Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2074 ggr
Saffran0Spice
12/14/14, 12:25 PM

Livet med en Cornish?

Jag skulle vilja veta lite mer om Cornish Rex, så ni med denna ras kanske kunde svara på några (ganska många..) frågor? ^^

  • Hur är det att ha en CR, alltså hur ser vardagen ut?

  • Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''?

  • Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland?

  • Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor?

  • Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund?

  • Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras?

  • Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik?
    Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på?

  • Vad kostar en CR per månad i försäkring?
    Är det stor skillnad mellan de olika bolagen gällande denna ras?

  • Vad kostar en CR ungefär?
    Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering?

  • Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen?

  • Skulle du rekommendera rasen?
    Om inte, varför inte?

  • Finns det något med rasen du upptäckt efter att du skaffade den som du inte hittade information på när du läste på?

  • Finns det någonting här jag glömt att fråga som du gärna skulle tillägga?

  • Om du är uppfödare - vilka frågor och funderingar tycker du det är bra att man som köpare tar upp vid ett besök?

  • Finns det några rassidor/böcker/personer du rekommenderar att man läser/pratar med för att kunna ''komma in'' mer på denna ras?

  • Vad bör man vara uppmärksam på som oerfaren köpare av rasen?

Ganska många frågor, men är väldigt tacksam för alla svar🌺
//Saffran

Annons:
inu
12/14/14, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Livet med en Cornish… Kan beskriva en dag för mig och mina två Cornish-tjejer.

Jag har en kattunge som är 6½ månad, Luna, samt hennes mamma, Morgana, som är 2½ år. Båda är köpta av samma uppfödare och tog över Morgana efter hon gick ur avel.

När jag vaknar på morgonen ligger Morgana sked med mig och Luna ligger i min pojkväns ansikte (typ). Jag går upp först, Morgana ligger kvar i sängen och Luna kommer ganska snabbt tissande efter mig och pratar med mig. Hon sitter sedan i mitt knä när jag äter frukost, sitter bredvid mig på handfatet när jag sminkar mig, vi samtalar, sen sitter hon på min axel när jag borstar tänderna.

När jag kommer hem på kvällen hör jag galopp genom hela lägenheten samt två katter som högljutt säger HEJ och undrar var F*n jag varit hela dagen. De säger också att de är sjukt glada att jag är hemma igen. Resten av kvällen myser vi ihop, de myser själva, vi äter och vi myser lite till. Det leks och görs satyg (mesta rackartygen utförs av kattungen, hehe). När husse spelar på sin dator ligger Morgana på luftutblåset (värme) över datorchassit och fiskar efter husses arm medan Luna står i en konstig position och dricker ur mattes vattenglas hon har till natten. Senare ska de ha "rexrace" vilket innebär att de springer som tokar fram och tillbaka och leker apor. Sen kommer de och lägger sig sked samt i ansiktet och vi somnar.

Sammanfattningsvis kan säga att de (iaf mina) är pratiga och vill JÄTTEGÄRNA vara med. Både under människogöra (som duscha, laga mat, tvätta, städa), mysande och lek. Luna är precis som en kattunge ska vara, väldigt mycket kattunge och utforskande, orädd och har inte alltid tid att gosa när man vill. Morgana är mer gosig, fast på hennes villkor, försiktig, har aldrig förstört någonting (typ krascha mattes favoritkrukor och prydnader). Morgana är väldigt speciell och svårflirtad. Matte är nummer ett, sedan kommer husse. Mattes föräldrar är ok men hon håller sig gärna i bakgrunden bland mycket folk och kommer ibland och ropar på matte och Luna och ber oss komma till ett annat rum och gosa istället.

Vad kostar försäkring? Jag har mina försäkrade i Agria och med livförsäkring på dem. För båda går detta på ca 250 kr/månaden.

Vad kostar dem i inköp? Allt mellan 2000 - 9.500 kr. En kattunge kostar väl mellan 8000 - 9.500:-. Omplaceringar/Halvfoder och andra orsaker kan göra att de är billigare i inköp.

Sjukdomsmässigt har jag läst mig till att de är friska raser. Sen kan ju CR precis som alla andra katter drabbas av hjärtsjukdom och då HCM (förstorad hjärtmuskel).

Jag hade först bara kattungen, och då krävdes mer av min uppmärksamhet än när de är två. Då har de alltid en artfrände att prata, mysa och umgås med. Då har man också någon som hjälper en att tvätta sig på ställen som är svåra att komma åt ; )

Jag vet att jag inte svarat på alla frågor nu men hoppas jag kunde tillföra någonting : ) Jag är fullkomligt förälskad i rasen och blir bara mer och mer nöjd över mitt val av katt för varje dag. Kan inte tänka mig ett liv utan mina små rexar.

http://sirinulot.wordpress.com/

AnnaS
12/14/14, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Apropå kattungar och hundar, den här kattungen hade aldrig träffat hund när den flyttade från mig…

MrsCecilia
12/16/14, 7:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vår Robban är en supersocial gosefis. Han blir djupt olycklig när vi inte har tid eller jobbar, han vill helst ha 100% uppmärksamhet hela tiden och har han inte det jamar han djupt olycklig tills man blir galen.

Han vill gärna leka men på sitt sätt, är rätt lat och älskar mat. Hetsäter gärna så han kräks och är alltid ute efter vår mat.  Han vill vara med överallt och busar ganska mkt.

Han avskyr att vi bor i hus och fryser mest hela tiden, på vintern bor han i badrummet där vi har värmegolv. Älskar att sova under täcket och vara nära hela tiden.

Han har två kattkompisar som inte är rexar och de orkar inte med hans tempo, bäst hade varit att ha en rex till som han kan leka med.

Nu har vi tvillingar på 5 månader och han är väldigt fin med dem men är olycklig att vi har så lite tid med honom. Så ett dåligt samvete har vi jämt..

Vår Robban är tyvärr rätt sjuk, han är foderallergisk, har leverproblem, HCM och är rätt knubbig för han äter mediciner. VI betalar kring 300 kr/månad i försäkring och har specialmat till honom, en de veterinärbesök blir det såklart.

Det är en enorm skillnad på honom och hans två kattkompisar. De andra är som katter är mest medan han är som en trotsig treåring och bebis. Man måste ha tid för sin rex, det är absolut inte samma sak som en annan katt. Men man får mer tillbaka, massor av skratt, kärlek och upptåg. Jag tror jag aldrig älskat någon som mycket som honom även om han driver en till vansinne ibland och jag har ständigt dåligt samvete. Han är vår absolut tredje bebis här hemma och behandlas som våra tvillingar.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Mona22
12/16/14, 4:11 PM
#4

Säger bara en sak…plåster ❤️
De är så sociala och älskar att vara med. Man är aldrig ensam om man har en cornish,

Cahira
12/26/14, 12:59 AM
#5

Följer!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: