Mättad försäljning?
Är det någon mer än jag om tycker att det just nu är väldigt svårt att få sina kattungar sålda och vad kan de bero på? För jag tycker inte de fötts fler kullar just nu än för ett år sedan. Snarare färre.
Kände bara att ja vill veta vad ni tycker =)

Jag fick mina sålda omgående och har kö inför nästa kull.Vet att det sitter uppfödare med kattungar kvar men att säga att markanden är mättad tror jag är lite överdrivet.
Stolt ägare till tre La permer

#1 Ja, jag har också folk som är intresserade men ser också som du säger att många sitter med sina kattungar kvar.
Vet inte riktigt vad det beror på men.

Är tydligen ett problem bland alla raskattuppfödare nästan. En anledning (självklart inte hela anledningen) är att hittekattsproblemet och katthemmen är mycket mer i fokus nu, vilket i sig är bra.
Det tillkommer många nya uppfödare inom CRX, så inte är det konstigt att några sitter kvar med ungar.Jag har haft tur att få mina sålda och t.o.m kunnat skicka folk vidare till andra uppfödare som haft någon unge kvar.Räkna kallt med att bli sittande med en kull längre an 12 veckor..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#4 Ja, men jag tycker ändå inte att det föds många ungar. Ja oja, man kan få sitta många veckor. Hoppas inte man drabbas av det själv bara..
# Vi har även IDPuppfödare som föder upp,och alla som tar kull är inte med i någon rasring heller.Jag tycker det är en enorm skillnad i antalet födda ungar om man ser bara 5 år bakåt..

I IDP registrerades 70 CRX under 2006. Statestiken för 2007 är inte klar ännu.
Jag som satsat på solida kissar hade inga som helst problem att bli av med mina, den här gången vill säga……jag fick avvisa flera köpare pga kattungebrist.
Förra kullen för 2,5 år sedan fick jag inga intressenter till. En kompis köpte till slut två av katterna och vi behöll en själva.

Det är mycket som påverkar tillgången på kattungar. Jag t ex bor lite avigt till och i en del av landet där det inte är så vanligt med Cornish Rex och jag har haft svårt att sälja just därför men nu börjar det lossna i Värmland.
2007 har jag haft två kullar, en i Karlstad och en i Östersund. Den i Karlstad blev såld bums medans det fortfarande finns en hane kvar i Östersund. Så läget är mycket viktigt.
Likadant så kan linjer, färg, pris, marknadsföring och en massa annat spela roll. Dessutom så kan tidpunkten på året påverka, jag försöker att inte ha leveransklara kattungar semestertid eller till jul för då har folk annat för sig.
Så att marknaden är mättad tror jag inte på 

Har folk som väntar på bebisar av mina kommande kullar.. Har nekat flertalet att köpa men känner jag någon seriös uppfödare som har bebisar så hänvisar jag vidare..
Kan tycka att marknaden är mättad då det har kommit väldigt många nya uppfödare. Men kan bli irriterad då de marknadsför sina ungar som mycket lovande.. Tycker jag är svårt att kunna säga när de är små om de kommer bli mycket lovande.. Ibland så blir den sämsta i kullen den bästa som vuxen..

#10 är inte så haj exakt hur en cornish ska se ut men jag håller med dig. en nyfödd kisse kan väl inte vara lovande ?. det ser man väl inte då ? de kan ju utvecklas helt olika.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Visst kan man se om en kattunge är lovande, därmed är inget löfte givet om ev Stjärnstatus när den är vuxen. När de är nyfödda kan man se hur huvudet verkar bli, om det är långt eller alldeles för runt, är profilen rak eller har stor dip.Är ungarna välpälsade och lockiga etc etc.
#12 Håller med Eine - mycket kan man se speciellt på alldeles nyfödda ungar. Någon garanti finns förstås inte och mycket kan hända på vägen, men i grova drag har jag haft rätt hittills..

Håller också med Eine.

#12 Du har så rätt så.
Enda problemet jag ser i dessa annonser med ord som "lovande" etc är att vad en uppfödare kallar lovande kan en annan mena inte alls är det.
#15 Ja , det skulle vara det då
#15 Men man måste ju som uppfödare själv få uttala sig om sina kattungar? Det gör man ju hur som helst sen (antaligen), då man skapat en kontakt med köparen och utvärderar dennes önskemål. Det måste ju även vara upp till köparen att bedömma vilken typ den är intresserad av, och vilka kvalitéer man anser vara viktigare än andra, och därefter välja uppfödare/kull.

