fall rakt efter varandra: Den blir könsmogen och (om det finns flere katter) får smaka av livet som ranghög drottning (kung). Sedan operation med en längre konvalescenttid. Och sedan som tredje anpassning till annorlunda hormonbalans, och samtidigt i värsta fall också en nedsatt rangordning.
(Jag har själv gått igenom både pubertet och menopaus - och båda är påfrästande!)
Hur ofta har man läst också här att det har blivit osämja i katteriet efter sterilisering av en äldre katt - för rangordningen har förändrat sig kolossalt?
Så som jag ser på saken, är det faktiskt justare (bätre) för en katt som i varje fall skall bli kastrerad som relativt ung att operationen görs före könsmognad.
Så jag blir lite paff när du läser i dessa inlägg " bara att den främsta anledningen till tidig kastrering görs för uppfödarens skull, inte för kattens" (citat från #50).
Fast naturligtvis, om man skulle fråga katten, skulle den antagligen inte vilja vli kastrerad alls - antingen före eller efter första löp - och hellst ha två-tre kullar/år sä länge den orkar.
Men jag tror att vi alla är överens om att katten får ett längre och tryggare, fast kanske inte lika dramatiskt liv som kastrat. att vi överhuvudtaget kastrerar för kattens välmåendes skull.
Det finns säkert några katter som man kunde hålla fertila "livet ut" - men för mig har det varit en överraskning hur starkt hormonerna faktiskt spelar in hos en katt - mycket starkare än hos t.ex. hos hundar och hästar som jag har varit i kontakt i årtionden. I början av mitt "kattliv" var jag ärligt sagt förvånad, att alla kastrerar sina innekatter - men har nog förstått nödvändigheten. Och har både grubblat själv och pratat med olika uppfödare och veterinär över den "optimala" tiden för kastrering - eller rättare sagt sterilisation. Med killarna tycks det vara oftast enklare.
Men denna är mina funderingar - och de har inget att göra med att skydda linjer. Det kan vi här i Finland göra med avelsförbud - till all lycka.
Och jag förstår mycket bra kattungeköpare, som vill ha katten "färdigt kastrerad" - då slipper de själva också en stressmoment.
Standardförfarandet, iaf på större kliniker, är att katten lämnas in på morgonen och hämtas på eftermiddagen. Jag ville poängtera att det mycket väl kan vara mer stressfullt för en vuxen (eller "halvvuxen") katt att kastreras än för kattungar. Så ska man tala om stress går det inte att säga att det är värre för kattungar än för ungkatter eller vuxna. Jag dristar mig till att säga att de katter (oavsett ålder) som kastreras på större kliniker blir mer stressade än mina kattungar.
Jag kastrerar sällskapskatter av flera skäl men främst av hälsoskäl. De ska kastreras oavsett så varför inte bli kastrerade innan puberteten när det finns studier som visar på hälsofördelar: lägre risk för gingivit, astma och juvertumörbildning (bara för att nämna några få) så ser jag absolut inget självändamål i att vänta tills de blivit äldre. Det är min övertygelse att katter mår bäst av att kastreras så tidigt som möjligt dels pga. de återhämtar sig snabbare i yngre ålder men främst för deras långvariga hälsa.
Jag har aldrig sålt en kattunge till någon som använt den i avel mot mina önskningar så jag har inga erfarenheter så som gjort att jag känner att jag "måste" skydda mig från flera tråkiga erfarenheter. Jag säljer katter till avel så inte heller sitter jag och tjurhåller på de linjer jag förvaltar. Jag har mycket svårt att tro att någon skulle tycka att jag är "snål" på det sättet.
De som köpt sällskapskatter av mig har varit väldigt nöjda med att kattungarna varit vaccinerade, ID-märkta, kastrerade, veterinärbesiktigade och försäkrade när de flyttar.
Det med stress har jag svårt att svara på. När det gäller kattungar så kan jag tänka mig att de blir stressade när de blir rädda för något, men oftast är de ju nyfikna på nya saker och ting. Vet ej om detta är ett stressmoment. Mina kattungar har inte sagt något om det till mig. När det gäller de lite äldre katterna hos mig har faktiskt några talat om att nu är han eller hon stressad, vilket då oftast har skett i samband med kattutställning. Han eller hon har helt klart talat om att utställning inte är något för den individen. De övriga har inte sagt något. När det gäller löpning har inte mina honor heller sagt något om att de är stressade. Frågan är ett naturligt beteende stressande för katten. Jag kan inte svara på det för ingen katt har sagt något om det.
Däremot blir jag stressad av en löpande hona här hemma
Elica och Silvestris.Ni uttrycker er så väl så jag slipper skriva mer om fördelar och orsaker.Har lika åsikter,erfarenheter och funderingar som ni har.

Förtydligande då det gäller i vilket sammanhang jag använder "stress" i mina inlägg då jag ser att andra använder det på ett mer generellt sätt.
Jag talar alltså om fysisk stress - stress som sätter kattens fysik och därmed dess immunförsvar på prov. Om du ligger hemma och är sjuk i flunsan så är din kropp under stress då den jobbar mot en infektion, även om du trynar 20 timmar om dygnet. Det är DEN stressen som är relevant för mig i denna diskussion. Mental stress, som stressig miljö, konflikter, utställning, flytt osv gör det också men i detta sammanhang handlar det för mig framför allt om den fysiska stressen av att genomgå ett kirugiskt ingrepp då man har lågt immunförsvar. Alla kirurgiska och medicinska ingrepp innebär ökad fysisk stress på en katt, hur lugt och skönt det än är hos veterinären och hur bra de än mår efteråt. Alla kastreringar, oasvett ålder, alla omvälvande hormonförändringar (könsmognad, dräktighet, kastrering osv), infektioner, kirugiska ingrep osv. All typ stress lägger extra börda på kattens immunförsvar, och en katt som är lugn, blivit några månader och blivit ordentligt instalerad i sitt nya hem har bättre immunförsavar än en katt som är 10-12 veckor och nyvaccinerad och nychipad. Stress går sällan att "se" på sin katt. Då den märks har den i regel gått långt. Och även om man hamnar i en situation där man utsätter en vuxen katt för mer stress än en kattunge, t ex som vi gör med alla avelsdjur, så är de starkare och pallar mer än en kttunge då de fått en möjlighet att bygga upp sitt immunförsvar.
Sen håller jag med om att det inte finns någon som helst anledning att invänta könsmognad för kastrering, det är även i mitt tycke bara onödigt.
Sen kan jag inte låta bli att undra vart vissa kastrerar sina vuxna djur. Dessa "skräckscenarior" som vissa målar upp om hur fruktasnvärt det är för en vuxen katt att bli kastrerad, vilken lååång konvalecens de går igenom och hur de liiiider låter fruktansvärd! Jag skulle byta veterinär om jag vore er. De katter jag kastrerat har så fort de repat sig från narkosen traskat omkring som inget hänt. Jag har aldrig behövt ha tratt på dom och de äter dricker och beteer sig precis som de ska redan samma dag som ingreppet.
#70 Jag menar förstås också huvudsakligen fysisk stress.Som löp,fertil hanne som letar partners,etc.
Om vi nu är så duktiga att veta när en katt är stressad är då inte utställning fysisk stress när, för katt okända människor lyfter och klämmer på katten…. Vi kanske ska sluta med utställningar
Tycker att använda stress som argument för eller emot tidig eller sen kastrerinfg är dubbelmoral

Vad tråkigt att du känner så, att jag lider av dubbelmoral. Frågan är ju, varför skulle jag göra det? Jag har ju redan förklarat att det skulle underlätta enormt för mig om jag struntade i min "dubbelmoral". Då skulle jag ju dessutom slippa sånt här. Så VARFÖR skulle jag då vara så rädd för att utstta mina kattungar för den stress ett kirurgiskt ingrepp innebär på en kattunge?
Visst är utställning stress, avel, flytt och vaccineringar likaså. För mig handlar det om prioriteringar. För stress handlar om i vilken mängd vi utsttter djuren för det, och hur känsliga de är. Ett kirurgiskt ingrepp eller en stor infektion innebär stor stress, speciellt på ett ungt djur. Det är i alla fall den info som de veterinärer jag frågat om detta intygar. Mer än något annat.
Att ställa en katt varenda helg, månad ut och månad in, det gör jag inte. Specielt inte en ung katt. Det är ju också av den anledningen det finns regelverk för hur snabbt efter vaccination eller kirurgika ingrepp vi får ställa.
Jag struntar i om du anser att mina motiv för att inte kastrerakattungar är dubbelmoral. Jag litar på de som säger att kattungar, precis som andra unga djur och barn, är mer infektionskänsliga och här sämre immunförsvar än vuxna friska djur och människor. Och jag prioriterar vaccination och chipmärkning framför kastrering på kattungar.
#72 Du har rätt.Visst är det stress för katter när de tvingas vistas i onaturlig miljö, som t ex på utställning! Men det gäller inte alla katter för alla ställs inte ut.De sällskapskatter som kastreras tidigt och inte ställs ut besparas enligt min lilla hjärna från en stor del av stressfaktorerna som en katt kan utsättas för.
#73 Det jag är ute efter är att vi inte ska använda stress som ett argument för kastrering vid ungfa eller gammal. Jag har själv låtit kastrera katter, jag ställer själv ut katter. Jag kastrerar med argumentet att slippa låta katten leva på p-piller och slippa ev juvertumörer eller ev slippa livmodersinflammation. Inte kastrerar jag dem för stressens skull, det skulle i så fall vara för min stress som blir när honan skriker och kaske markerar.

Fast då kastrerar du ju av samma orsak som de flesta, att katten ska må bra. Det som diskuteras här är ju vad den mår bäst av och vad man prioriterar. Slippa löpa, slippa hormonförändrningar (som dessutom kan leda till PYO och tumörer), slippa reptilhjärnnan (som många hanar får) osv.
Att katter går ner i vikt och går ur kondition då de löper och/eller är fertila är pga stressen. Sen om du väljer att inte se stress som en riskfaktor, vilket jag gör, är ju helt upp till dig. Jag gör det absolut eftersom det är så vanligt med otrevliga konsekvenser av hög stressnivå i katterier.

# 70 och 72# SÅ egentligen tänker vi rätt på samma spår (fast jag använder stress lite bredare - hos både människor och djur kan en "själslig" stress slå ut som nedsatt immunförsvar) .
Jag måste förtydliga och säga ännu en gång: Enligt vad jag har hört från veterinärer, rekommenderar de anestesi först när katten är ca. 16 veckor/4 månader.
Så att jag pratar mest för att man opererar före könsmognaden. Och är beredd at hålla katten hos mig tills det, om köparen så vill.
Det sagt, jag har hört och treffat flere katter som har blivit opererad runt 12 veckor - och de har klarat sig fint. Men för mig var det ingen större katastrof att min favoritunge stannade lite längre hos mig.
#76 Se det så här då. Jag tror inte en kattunge är eller blir stressad hos veterinären, om det är en bra veterinär, den är nog mest nyfiken. Jag tror inte heller att en vuxen katt blir stressad hos veterinären, om det är en bra veterinär. Jag är emot kastrering av kattungar för att det för mig känns som ett stort ingrepp på den lilla kroppen. Jag är för kastrering vid äldre ålder för att jag tror att ingreppet inte är lika skadligt. Nu verkar det ju gå lika bra när man än gör det så var och en gör som den tycker är bäst.
PS Mina katter har hittills inte gått ned i vikt och fått sämre kondition, men de löper i och för sig inte för jämnan.

Ok, ja då blir det svårt. Eftersom de veterinärer jag pratar med och läst böcker av och den forskning de stödjer sina påståenden på vet att kirurgiska ingrepp innebär stress på alla, oavsett djurslag och oavsett ålder. (och då pratar vi om den typen av stress jag skrivit om tidigare, inte t ex "nervös stress"). Och "man" vet också att unga katter har sämre motståndskraft än ett äldre, det är ganska logiskt. Katter är känsligare än många andra djur för stress just pga av sin virulogi som är "designad" för ett solitärlevande djur. Därav deras "ovana" att gärna bli symptomfria bärare av vissa virus och liknande.
Sen är frågan om just kastrering av kattungar och den stress det innebär är mer eller mindre skadligt, eller irrelevant. Därom tvistar fortfarande de lärde och det är väll snarare det som spittrar folk i frågan. Men ATT det innebär fysiskt stress, det är det nog inte så mycket att tvista om faktiskt.
Om det finns nya studier och rön som påvisar att katter är helt opåverkade av kirugiska ingrepp, infektioner, högt smitttryck osv så skulle jag väldigt gärna ta del av dessa. Det torde kasta en hel del upp o ner för de flesta.
Om det behövs förtydligas så talar även jag om fysisk stress i detta sammanhang. Jag skulle vara dum om jag förnekade att även kattungar utsätts för en stress när de kastreras, det jag menar är att de inte nödvändigtvis utsätts för en större stress än äldre djur. Äldre djur som får en längre konvalecenstid pga. "sämre läkekött" (det är inget tomt påstående, det har man sett när man studerat det). Ett äldre djur har således ett nedsatt immunförsvar under en längre tid än kattungen och löper större risk att åka på en infektion i såret av den enkla anledningen att såret inte läker ihop lika snabbt.
Så gott som alla studier visar på att mortaliteten är lägre hos tidigt kastrerade katt än hos "traditionellt" kastrerade katter. De visar även på färre post-kirurgiska komplikationer hos de tidigt kastrerade. Det borde inte vara så om de tidigt kastrerade katterna utsätts för en signifikant större stress än de äldre katterna.

#78. Men du måste ju skilja på stress relaterad till vävnadsskada och psykisk sress. Psykisk stress kan man påverka genom hur man väljer att hantera katten/situationen, ett sår är ett sår är ett sår, hur vi än vänder på det och sår måste läka vilket innebär stress för kroppen. Samtidigt som ny vävnad ska bildas så finns risk för infektion, som vid alla ingrepp. Jag går på Josephins linje, det är tillräckligt mkt stress ändå med vaccination (som ju är ett lätt sjukdomstillstånd) och chipmärkning. Jag skulle vänta ett antal veckor innan jag utsatte kattungarna för fler fysiskt stressande prövningar.
Visst är sår ett sår och det finns olika stress. Det är nog så riktigt om man tänker efter, men jag har aldrig kastrat en kattunge och kommer nog aldrig att göra det heller. Jag har alltid kastrerad när de börjar bli fertila. Det har även flera av de uppfödare jag haft samarbete med gjort Hittills har det gått bra. Varför skulle jag ändra på ett koncept som jag vet fungerar

#80 Absolut, jag tror inte det är mer stress för en kattunge än för en vuxen, samma ingrepp. Men en frisk vuxen katt har ett bättre immunförsvar än en kattunge - det visar alla studier på också. Detta är helt naturligt och logiskt. De "pallar" helt enkelt mer, är inte lika känsliga.
Och de studier kring tidig kastrering som finns avhandlar fortfarane bara själva ingreppet, inte hur katten påverkas på lång sikt. Min främsta oro är mottagligheten för virus och benägenheten att utveckla virusinfektioner. Det är dessa studier jag saknar. Vi vet t ex att kattungar som varit mycket sjuka elle rutsatts för stort smittryck/stress under sina första levnadsmånader har större benägenhet att utveckla t ex våt FIP. Vi vet också att kattungar och gamla katter drabbas hårdare av infektioner generellt, än vuxna friska djur. Däri ligger min oro.
#81 Tack för förklaring, du uttryckte det mycket tydligare än jag på så mycket färre rader :)
#82 Jag är den sista som kommer säga åt dig att du "måste" göra det 
Det finns iaf en långtidsstudie (ska inte lova för mycket men jag tror den sträckte sig till 3 år) på några hundra katter som kastrerats som beakttar hälsan generellt. Tidigt kastrerade katter kunde inte på något sätt urkiljas som "svagare". Man kollade även beteende i samma studie.
Jag måste få ställa en fråga. Förr så gjorde uppfödaren en vaccination på kattungen och den nya ägaren fick sedan själv fixa den andra. Nu ska uppfödaren göra båda i alla fall enligt Sverak. Förr såldes kattungen okastrerad och orörd. Den nya ägaren fick fixa kastreringen. Nu ska den vara kastrerad innan den säljs.
Nu kommer frågan. Vad har hänt är det inte samma sorts människor som köper katter nu jämfört med för några år sedan? Jag menar varför ska köparen omyndigförklaras i dag när det mesta gick bra för några år sedan?
Det är bara lilla dumma Eva som funderar!

Jaa, det har jag också funderat på. Speciellt när en del veterinärer tycker att vaccinationen blir för tidiga på det här viset…
Man kan naturligtvis se det som du formulerade - eller att dagens köpare vill ha "en färdig paket" - som en av kattungeköparna formulerade det. Vi (som köpare) har blivit vana konsumenter och vill ha valuta för våra pengar - också när det gäller kattungar.

Fast man måste inte sälja ungarna vid 12 v ålder utan vill man kan man ju tex ge första vaccinationen vid 11-12 veckor och sälja vid 15.
Om man inte vaccinerar hundvalpar vid 8 veckor utan första gången när de är 12 veckor, då de vanligtvis får den andra sprutan behövs bara en, kan det vara samma sak för katter?

Ja om man vaccinerar med levande vaccin.
Intressant läsning! Tack:)
#85 Tror det har med medvetenhet att göra. Förr var nog katter mer katter…Och rätt så normalt att inte kastrera sina katter. Kullarna på huskatter skänkte man bara bort. Men nu vet nästan alla hur många hemlösa katter det finns och hur mycket de lider.
För några år fanns det 1, 2 miljoner ägda katter i Sverige nu är det 1,6 miljoner (som jag kommer ihåg).
Antalet katter blir större fast fler ägare kastrerar sina katter. Nånting måste hända för att stoppa det!
Sedan blir katter tidigare könsmogen än förr. Kommer ihåg när det gällde 1-års gränsen för kastreringen. Nu är det normalt att en katt bli könsmogen med 4 månader.
Då borde gränsen för kastreringen också flyttas från 6 månader till tex 3 månader. Det är då en kattunge kan säljas. Undersökningar har visat att en kattunge klarar en kastrering vid 3 månader väldigt bra, så varför inte? När den kan bli könsmogen bara en månad senare…

Vet du vart den går att hitta? Den måste vara väldigt ny och det vore otoroligt spännande att läsa.
Det finns en del information i länkarna under #14.
Det är Jessica1987 - Jessica Magnussons som har skrivit avhandlingen under #14. Studentarbete: Kastration av katt, Publicerat vid Sveriges Lantbruksuniversitet, Skara 2009.
Kontakta henne gärna.

#88 som jag förstått det så är problemet att Sverak kräver 2 vaccinationer innan försäljning. De maternala antikropparna kan finnas kvr till 9-12 veckors ålder, har man otur kanske de kan finnas kvar ännu längre det vet jag inte. De motarbetar vaccinet så att inget fulgott skydd erhålls.
#90 Köper första stycket förutom att de hemlösa katterna är vä ytterst sällan dyra raskatter.
Köper stycket två. Tycker det är toppen att katterna ökat som huskatt. Kan hjälpa till att höja statusen på huskatten kanske.
Stycke tre. Då gäller det att stoppa alla uppfödare och säja åt dem att de får inte föda upp katter på ett tag, men det lär bli automatsikt då de bara säljer kastrerade katter.
Resten kan jag köpa.

#93 Henne har jag redan varit i kontakt med. Och det underlag som krävs finns inte i Sverige ännu, det måste göras i t ex USA för att bli tillförlitligt. Och där följer man inte djuren på samma sätt som är möjligt i Sverige, främst för att de inte är försäkrade. Så det är ingen lätt studie att få till. Tyvärr.
Men ni hävdar alltså att det finns tillförlitlig information som påvisar att detta inte på något sätt påverkar katter som kastreras tidigt? Så som t ex infektioner och andra höga stressnivåer gör.

#90 Undrar lite över detta med könsmognaden du skriver.
"Sedan blir katter tidigare könsmogen än förr. Kommer ihåg när det gällde 1-års gränsen för kastreringen. Nu är det normalt att en katt bli könsmogen med 4 månader."
(Ska det står "vid" istället för "med"?)
Känner inte alls igen det i mina linjer men det är ju tämligen litet urval. Och ändå så anses CRX var en av de tidigare raserna. Men hur kommer detta sig? Och hur vet man det? Vad är dt3e som gör att katter blir könsmogna tidgare än förr, och vad menar du med "förr"? Mina katter är absolut inte könsmogna vid 4 månaders ålder, det tidigaste jag varit med om är en hane som blev könsmogen vid 6 1/2 månads ålder.
#97 Jag tror det stämmer om man räknar alla raser över en kam. Inte om man tar en specifik ras. Vissa raser är ju färdiga tidigare än andra.
Samtidigt kan man ju se till och med på människor att mognad går nedåt i åldrarna när det gäller det naturlia beteendet (om man får säja så) men vettet mognar långsammar. Bland annat därför våldet går er i åldrarna. Så det bör väl vara lika på alla däggdjur.

#98 Som sagt, CRX är en av de tidigare raserna då det gäller könsmognad och utveckling, så om man ska ta ut ett medel så torde det snarare bli högre än lägre än vad "snitt CRXen". Men det kanske finns ny forskning som påvisar detta och då borde man undra vad tusan det är som gör att en så drasitisk förändring har skett i ett grunsläggande utvecklingsskede hos ett djurslag. Tycker det låter ganska oroväckande, hur har vi lyckats "speeda upp" könsmognaden på våra katter? (om vi nu bortser ifrån att löp, som inte är det samma som könsmognad, påverkas av ljus)
Och mig veteligen blir människor könsmogna i tidig tonår och har väll blivit så under "alla tider"? Sen att en mental mognad anses inträffa tidigare än förr har ju knappast med den kemiska och hormonella förändringen i kroppen att göra. Eller?
Det är möjligt att man menade generaliserande att könsmognaden var klar vid 1 år,men att nyare rön visar att det sker mycket tidigare.Det kan inte ha blivit så stor skillnad.Det är bara skillnad i hur vi tänker tror jag.
#97 Kommer från Tyskland, ibland blir min svenska grammatik fel:)
Idag kan ju får 12-åriga tjejer få mens. Läste nåt om att alla hormoner i dricksvatten (utkissade p-piller) bidrar till ändringen. Vet inte vad som srämmer. Men nåt är det.
Vi ser det på huskatter. Förr löpte de på våren och fick sina ungar på sommaren. Nu löper de året om och man kan få kattungar till jul. Och många honkatter får ungar innan de ens är ett halvår.
Jag har 2 ungkatter här som ser själva ut som äldre kattungar och de fick 8 ungar nu.

#101 Jag är helsvensk och får sällan till det ändå med gramtiken så ingen fara för min del :)
Att en kvinna (tjej) blir könsmogen vid 12 års ålder är högst normalt, alltså inget tecken på att könsmognad går neråt i åldrarna. Könsmognad hos människan träder in mellan 9-16 års ålder ungefär, inget av det är onormalt.
Att katter numer löper året runt beror vad man hittills kommit fram till på vårt elektrikska ljus. Katters parningsperiod triggas av ljus. Tidigare skedde det av naturlia skäl på våren. Nu "störs" detta av att vi har elekrtriskt ljus vilket gör att de löper lite "hipp som happ".
Jag undrar fortfarande över dessa katter du beskriver som får sina ungar innan ett halvårs ålder. Verkar skrämmande faktiskt. Hur vet man detta? Att det finns katter som "ser ut" som ungkatter är en sak, att de de facto är yngre än 6 månader, hur vet man det? Och att dessa individer skulle vara så många att det är ett generellt tecken på att könsmognad hos katt numer träder in tidigare än innan? Storleken kan ju lika gärna bero på inavel eller att det helt enkelt är en liten katt. Eller? För att påstå att något som omvälvande som att vi lyckats "speeda upp" en utvecklingsfas så som du säger måste du ha mer på fötterna än så. Detta är ju annars väldigt allvarligt.
ngt OT men berör ändå det vi skrivit.Jag är 63 år idag.När jag var 12 år fick jag min första mens.
Som #102 skriver katter får ljus i princip dygnet runt,inte konstigt att de löper ofta.
#101 Bondkatter7stallkatter får väl i snitt 2(3!) kullar per år?1 kull låter lite
#93 Jag vet inte om det är språkförbistring här igen, men "avhandling" innebär vanligtvis en forskningsavhandling på doktors- eller licentiatsnivå på svenska. Som de flesta läsare av studentarbetet kan lista ut är det just ett examensarbete på en djursjukvårdarutbildning det rör sig om, som samlat befintliga forskarrön snarare än presenterar någon ny forskning. Ett ypperligt arbete på alla sätt, men knappast en avhandling, något författaren också varit tydlig med. Ville bara förtydliga det.
För övrigt tycker jag att alla som presenterar eller agerar efter befintliga fakta i tråden bör lägga korten på bordet när det gäller den forskning man grundar sitt synsätt på. Litteratur annan än på "skaffa katt"-nivå eller forskning om immunologisk stress hos katt exempelvis vore intressant. Som det är nu antar åtminstone jag att kattungar och ungkatter har ett mer utsatt immunförsvar när det gäller virus men jag har inte grundat det på forskning jag läst utan hörsägen. Att detta (känslighet för virus) skulle vara relevant när det gäller tidig kastrering, där all forskning visar en snabbare konvalescens hos kattungar (<6 mån) än hos äldre katter, vill jag gärna se bevis på, precis som jag gärna ser bevis på motsatsen. Precis som att man inte kan utgå från att en kattungekastrering är riskfri kan man heller inte utgå ifrån att det är en förhöjd immunologisk risk när forskning visar på bättre läkningskraft.
Jag säger varken bu eller bä där men det är min huvudsakliga reservation för att kastrera kattungar, vilket jag dock kommer att göra initialt eftersom det inte är en direkt utan indirekt risk på hypotetisk nivå (om man väl bestämt sig för att kastrering är värd den risk ingreppet generellt innebär). Får jag negativa erfarenheter snarare än översvallande positiva, som många jag litar på i denna fråga har (t ex Silvestris och anki) kommer jag givetvis tänka efter ännu en gång. Vad gäller linjer jag själv styr helt över kommer mina beslut fattas på grunder om avelsplanering. Jag tycker det är smidigt med kattungar som är "klappade och klara" vid flytt men jag anser på intet sätt att det är tortyr att hålla en katt okastrerad fram till den kan utvärderas närmare. Jag försöker att ha en nyanserad och avvaktande hållning här.

Jag kan rekommendera en bok som heter "Kattens sjukdomar" av veterinär Ann-Marie Nilsson. Speciellt kapitlet om katterier och hur man genom god genomtänkt katthållning kan undvika virusutbrott. Just denna bok är bra för att den är bra mycket mer lättläst än mycket av de man kan läsa på nätet.
Sen går utvecklingen fort och informationsflödet är stort. Jag vet inte om det är en ökad risk för kattungar att kastreras men jag vill veta att det inte är det innan jag gör det. Jag motsäger inte de studier som finns, jag bara saknar en för mig väldigt relevant del.
#105 En bra bok.

En väldigt bra bok som jag fått i parningsersättning av en nöjd honkattsägare på den tiden då jag bara hade hankatter.
Studien är inte alls ny, den är från 2000. Den heter Long-term outcome of gonadectomy performed at an early age or traditional age in cats och publicerades i J Am Vet Med Assoc 2000;217:1661-1665. Sammanfattningen går lätt att hitta via google.
Vad gäller könsmognad är det iaf inte ovanligt att devon rex-honor (om födda "rätt tid på året") blir könsmogna redan vid 5 månaders ålder och jag vet att en del burma-uppfödare har problem med honor som blir könsmogna vid 4 månaders ålder.
Inte alls osannolikt att vi lyckats knuffa ner åldern för könsmognad genom att erbjuda katten bättre levnadsförhållanden (bra tillgång till mat, vi erbjuder artificiellt ljus, skydd från väder och vind osv.) och genom att avla på "fertila" katter… eller kanske snarare missgynnat de som "bara" löper 1-3 ggr/år.
#108 jag har läst den men hittade inte igen den
Jag har haft CRX som blivit pappa 8 månader gammal.Och vet även tjuvparad hona (hos en bekant) som fick ungar vid 10 månader,parad vid förmodligen andra löpet.Så visst kan vi prata om fertila ,tidigt mogna linjer i en del fall

Jag tror också jag läst den tidigare men nu hittar jag den inte alls. Hittar bara motsvarande för hund… Om du har en länk skulle jag bli jättetacksam.
Självfallet kan säkert avelurvalet påverka fertilitetsåldern i viss mån men knappast så drastiskt på så kort tid att det går att fastställa på ett antagande att så är fallet. Det känns i alla fall inte så sannolikt men kanske har jag fel.
Visst finns det linjer som blir fertila tidigt. Men det finns också väldigt sena linjer. Jag har t ex nu en linje som inte blir fertila för än 14-15 månaders ålder, något som är ganska vanligt bland flera amerikanska linjer, speciellt hanar. Och jag kan ju knappast använda dem som underlag och påstå att det är generellt att könsmognaden går UPPÅT i åldrarna. Även om det vore kanske till och med mer sannolikt i så fall då vi tenderar att avla på hanar som inte är "så fertila" eftersom de i regel är enklare att hålla både ur hygiensika och hälsoaspekter. Kanske i ännu större utsträckning än att vi avlar på honor som inte marathonlöper. Snarare tas väll dessa honor ur avel tidigt just pga av deras tuffa löp och svårhet att hålla konditionen?
Nu är detta bara spekulationer, precis som det övrga som framkommit kring detta. Det är väll snarare det jag vill belysa snarare än att mina teorier skulle vara mer sannolika än era. Men för att fastslå att kastrering av kattungar ska ske vid 3 månaders ålder för att fertilitet hos katt numer inträder vid 4 månader ålder istället för tidigare 1 år (som om alla djur dessutom blev fertila exakt samtidigt) så tycker jag man ska ha aningens mer kött på benen. Om inte annat vara tydlig med att det är teorier och spekulationer.

#111 Tack, jo den har jag läst. Men bara samanfattningen, jag har aldrig lyckats hitta mer info kring studien (vilka ev sjukdomar eller infektioner dök upp, vilka tester genomgick katterna, de som ev dog, obducerades de, hur levde katterna, var de solitära eller ensamkatter, innomhus eller utomohus osv). Kanske skulle man maila och be att få tillgång till hela studien faktiskt…
Sen ser också jag en svårighet att få ut info från katter som man inte vet hur deras medicinska bakgrund ser ut. Dessa är på katthemskatter och vissa av dem är sannolikt bärare av vissa virus redan från start, beroende på vilken miljö de kommer ifrån så resultaten kan skifta ganska mycket åt båda håll. Jag skulle önska att en motsvarande något mer djuplodande studie gjordes på katter med en mer kartlagd medicinsk bakgrund och faktiskt ålder.
Om ett par år kanske man skulle kunna få ut matnyttig statestik från de svenska försäkringsbolagen dock. Om det då framgår vilka katter som kastrerats i vilken ålder vill säga samt att katter som dör utanfastställd diagnos obduceras.
Den som lever får se.
Fast försäkringsbolagen för väl ingen statistik över i vilken ålder katterna de har försäkrade hos har kastrerats? Jag har svårt att se att försäkringsbolagen skulle vara till så stor hjälp.
En svensk studie verkar väldigt avlägsen för det verkar som att de som inte har något emot tidig kastrering är fullt nöjda med det underlag som finns. De som är emot det har bildat sin uppfattning och är inte intresserade av att genomföra en studie.
Det går att köpa båda nämnda studier av AVMA. Tror de kostar 10-15$/st.
Vad gäller omfattningen av de sjukdomar (och beteendeproblem) nämnda studier behandlar så är den stor. Den förstnämnda täcker antagligen över flest sjukdomstillstånd men har å andra sidan färre deltagare. Men visst har de sina begränsingar. Den ena baseras på telefonintervjuer och den andra är en enkätundersökning, men å andra sidan är det knappast troligt att något annat är aktuellt om man vill täcka ett stort antal katter.
jag tycker INTE en uppfödare har rätt att bestämma vad nya ägaren ska göra med katten!
dessutom tycker jag att man inte ska kastrera TIDIGARE än 5månaders ålder.
uppfödaren ska alltså INTE kastrera KATTEN INNAN DEN SÄLJS.
ni som kastrerar era katter innan de säljs kommer snart upptäcka att ni kommer få stora problem med att få era katter sålda.
#114 Varför skrika - är du bara ute för att provocera?
Varför gränsen inte tidigare än 5 månader? Varför inte istället när katten blir fertil?
En uppfödare äger katten tills den är såld och bestämmer till dess om katten och har alltså om denne vill rätt att kastrera katten. Självklart kan uppfödaren då inte säga att katten är okastrerad när h*n säljer den.
Skulle vara intressant att få dina argument varför uppfödare som kastrerar sina katter innan de säljs snart kommer att få stora problem att få sina katter sålda.

Jag kastrerar de kattungas som av hälsoskäl inte så gå i avel.En katt med navelbråck får bråcket åtgärdat och kastreras samtidigt-Ser det mer som en hjälp till de blivande ägarna än något annat.Hur det ska påverka hurvida jag får mina kattungar sålda eller inte får du gärna förklara Gärna utan att skrika.
Som kattägare och kattuppfödare bestämmer jag över mina katter och de katter jag föder upp är mina tills jag har sålt dem. Den dag de är sålda har jag ingen bestämmanderätt över dem, det stämmer men så länge de är mina tar jag beslut om huruvida de ska kastreras eller inte, vilken mat de ska äta, vilket vaccin de ska vaccineras med osv.
En person som vill avla på sin katt, eller iaf ha möjligheten att avla på sin katt, köper självklart inte en kastrerad katt av mig. En okastrerad katt är mycket lämpligare då och det går att köpa okastrerade katter av mig också. I de fall det känns rätt.
Och nej, jag har faktiskt aldrig haft svårt att få mina kattungar sålda. Kastrerade eller inte. Jag tror inte heller att det kommer bli svårare pga. att jag kastrerar tidigt. Folk tycker olika på den här punkten och jag upplever att allt fler börjar se fördelarna med tidig kastrering så jag tror faktiskt inte alls att min kattungeförsäljning kommer påverkas negativt av detta.
#114 Vilken tur att du inte får bestämma över andra sätt att agera i frågan.Din åsikt är din och min åsikt är min,och aldrig mötas de två
!
#4 edronax: Jag letar själv efter en veterinär i Västerbotten som utför tidig kastrering och skulle gärna vilja veta vilken du har hittat? Du kan ju PM:a mig om du hellre vill det, tack på förhand!
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå