Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställningar
Läst 282 ggr
Natali
0

Nya vaccinationsregler!

För er som åker utomlands så gäller från och med 080101 att katten skall vaccineras årligen. Eller så skall man ha papper på att vaccinationen i fråa räcker längre.

I Sverige så kommer dessa regler att börja gälla från och med 080701. Alltså kommer vaccinationerna numera att utgå i från vad vaccinationstillverkarna och veterinärerna rekomenderar för intervall på vaccinet. Är det vaccin som räcker längre än ett år så behöver du intyg på detta.

Att tänka på inför utställning

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

MonicaLagerquist
0

Men så har det väl varit tidigare också.Det är väl olika regler för att semestra och ställa ut.Har för mig att för att åka till Finland på semester med katt så har det även tidigare krävts vaccinering  varje år och för att ställa ut vart annat år.

Stolt ägare till tre La permer

Natali
0

Jo kanske det, men för utställning har det ju varit vartannat år, i sverige och i norge.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Mona22
0

vaccinerar varje år trots att det sägs varannat. bara för att vara säker.

Eine
0

Jag kommer inte att vaccinera ihjäl mina katter, då struntar jag hellre i utställning! Det är bevisat inte bra för en katts njurar att vaccinera ofta med kattpestvaccinet!Livslängden förkortas för katten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Ja usch vilka tråkiga nyheter - håller med dig Eine .. vill inte vaccinera i onödan Gråter

ScatCat
0

Har hört att man kan dela upp vaccineringen i snuva respektive pest. Vår veterinär (som nästan bara sysslar med katter) fick ta hand om SÅ många snuvsjuka katter efter att kravet blev vartannat år.

Eine
0

#6 Det är en annan femma. jag har inget emot att vaccinera mot kattsnuva varje år. Men då ska det gå att få separat vaccin. jag har frågat flera veterinärer, men de vet inte vad vaccinet heter etc etc!Vet någon här?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Clee
0

#7 Purevax är det som har olika vaccinsorter, t ex för enbart kattsnuva. Lycka till!

#3 Problemet, som nämns, är ju just att det inte är "säkert" att vaccinera varje år. 

Ska sägas också att vaccinet för kattnuva inte ger hundraprocentigt skydd, alltså inte det i kombivaccinet heller. Men det lindrar givetvis betydligt om en katt råkar ut för kattsnuva.

[Silkwaves]
0

Nu har jag läst på och äntligen förstått reglerna GeneradGlad

Blir ju bra ju.. Helt OK med att bara vaccinera för pest vart tredje år bara man har intyg på detta. Inget intyg - då gäller regeln 1 år och det kan man ju förstå. I EU-passet finns ju också utrymme för att skriva in vaccinets giltighetstid så då behöver man inget separat intyg. Prrfect !!

och det var ju egentligen precis det du skrev Natta… läser som en kratta…