Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 3449 ggr
amandaaaltonen
2014-07-31 18:47

Hjälp! Skrikande katt

Min Charlie är lite speciell och har alltid krävt mycket uppmärksamhet. Hon pratar mycket och sitter ofta i fönstret och jamar. Så fort hon hör någon i trapphuset så springer hon till ytterdörren och skriker. Tidigt i våras fick jag en lapp i brevlådan från en granne som tyckte synd om katten som sitter och gråter/jamar i stort sett hela dagarna (grannens ord).

För 2 månader sen hämtade jag hem en liten kattunge så Charlie skulle få sällskap om dagarna och det har fungerat jättebra. Charlie har blivit väldigt lugn fast tyvärr mycket mer tillbakadragen då kattungen tar mycket plats.
Hon vill t.ex inte gosa när kattungen är i närheten och när jag försöker leka med Charlie så kommer kattungen alltid och vill busa också men då går Charlie iväg istället. Busa med varandra gör dom däremot, springer och jagar varandra, leker i påsar och under filtar, sover ihop och tvättar varandra :)

Skrikandet vid dörren upphörde nästan helt från det att kattungen kom hem fram till för ett par-tre veckor sen och nu springer hon dit och skriker och ska nästan klättra upp på dörren hela tiden, även fast det inte är någon i trapphuset.

Vad kan det vara för fel? Vad vill hon?
Jag var iväg med henne till veterinären för en hälsokontroll innan jag hämtade kattungen och allt var jättebra så det beror inte på att hon har ont nånstans eller är sjuk.

Tacksam för alla förslag på vad det kan vara!

Annons:
LaSadie
2014-07-31 18:58
#1

Kastrerad?

amandaaaltonen
2014-07-31 19:07
#2

#1 Ja, sen i mars. Hon har precis fyllt 1 år.

LaSadie
2014-07-31 19:52
#3

Finns det nog med stimulans i lägenheten?

amandaaaltonen
2014-07-31 20:09
#4

Ja det tycker jag. Eller, jag vet inte riktigt vad mer jag skulle kunna köpa. Finns hur mycket leksaker som helst, stort klösträd, stora fönster att titta ut genom, vippor upphängda och har tillochmed en kartong står framme för att dom tycker att den är jätterolig. Jag har haft feliway förut men tyckte inte att jag märkte någon skillnad, kanske ska prova igen.

MonicaLagerquist
2014-07-31 20:53
#5

Mycket leksaker är inte alltid bra. Bättre att ha leksakerna undanplockade och ta fram "nya" lite i taget och plocka bort andra ett tag.

Det som mina katter gillar mest är att sitta och spana på fåglarna. Vi har en fågelmatare som sitter fast med sugpluppar på fönstret. De kan katterna sitta och spana på hur länge som helst.

Stolt ägare till fem La permer

amandaaaltonen
2014-07-31 21:18
#6

Jag har inte leksakerna framme utan dom ligger i klösträdet så tar dom själva fram det dom vill leka med. Den där fågelmatsgrejen låter ju kul! Finns det att köpa nånstans eller får man försöka bygga ihop en egen? Båda katterna älskar att sitta i fönstret så det skulle vara kanon!

Annons:
concretecats
2014-07-31 22:12
#7

http://www.coolstuff.se/Fonster-Fagelmatare Google är bra till det mesta. 😉

[inanna56]
2014-07-31 22:51
#8

En sådan fågelmatare skulle jag vilja ha! Tyvärr tillåter inte min bostadsrättsföreningar detta, så det kan vara bra och kolla upp det först att ägare/förening tillåter att man sätter upp det.

Min ena katt brukar också stå och skrika vid ytterdörren ibland. Tror det beror på att hon lyckades smita ut i trapphuset och vill ut dit igen. Provade först att ta ut henne dit ibland, som en stimulans men då skrek hon ännu mer. När hon gör så nu så tar jag henne i famn och kelar lite eller leker lite. Och efter det så försvinner skrikandet mer och mer.

När det gäller leksaker så leker inte mina cornishar själva så speciellt mycket (kanske mer på natten när jag sover)med dem själva. Jag försöker ha en lekstund varje dag när jag leker med de leksaker de gillar mest för tillfället eller så gör jag nya leksaker. För närvarande är ett snöre med hår (mitt hår från hårborste) och en liten pingla fastknutet vid ena änden jättekul att jaga, speciellt när det försvinner under täcket eller dylikt.

Katterna tröttnar lätt på leksaker därför ska man gömma dom och ta fram dem efter ett tag.

amandaaaltonen
2014-08-01 16:25
#9

#7 Perfekt! En sån ska jag klicka hem!

#8 Ja, Charlie brukar också smita ut i trapphuset och tycker att det är lika spännande och läskigt varje gång. Men man tycker ju att hon borde ge upp nångång? :/

Marit H
2019-05-08 10:59
#10

Hur gick det till slut? Min ena katt skriker också enormt mycket och vill ut. Spana är inte hans grej, han är extremt nyfiken, vill göra saker aktivt och uppleva nya saker. Andra katten som är lika gammal (de är tre år) har blivit en vuxen liten dam, och vill inte röja runt med honom längre. Mina idéer för aktivering har tagit slut. Han har överlistat ALLA sådana där aktiverings-matare som finns för katter. Bollar där mat rinner ut, plattor där den ska pillas fram mellan pinnar, rör där den ska fiskas upp och lådor med hål i där maten ska grävas fram. Låda med hål att fiska ur funkar också att lägga leksaker i, då fiskar han fram dem. Roretar alla leksaker så att de är helt undangömda minst några veckor åt gången. Men ingenting är roligt mer än några dagar. Han älskar att gå ut i koppel men då tar ju vrålandet verkligen fart och jag har inte möjlighet att gå ut med honom varje dag. Det enda jag inte provat är clickerträning. Så jag får väl börja med det. Egentligen tror jag att han skulle må bäst i en stor och stökig familj med hund där det hände saker hela tiden. Eller som utekatt, men det går ju bara inte. Jag bor vid en stor väg, han har pyttelite päls och skulle antagligen frysa ihjäl om han fastnade i regnet någonstans, eller så skulle han bli stulen eller kuta fram till någon räv för att försöka bli kompis med den.

Vixxen
2019-05-31 12:04
#11

Prova att fråga på Rexkatter iFokus

https://rexkatter.ifokus.se/

Kristallkronan
2019-06-09 20:59
#12

#0 är det skillnad på detta beteende under vinter vs sommarhalvåret? Brukar han vistas utomhus i koppel eller annat?

Upp till toppen
Annons: