Köpa kisse
Jag har fått erbjudande att köpa en kastrerad hankatt på ett år. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag köper en lite äldre katt? Är det något speciellt överhuvudtaget som jag bör fråga om? Han har ingen stamtavla men om jag ville kunde hon forska fram en, ska jag be om en stamtavla även om jag inte har några planer alls på att ställa ut honom?
Carro
Har katten ingen stamtavla så går han som huskatt oavsett om han är rensaig eller ej.. och vill du då ställa honom så får du begära ett huskattbevis och ställa honom i den klassen.
Har han en registrerad stamtavla skall du absolut begära att få med den! annars skall du tacka nej.. tycker jag.. för man undrar ju varför de undanhåller stamtavlan? samt att du tillsammans med säljaren fyller i ett ägarbevis/ändring som skickas in till SVERAK alt IDP beroende på vart den är registrerad.
min tanke i alla fall…

Kolla upp varför han inte har stamtavvla.Det jkan ju bero på att hans föräldrar inte var riktigt friska och att det finns avelsförbud på dom.
Om du bestämmer dig för att köpa honom så se till att han är vet besiktigad och har vaccinerats som han ska.Du ska be att få se på intygen om vaccinering och kastrering.
Stolt ägare till tre La permer

Hon fick inte med någon stamtavla när hon köpte honom och visste inte hur hon skulle kunna fixa det nu. Hon skulle försöka ordna det men lovade ingenting. Han är vaccinerad en gång, men bör vaccineras om nu när han fyller ett. Jag bor på Gotland och han finns i Sthlm så min mamma åker dit från Västerås på söndag och ska titta så allt verkar ok.
Bör man tacka nej till en cornish rex om den inte har stamtavla?

du behöver inte tacka nej men i och med att den inte har stamtavla (?) så kan du inte ställa ut den som en cornish utan som huskatt.
försök , som de andra skrivit att få reda på varför han inte har stamtavla. är han rasren ?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#3 Nej utan stamtavla så är det en krullig huskatt.
Jag ser egentligen bara tre anlednignar till att en "cornish " saknar stamtavla.
1) Den är inte renrasig
2) någon eller båda föräldrarna har avelsförbud pga av någon ärftlig defekt… och går inte att registrera - parningen skulle aldrig ha genomförts !
3) Katten är stulen.
Det finns helt enkelt INGEN giltig anledning för en uppfödare att inte stambokföra sina kattungar. Det medför uteslutning ur kattförbunden. Det är alltid något lurt om Stamtavla inte finns.

Ja okej, känns inte riktigt lika kul längre. Ska ringa i morron och be om nummret till uppfödaren hon köpt katten av. Så får jag se sen.
#6 Hoppas det löser sig för om du inte tänkt ställa honom spelar väl ingen stamtavla nån roll anser jag… (han är ju kastrerad också skrev du), däremot tycker jag att han ska vara vaccinerad och nybesiktigad… Det är min åsikt!!
Lycka till!!

Ska han nu bara vara en sällskapskatt så är väl stamtavlan mindre viktigt..Han kan ju vara en renrasig och trevlig katt för det.. Rexens egenskaper ligger ju inte på något papper..
Sen varför han inte har stamtavla kan man ju spekulera i men titta på blocket så blir man ju inte så förvånad längre..Och det är ju bra att han är kastrerad och inte vidare används i buskavel..Känns han rätt så ser jag inget hinder varför han inte skulle kunna bo hos dig..Alla katter förtjänar ett bra hem..Han har ju även fått sina sprutor om jag förstår dig rätt..
Jo varje kattindivid förtjänar ett bra hem. En huskatt kan vara lika underbar som en cornish (nästan - då jag är lite partisk..).
Men på något sätt skulle jag önska att kattköpare är lite mer kritiska och funderar över varför en katt saknar stamtavla. Sedan får ju det vägas mot önskan att köpa just den katten och den enskilda kattens väl och ve. Tror att en ökad medvetenhet hos kattköpare skulle gynna den seriösa kattaveln.

Jag är väldigt blödig..Nu finns ju redan denna kisse i världen även om det är helt fel att han inte är reggad om han är rasren. men det kan ju inte den stackarn ro för..
#10 Jag förstår dig så innerligt för jag känner samma, men jag tror ända att medvetna köpare i längden är gott för kattaveln.
Köp gärna katten men var medveten om riskerna/de möjliga orsakerna till att katten saknar stamtavla. Tycker att man ska göra medvetna val och för att göra det behövs kunskap.
Visst kan man köpa katt utan stamtavla.MEN jag tycker att man ska göra sig lite besvärlig och fråga efter stamtavlan så att uppfödaren(?) får lite att förklara…visst är jag elak..?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#8 Jag är blödig jag också, håller med! Nu handlar det om en katt som redan finns, han är kastrat och vad jag förstår såld en gång. Det är inte uppfödaren som säljer honom.
Kan du Carolinee ge denna katt ett kärleksfullt hem så gör det! Du kommer med all säkerhet att bli "biten" av rasen och någon gång vill du kanske ha en till cornish, den kommer du att hitta hos en seriös uppfödare.

Eine: Du har helt rätt ,,lite jobbig kan man ju vara ändå

För mig är det lite viktigt att den är en cornish rex då det är den enda katt jag tål. Vill inte placera om en katt hos mig som sen inte kan stanna kvar, det vore grymt. Han kommer inte att bli någon utställningskatt, han ska bara vara min kompis. Och jag har all tid i världen att spendera hemma med honom.
Hon har papper på kattens första vaccinationer och jag ska besiktiga den själv första veckan och visar det något konstigt kommer köpet att gå tillbaka.
Jag försöker vara kritisk men det är svårt när man inte kan så mycket själv. Kollar runt allt jag kan för att inte bli lurad här. Känns inte så skoj om det skulle visa sig att katten är stulen som Anki.H skrev kunde vara möjligt.

Ja,,tänk om den är stulen..Vore ju hemskt men kanske större skäl att den hamnar hos dig och får ett bra hem.. Då kan det ju ligga i uppfödarens intresse att få veta vart den lille tagit vägen.. med lite detektivarbete så kan man få reda på det mesta..

Nu har jag pratat med kvinnan som ska sälja katten. Hon har inga papper alls på katten nu men den kommer att få sin andra vaccination i morron och samtidigt besiktigas den så det kommer det att finnas papper på när jag hämtar den. Men hon kan inte säga vart hon köpt katten, privat av någon hon inte har nummer till.
Hon har en sphynx-uppfödning med kattungar ute på blocket och dem verkar inget skumt med. Är det inte väldigt konstigt att ha en cornish rex utan några papper alls då? Jag kanske är för misstänksam, eller?

#17 Jag håller med dig om att det är lite märkligt att man som uppfödare köper en katt utan papper. Han är ju bara ett år och har hunnit med att bo hos sin uppfödare, privatpersonen hon köpte honom av och henne själv (iaf vad vi vet om). När han fortfarande är så ung borde han inte kunnat bo hos henne så länge och då tycker jag hon borde komma ihåg vilken stad säljaren bodde i och vilket namn h*n hade. Det kan ju också vara så att säljaren är en privatperson som tagit en kull och sedan inte registrerat den och då finns ingen stamtavla. Stamtavlan är ju dock enda möjligheten att kontrollera att det faktiskt är en renrasig cornish rex och inte en blandparning och sett ur ditt allergiperspektiv kan ju det vara lite knepigt. Jag vill inte lägga sten på börda, men det som bekymrar mig är att om det finns en stamtavla och du köper katten kan någon annan komma med bevis på att de och inte du äger katten (även om köpet var i god tro). Om du köper den här killen så begär ordentliga köpepapper där datum, summa, vad ni kommit överens om osv står. Det är också bra om det står med att det ej finns stamtavla på katten. Vet du om han är chippad? Isf kan man gå via SKK (Svenska KennelKlubben) och se om några uppgifter finns där. Sa hon förresten varför hon ville sälja honom? Han är ju så ung menar jag.
Hoppas det löser sig och PM:a om du vill prata mer om det!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Men någon blandparning kan han inte vara om han är lockig/vågig.
Jag uppfattade det som att han bara bott hos den här tjejen efter att han flyttat från sin uppfödare?
Visst finns det de som föder upp raskatter med stamtavla och gör rätt på alla sätt och vis men också har en oreggad katt hemma. Vet iaf en på det här foumet.
Å andra sidan är det märkligt om den reggade uppfödaren inte står för veterinärbesiktningen utan låter köparen göra det.

Min mamma ska hämta katten och hon kan vara lite halvelak ibland så hon kommer inte åka därifrån utan att ha svar på allt. Jag vill verkligen ha den här katten, det var kärlek från första ögonkastet men jag vill inte bli lurad.
Finns det någonstans ifrån man kan skriva ut hur man skriver kvitto på en katt?

#21 På www.sverak.se under "blanketter" (kanten uppe) finns "överlåtelse av katt" som är det som de flesta uppfödare använder sig av.

#21 Det finns ju köpteavtal på SVERAKs hemsida, men jag vet inte hur tillämpliga de är på köp mellan privatpersoner, men det kanske går att modifiera så att det passar?
Gå in på SVERAKs hemsida, klicka på fliken "blanketter" i överkanten, det finns en ruta som heter "sälja/köpa katt", klicka så kommer du längre ner i rullistan och hittar en blankett som heter "överlåtelse av katt". Kolla på den och se om du tror den går att använda.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#21 Om hjärtat ditt redan är sålt till katten så tror jag det bästa är att sluta oroa sig. Det kommer ordna sig till det bästa ska du se!
Som Spotless säger så borde det inte vara någon fara för att han inte är renrasig om han är lockig.
Grattis till din nya familjemedlem. Ta hand om varandra.