Jag använder aldrig ord som "lovande" eller "till utställningsintresserad" när jag marknadsför mina katter för jag vill främst att de ska vara älskade familjemedlemmar och jag vill inte heller att de nya ägarna ska bli besvikna på sina katter när det sedan visar sig att "lovande" inte var så "lovande" och ja, jag har hört besvikna köpare när deras katt blev EX 3 och uppfödaren hade sagt att katten var lovande. Även om jag kanske kan ana vilken kattunge som är lovande så letar jag inte utställningshem till den och om någon vill ha en katt att ställa ut ibland så berättar jag om katternas för- och nackdelar och betonar nästan mer nackdelarna…
Det som jag har märkt är att det är relativt nya uppfödare som använder "lovande" i sina annonser. Många gånger så har föräldrarna till kattungarna knappast ställts ut. Så rutinen och ögat som krävs för att se om en kattunge är lovande är i mitt tycke alldeles för bristfällig. Jag litar inte ens på mitt eget öga för detta utan låter alltid någon annan mer erfaren säga sitt och då har jag nu hållt på i 9 år.
Jag tycker att ord som "lovande" ska användas mycket försiktigt, men det är ju jag…
Men nu spårar ämnet ur :-)

Nickar och sammtycker..
Stolt ägare till tre La permer
#18 jag säljer alla ungar till enbart sällskap, men några av dem är i alla fall mer lovande än andra, det kommer jag inte ifrån.

Ja, vi får ju alla mer eller mindre lovande kattungar, men det är skillnad på att marknadsföra dem som lovande eller för utställning. Då får man köpare som väljer katten för att man vill vinna på utställningar. Då har man som uppfödare en del att leva upp till. Det är också skillnad på att man som nybörjare marknadsför sina kattungar som utställningskatter och lovande. Särskilt om man inte själv ställer ut eller har ställt ut väldigt lite.
Även som erfaren uppfödare och utställare bör man använda ordet "lovande" med försiktighet, för som erfaren väntas man kunna detta. Men det är ju levande varelser vi pysslar med, ingen kan veta hur de utvecklas och ser ut som vuxna.
#18 Jag har precis som du reagerat över att många ganska nya uppfödare använder uttryck som "lovande" vitt och brett, ibland hela kullar av ungar. Vilka ord man använder och vilken kunskap som ligger bakom kan man ju alltid fundera över…
Själv använder jag inte uttryck som lovande etc då jag annonserar mina kattungar. Men jag vill väldigt gärna att "rätt katt" hamnar hos "rätt köpare". Är det en person som verkar nyfiken på utställning - självklart försöker jag se till att den personen får en kattunge som i mina ögon är lovande för utställning, precis som jag ser till kattens temperament när jag väljer familj, men och ett stort MEN:
Jag garanterar aldrig showframgångar - det kan ingen göra. Jag säljer inte till någon om jag kan misstänka att denne inte skulle älska katten lika mycket om den växte upp och blev "ful som stryk". Ett bra hem är alltid viktigast.
Jag håller mer er helt och fullt i det mesta. Men *ser lovande ut* eller *lovande* är för stunden och är också något man kan ändra på om det visar sig bli en liten vindögd söt katt med 18 ben.Och jag väljer ändå köpare noga när jag säljer katt oavsett.Showframgångar lovar jag aldrig, inte avelsduglighet heller.Det är inte upp till oss människor att bestämma detta.Och en del erfarenhet av uppfödning tror jag är nödvändig innan man ens andas ordet..

Håller med dem flesta här. Dock som Eine, säger jag fortfarande att en kattunge kan vara mer lovande än en annan just vid en specifik tidpunkt, sen hur det utvecklas vidare är en annan sak och relativt svårt att veta om man inte känner linjerna mycket väl och kan kombinera sin "syn" på kattungarna med vad andra mer erfarna uppfödare har att säga.
#17 Absolut, alla har en egen åsikt. Oftast tycker kanske nybörjarna som har en första kull att kullen är väldigt lovande i deras ögon och därför annonserar dem med ord som lovande etc. Däremot kanske andra uppfödare/ kattungeköpare inte håller med och det är svårt att säga vem som har fel eller rätt.
#24 Precis, men så är det ju jämt. Vi har alla olika åsikter om hur en crx bör se ut, även om vi kanske använder samma ordalag så kan vi alla tolka det olika. Jag tycker väl inte heller man behöver använda sig av sådana ord som "lovande" i marknadsföring, men samtidigt måste man, som du säger, få ha en åsikt.
En lovande kattunge är lika med en levande kattunge. Med andra ord alla är lovande om de mår. Allt annat tycker jag egentligen är oväsentligt när de är små. Sedan får man se vartåt det utvecklar sig temperamentsmässigt, utställningsmässigt osv.
Som sagt En levande kattunge är en lovande kattunge för det är ju det som är det viktiga.
När det gäller försäljning så har jag inte haft någon kull nu på några år, men har inte när jag haft så mycket problem att få dem sålda

Tack för alla svar =)