Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 958 ggr
GunillaJa
11/27/14, 7:51 AM

Vad är utmärkande för en Cornish Rex

Första gången när jag hörde talas om och såg en cornish så var det som var viktigaste och som verkligen var typiskt för en cornish, och det som därmed var viktigast, den rexade pälsen. Sedan kom pälsen och hakan. Med tiden försvann detta med pälsen att vara det viktigaste. Det var istället öronen som var det utmärkande för en cornish.

Det jag undrar över är vad som är det viktigaste på en cornish i dagsläget?

Annons:
Gittan
11/27/14, 8:22 AM
#1

Det bör nog vara pälsen. Namnet har ju med pälsen att göra. Jag vet det var en tid när pälsen var oväsentlig. Det var öronen som var viktigast. Det fanns spynxliknande rexar som vann utställningar för de hade bra öron.  Det var så när jag var och tittade på en del utställningar. Nu tror jag att det åter är pälsen som är viktigast.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Eine
11/27/14, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Självklart är det lockig/vågig päls! Som namnet antyder ,rex betyder lockig.

Sedan kommer öronens placering och även storlek. Nu har uppfödare  ofta olika ideal ,och vissa gillar klotrunda ögon,smal kropp,långa ben etc etc . Men min rex har päls,vågor, fint placerade öron och gärna stora . Det finns andra bitar på en katt  men de jag skrivit är nog viktigast ändå. Långa ben har alla nu 🙂 På bilden är inte ungarna lockiga ännu,men det kom. De vita vågorna i bakgrunden är deras mammas fina .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: