Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1911 ggr
Aufgedyng
10/15/14, 3:24 PM

Aggressiv katt

Hej,

Vår snart 9 månaders cornish har börjat visa tecken på aggressivitet. Vi upplever att detta kom efter att han kastrerades eller så är det något annat.

Han lämnas inte ensam i långa perioder då jag jobbar mycket från hemmet. Han kan komma och vara hur gosig som helst och ligga och spinna i famnen för att sedan helt otippat börjar bitas, släpper man ner honom när han börjar med detta så hoppar han på en och börjar bitas igen, ofta gör han ett flertal utfall innan han ger upp. Det är inte som när han nafsar lite när man leker utan han biter sig fast hårt och ordentligt.

Anledningen till att jag funderar på om det har något med kastreringen att göra är att han nu helt plötsligt har börjat bli sexuellt aktiv igen och våldför sig på diverse filtar. Han gjorde det någon gång strax innan han kastrerades kort vid 6 månaders ålder men det upphörde till för någon vecka sedan.

Någon som har några råd?

--Mats

Annons:
Saffran0Spice
10/15/14, 3:27 PM
#1

Verkar vara som om det kan göra ont någonstans, får ni känna över hela katten eller reagerar han när ni tar på något specifikt ställe?

[Nikodemus]
10/15/14, 3:39 PM
#2

Va bestämda o säg ifrån

[Lilyz]
10/15/14, 3:51 PM
#3

Först och främst kanske det behövs ett veterinärbesök för att utesluta eventuell sjukdom men jag tycker det verkar som att han är understimulerad. Jag har ingen erfarenhet av cornishar men är inte det en rätt aktiv ras? Är han ensamkatt? Försök att leka mycket med honom ett par gånger om dagen så han blir riktigt slutkörd och skaffa lite olika aktiveringsleksaker, om du inte redan har det, och se ifall det hjälper. 🙂

[Nikodemus]
10/15/14, 6:04 PM
#4

Dom ska va två st för att trivas.

kvasikatten
10/16/14, 9:26 AM
#5

Är han ensamkatt ? Om han är det kan det vara massor med överskottsenergi som slår över i aggressivitet 😭

[Wiveka]
10/16/14, 9:56 AM
#6

Såg på Gokväll på SVT1, kattbeteendevetare Susanne.
En katt som bits ska inte sägas till utan ignoreras.
Bitas vid kel brukar vara sk "kärleksbett" men ska självklart inte accepteras utan jag skulle ignorera och lugnt lyfta ned katten.

För övrigt håller jag med Kvasikatten, understimulerad….
Katter i den åldern brukar man behöva aktivt leka med ca en timme varje dag. Och skaffa en kompis om det inte räcker.

Annons:
Eine
10/16/14, 1:43 PM
#7

Kan behövas en kattkompis. När han  är på och bits så säg FY med arg röst och ignorera honom ! Beröva honom uppmärksamheten tills han lugnat sig och då kan du berömma och smeka. Men en kattkompis tror jag skulle betyda mycket för honom.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Aufgedyng
10/16/14, 5:30 PM
#8

Tack för alla svar!

Vi väntar på en kompis till honom som kommer i slutet av oktober så det har aldrig varit en plan att han ska vara ensam, ville bara att han skulle bli lite hemma först innan vi skaffa två. Försöker leka med honom så mycket man orkar och har fixat klätterträd och prylar för att hålla honom aktiv.

Pratade lite med en veterinär och dom tycker vi ska avmaska honom och ta ett hormonprov men det är kanska bara för att få lite stålar :)

Svårt att ignorera en katt som sitter fast med ett fast bett och klor på armen men jag ska försöka bita ihop :)

--Mats

[Lilyz]
10/16/14, 6:49 PM
#9

#8 Inte låta honom bita, lyft bort honom en bit och försök mota bort honom om han kommer tillbaka. Titta honom inte i ögonen när han är så för det bjuder in till lek, du kan till exempel vrida bort huvudet eller blunda/knipa med ögonen för att markera att du inte vill. Var inte för hårdhänt för även det kan trigga till lek/bråk/bit (katter kan ju, som du märker, vara rätt hårdhänta). 

Roligt att han ska få en kompis, lycka till! 🙂

Aufgedyng
10/16/14, 9:21 PM
#10

Jag hoppas han inte käkar upp henne :), tack för rådet…ska testa.

--Mats

[Nikodemus]
10/17/14, 5:51 AM
#11

Dom ska alltid va rvå st katterna för att må bra o trivas.

[Wiveka]
10/17/14, 9:53 AM
#12

Jag menade precis som #9. Lyft lugnt bort och ignorera. Aldrig fya eller skrika

Eine
10/17/14, 10:47 AM
#13

Jag fyar alltid och den katten skäms och går iväg. Hur gör katterna själva när de slåss? Inte är de tysta precis 🙂Så för mig har det alltid fungerat. Jag är flockledare och tål inga överträdelser😉

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
[Nikodemus]
10/17/14, 11:33 AM
#14

man ska alltid va snäll mot djuren jag älskar djur.

Eine
10/17/14, 12:08 PM
#15

#14 att säga ifrån när den beter sig dumt är inte brist på kärlek, det är tvärtom en vilja att få harmoni! Vem gillar en katt som inte går att hantera och  som uppför sig illa? Uppfostran är mycket viktigt. Iaf  jag vill inte ha ständiga slagsmål,eller annat felbeteende i flocken.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: