Annons:
Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 1951 ggr
C-L-N
8/8/14, 3:44 PM

Färgutfall

Hej!

Har en fråga om maskning och hur det nedärvs. Tex om man parar en solid hona EMS kod c,  som bär på maskning med en van med EMS kod a 01 33.  Då blir det vad jag förstår störst chans på att kattungarna blir blå eller lilamaskade eller har jag helt fel för mig? Tycker dock inte hanen ser maskad ut i ansiktet, förmodligen pga att han är van. Men hur påverkar det kattungarna?

Svårt med färger! Måste gå en kurs snart och lära mig. Om man nu kan bli något klokare på det :)

Annons:
Dolleminas
8/8/14, 10:52 PM
#1

C (lila) kan det bara bli o hanen bär choklad eller lila annars blir det "endast" blå, med eller utan vitt samt maskade med eller utan vitt. Om jag förstått det hela rätt ( är ingen färg genetiknörd ;) )

Eine
8/9/14, 12:39 AM
#2

Blå,med eller utan vitt och maskning. Vad menar du med att han att hannen inte ser maskad ut? Han är väl reggad av uppfödaren?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

C-L-N
8/9/14, 10:34 AM
#3

Tack för era svar! :) så det är mer ovanligt med lila då. ska kolla om han är bärare av choklad eller lila. Menade att han inte ser sådär typiskt maskad ut i ansiktet, men det är väl för han inte är solid. Halva hans nos är blå tex. Ja han är reggad av uppfödaren.

Eine
8/9/14, 10:52 AM
#4

Aha! Ja eftersom han är vitfläck så ser han annorlunda ut så klart 🙂Det är inte den traditionella färgningen. De ungar i din kull som är maskade föds beige/off white och utvecklar olika fort sina maskfärger, de andra syns färgen på direkt. Lycka till

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: