Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 2047 ggr
XxteZZxX
2015-06-22 22:42

Hjälp med ärftlighet av färger

Hej! Jag skaffade för några veckor sedan min första Cornish som nu är 19 veckor. Jag kommer ställa ut henne och i framtiden hade jag tänk ta en kull på henne om hon är frisk osv. Men då det blir min första kull av raskatt och jag inte är så insatt i katters genetik än så skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med detta!

Aleiga är n 03 24 (Svart bicolour spotted), hennes mamma är ns 09 21 33 (Svartsilver(?) med vitt, agoutimönstrad siames(colourpoint))och hennes pappa är a (Blå). Hoppas färgerna stämmer med koderna nu, annars får ni gärna rätta mig!

Vad ska hon paras med för att få vad?
Vilka färger kan hon få i en kull? 
Finns det färger som bär på speciella sjukdomar? (Förutom vitas dövhet då)
Jag är fruktansvärt förtjust i blå, och även röd. Men av det jag har läst så måste båda mamman och pappan vara röd/creme för att få röda ungar, stämmer det?

Mina frågor kanske är konstigt ställda eller så, men jag hoppas ni förstår och hjälper mig, vill gärna lära mig detta då genetik är sååå roligt! 😊

Mvh Tess

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Annons:
Mona22
2015-06-23 10:19
#1

Prata med din uppfödare . H*n kan hjälpa dig. Har du köpt katten till avel ? annars bör du  inte avla på henne. 
läs på om avel , det är inte bara ta en kull och hoppas det går bra. Det är mycket som kan gå fel också. Som sagt , prata med uppfödaren så du har någon som backar upp dig och som finns där som hjälp =)

Eine
2015-06-23 11:30
#2

Hej och välkommen hit. För att få blått i en kull måste din hona bära på dilution ,vilket hon gör när pappan är blå. Säkrast är att para med en blå hanne eller en lila. Rött kan du aldrig få med din hona. Bara sköldpaddsfärgade honor om du väljer röd hanne. Jag går inte närmare in på färger etc ., bara det mest väsentliga. Då din hona även har mycket vitt och är spotted,kan alla hennes ungar ärva detta. Så det beror på vilken hanne du väljer att para med och vad han bär på. Dock blir alla hannar i din honas kullar svarta/blå med eller utan vitt,mönster och maskat. Inga sjukdomar drabbar Cornish Rex mer än andra katter. Och alla vita är heller inte döva . En mycket liten procent vita är döva.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

XxteZZxX
2015-06-23 12:23
#3

#1 Av personliga skäl hos min uppfödare så kan jag inte prata om detta med henne nu, det var därför jag vände mig hit. Jag har köpt katten som främst sällskapskatt, men uppfödaren blev mycket glad och tyckte att det var en bra idé när jag pratade om avel i framtiden. 
Och självklart kommer jag läsa på om det jag inte kan, det är därför jag börjar fråga och kolla runt redan nu när hon är så ung. Har även haft en kattkull innan där det blev komplikationer, och djuren är det jag lever för, så jag gör inget förhastat och jag vet vad jag håller på med 🙂 

#2 Tack så mycket! Och jättetack för hjälpen ❤️ Nejnej, vet att det inte drabbar alla, men det var den enda färgbundna sjukdomen jag kunde komma på haha 😃

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Isvind
2015-06-23 17:18
#4

Vad har hon att erbjuda rasen? Bry dig mindre om vad du ska avla på för att få den & den färgen, & mer på om hon faktiskt är bra avelsmaterial. Visst är det kul med kattungar, men man ska inte avla bara för sakens skull & för att det är roligt.

Eine
2015-06-23 17:43
#5

TS Lycka till.Du får gärna fråga mig mer,jag kan dela med mig av 24 års erfarenhet om det är så att du undrar.Om du vill hålla det mer privat så pma gärna.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

XxteZZxX
2015-06-23 21:58
#6

#4 Det vet jag inte än, det är därför jag ska ställa ut henne. Anses hon som bra så tar jag kull, säger dom att det inte tillför något alls gör jag det så klart inte. Anledningen till att jag frågar om färger är att jag, om jag ska ta en kull, gärna vill ha en i en färg jag gillar, och anledningen att jag frågar så långt innan hon ska paras är för att kunna hitta en fin, bra hane. Det sista jag vill är att det kommer fler oänskade katter till världen. Som jag tidigare skrev, jag vet vad jag gör och tänker inte göra något förhastad.

#5 Tack så mycket, hör av mig till dig om jag undrar något mer! 😍

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Annons:
Eine
2015-06-25 11:44
#7

Litet tips. Bry dig inte så mycket om vad domaren säger(när det gäller avel) Vad vi mer tittar efter är stamtavlan och hur många som gått i avel av syskon, etc. Är det en pappa som har 130 ungar,så kanske det inte är så åtråvärda linjer. Samt förstås hälsan i släkten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ymmmi
2015-07-10 14:40
#8

hej, prata med birgitta och be att hon hjälper dig sedan när tiden är inne.

Jag har bland annat en hona från din kattunges pappa och som går i avel =)

finns många i din linje som kommer från Eine som har skrivit här uppe =)

Eine
2015-07-13 10:48
#9

#visste inte att mina linjer finns i stamtavlan. Finns ngt stamnamn på katten?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

XxteZZxX
2015-07-13 19:23
#10

Hej, har glömt av att kolla här, men tack så mycket för tipset Eine!

Det ska jag absolut göra ymmmi, vill bara ha råd och tankar från andra också! :)
Vad roligt, har det blivit "bra", fina ungar? :D

#9 Ja, S*Golden's Me Me heter hon :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Eine
2015-07-15 12:05
#11

#10 tack

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: