En katt till?
Jag och min sambo funderar på att skaffa oss en katt till. Just nu har vi Charlie vår ögonsten, tvåårig kastrerad conish rex. Han är världens snällaste kisse, otrolig social och alltid med på allt. Han kom till oss för ett år sen och hade då bott på en sphynx uppfödning där allt ska allt ha gått bra med de andra katterna enligt dem. Men han kissade inomhus och det slutade han med är han fick flytta till oss… kan det ha varit för att han funkar bäst som ensamkatt?
Vi funderar ändå på att skaffa en katt till och undrar hur man gör det så enkelt som möjligt. Kattunge? Kön? Kastrerad/steriliserad…?
Någon som har några bra tips?
Jag tror inte att det skulle bli några problem att introducera en lillkisse. Ni känner herr Charlie bäst, men jag tror att en kattunge är mycket enklare än en vuxen katt i erat fall. Få katter har något emot kattungar så länge de har vad de behöver och är glada och nöjda i övrigt. Kön på kattungen bör inte ha någon astronomisk betydelse heller. Då är jag mer för att det hänger på Charlies personlighet och benägenhet att vakta sitt revir.
Jag tror att ni kommer att hitta en drömkatt! Många cornishar trivs bäst tillsammans med andra katter, men det är inte ovanligt att hankatter blir lite klämda om de bor på större katterier. Om han inte kissar inne nu så skulle jag bli förvånad om han satte igång om han får ett litet sällskap i unge-form!
Jag kan ju slänga in en länk till min hemsida också 
Lycka till!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Tror säkert det går bra att ta en kattunge. Vad jag vet brukar kastrathanar gärna ta hand om ungar.
# 2 Jajjemen, det är ytterst sällan det blir problem (MEN jag har varit med om det, så man ska aldrig säga aldrig).
www.mytwiggs.com

Som #1 säger så blir de flesta ensamkatter glada åt sällskapet en ny kompis kan erbjuda. En kastrerad hankatt brukar man säga är det bästa att ha när man ska introducera en ny kattunge eftersom de vanligtvis är så otroligt snälla.
Kika runt lite, ha inte bråttom och hitta en uppfödare ni trivs med eller en omplacering ni tror skulle passa bra in i er familj. Lycka till med beslutet!
Gå gärna in på min hemsida och kika runt lite, jag har även länkar till andra uppfödare!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Tack för kommentarerna!!
Vi har kikat runt lite nu, både efter omplaceringskatter och småkissar.
Vi började även fundera på att ha en kisse på foder eftersom det skulle vara härligt att ha kattungar med stöd från någon kunnig. Samtidigt kanske man kan få en riktig chans att lära sig lite om utställningar och så eftersom intresset verkligen växt sen vi skaffade vår cornish…. men det visade sig vara för svårt om man bor på en ö. Sparar tanken till senare.
Men det är inte alls bråttom med en katt till så det får ta den tid det tar innan det känns rätt. Vi pluggar, så över jul känns perfekt när vi har extra mycket tid och är hemma mer eller mindre på heltid!!
#1,#4 Sparade era hemsidor! Tack :)

Tycker du har fått bra svar här ovan, så jag ska inte tillägga nåt alls. Tänkte bara ytterst blygsamt påpeka att på vår sida kan du kika på både krulligt OCH naket :D
# 6 Hihi! Minsann! Jag har allt sett att du har nakenbilder på sidan din
Tjiiises så härligt!
www.mytwiggs.com

# 7 man måste ju försörja sig på ett eller annat sätt ;) *fniss*
Jag tror absolut på en kattunge som sällskap. Jag har en otroligt snäll kille som jag önskar fodervärd till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

# 8 Visst måste man!
Hoppas att hon har vågat besöka din sida så att hon slipper missuppfatta det hela nu 
www.mytwiggs.com

#6 Det var riktigt fina nakenbilder ;)
Har sparat alla hemsidor i den här tråden!
Nu får vi se hur det blir, känner oss i alla fall ännu mer sugna på en katt till nu. Ska börja prata lite försiktigt med min krullunge här hemma om att han kanske blir storebror snart då så får man se hur han tar det. Det är ju ändå han om bestämmer här ;P