Näta in balkong?
Våren närmar sig med stormsteg, och jag klurar och funderar på hur i hela friden vi ska göra med balkongen…
Vi hade en kille här från ett glasmästeri i stan för att få en prisuppgift på inglasning, men då kalaset skulle sluta på ca 52 000 kr (!!!) så kände vi väl att det inte riktigt var i vår prisklass.
Så nu behöver jag all hjälp och alla möjliga tips och ideér. Att näta in balkongen behöver inte bli så dyrt, men vad ska man använda för nät? Hur fäster man det, i räcket, i balkongen över? Bygger man en ram?
Ja… har ni några bilder att visa så är jag evigt tacksam!
Behöver man förresten näta in hela nerifrån och upp, eller räcker det med typ 1 meter upp? Fast vid närmare eftertanke så kan ju katterna klättra rätt bra, de rackarna…
Jag har satt "expanderande duschdraperistänger från golvet och upp i taket och hönsnät fästat i dessa stänger och sedan är det fastsatt i väggen i bägge ändar
#1 Ja, vad smart och enkelt! Har du någon bild att visa?
Se om jag kan fixa det i morgon
#3 Ok, tack.

Hej Lullan, har du kollat tidigare tråd? Om jag kommer rätt ihåg, var där flere goda tipps.
t.ex.:
TIps på innätning av balkong.
#0 Jag skulle inte nöja mig med en meter upp om jag var du… Det var nämligen så jag hade när Fuffens provade på att flyga i somras. Du kanske minns? Trodde också i min enfald att det skulle räcka, men så klart så räckte det inte. Nu håller jag på och bearbetar sambon på att hjälpa mig att bygga träramar till en bur så att balkongen blir kattsäker! Vi har ju tyvärr ingen balkong över oss, så det blir väl till att bygga ett tag också. Suck.
#5 Just det, ska genast kolla där! Tack så mycket!
#6 ja, visst minns jag… Nu bor ju vi längst ner så fallet blir ju inte så långt, men jag är ju rädd att katterna smiter i stället. Är lite inne på som du skriver, att man ska bygga en "bur" av något slag, så att balkongen blir absolut rymningssäker…

#0 Har du tak över balkongen är det lättare att näta från räcke till tak. Vi har satt upp kompost galler (mycket billigt) och fäst i taket med krokar samt snörat fast dom i nederkant på räcket. Jag har blomlådor som beöhöver vattnas och för att göra det enklast satte vi blom tråd som jag klipper upp och knyter ny varje gång jag vattnar. Gallrena fästs ihop på sidorna med medföljande spiraler och det håller hur bra som helst! Skickar med bild när Alice invigde balkongen förra året…..eh….hmm….Alice var det ja….

Vi har byggt en hylla över fönstret också men jag kan inte hitta bilderna……

En till…här uppe på hyllan ligger Rossi (nu är det Alice på bilden) och sover på nätterna när det är varmt ute. Eftersom balkongen är såpass säker har vi dörren öppen i stort sett jämt när det är varmt ute. Risken finns ju att det kan komma in en geting eller något annat "stickigt" kryp men det är nästan alltid någon hemma som kan kolla till dom om det skulle hända något.
#15 Vad fint! Den lösningen ska jag nog norpa… Doris älskar att sitta ovan på dörrar (!!!) och annat som är högt upp. Det skulle passa henne fint med en sån bra hylla.
Vi byggde ramar som vi spände upp nät i, och fäste med häftklamrar. Bilder finns i den här tråden. Husse har precis tagit ner allihop och kollat så att de håller även för nästa säsong, och förutom att några klamrar häftades om såg de bra ut! De har suttit uppe hela vintern, för katterna är ute nästan varje dag - åtminstone i några sekunder. ;-)
Vi har ju tak på vår balkong. Har man inte det så vet jag att Rexmamma har en smart lösning på sin altan, med en avslutande plåt högst upp på nätet, som går snett inåg och som katterna därmed inte kan ta sig över. Nånstans finns det bilder, tror jag…
Lycka till!

ååå, vill oxå ha balkong…….// A
Jag har verkligen fått jättebra tips och ideér!
Tack så jättemycket alla goa forumvänner! *kram*

#19 Efter alla tips du fått vill vi se bilder när din balkong är färdig! Glöm inte det
Till helgen kommer jag nog plantera påskliljor och städa upp på balkongen, det känns som om våren redan är här 
#20 Självklart ska jag visa bilder, tänkte börja komma igång här framåt slutet på mars eller nåt!
Vad mysigt att börja plantera och pyssla, hoppas att det blir bra!