Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2831 ggr
ElisabethB
2015-02-21 18:02

Lite nyfikenhetsfrågor..

Jag tycker att cornish rexar är lite "smågulliga", men skulle vilja veta lite mer om rasen.

  1. Hur är den i temperamentet?
  2. Passar den som innekatt?
  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 coonisar? (Självklart kattvänligt möblerat)
  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader?
  5. Hur stor blir den?
  6. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar?
  7. Ungefär vad kostar det att äga en coonish?
  8. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en coonish brukar kosta.) Eller behöver jag spara ihop mera?

Det var vad jag kom på nu, kommer säkert på fler frågor vart eftersom.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
MonicaLagerquist
2015-02-21 19:09
#1
  1. Hur är den i temperamentet? Livlig och aktiv
  2. Passar den som innekatt? ja
  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 coonisar? (Självklart kattvänligt möblerat) En eller ett par cornishar behöver nog ha runt 60 kvadrat.
  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader? Ja eftersom att de har lite tunn päls så kan den frysa om man går ut på vintern.
  5. Hur stor blir den? honorna 2.5 till 3 kilo hankatterna 3-4.5 kilo
  6. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar? Nej inga rasrelaterade sjukdomar.
  7. Ungefär vad kostar det att äga en coonish? Försäkring ett par hundra i månaden mat 200 sand 80 kronor sen kan ju en viss katt kräva annan mat och sand och då kan det bli både dyrare och billigare.
  8. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en coonish brukar kosta.) Eller behöver jag spara ihop mera? Cornishen kostar  runt 7500-8500 kronor

Stolt ägare till fem La permer

ElisabethB
2015-02-21 19:21
#2

Tackar för svaret!

Då finns det plats för två coonisar, men inte flera här. Eftersom jag har ca 70 kvadrat.. 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Eine
2015-02-22 12:08
#3
  1. Hur är den i temperamentet? Aktiv och nyfiken
  2. Passar den som innekatt? Absolut
  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 coonisar? (Självklart kattvänligt möblerat)Jag bor på 80 kvm och har för tf 6 ordinarie. 
  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader?Det märker du 
  5. Hur stor blir den?Honor 2,5 ca,hannar 3-5 kg
  6. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar?Inget speciellt
  7. Ungefär vad kostar det att äga en coonish?Sand finns olika sorter och till olika kostnad,mat likaså. Men räkna med 400/månad Försäkring beror på bolag och försäkring du väljer. Men runt en hundring kanske.
  8. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en coonish brukar kosta.) Eller behöver jag spara ihop mera? En Cornish bör kosta mellan 7500-9000 kr.  (och gå inte på reklamen att vissa är nättare och elegantare än andra,eller är efter importer eller har extra högt meriterade föräldrar och därför betingar ett högre pris) Kattungen är ju sig själv nog.,och vi har alla eleganta avelsdjur.Dock är det fri prissättning och alla får argumentera för sitt

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ElisabethB
2015-02-28 17:09
#4

Tackar för svaret Eine 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Eine
2015-03-02 14:20
#5

#4 Lycka till

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: