Annons:
Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 1890 ggr
Aufgedyng
6/19/14, 12:03 PM

Vilken matdjungel

Tjena,

Har letat runt på detta och andra forum för att försöka bilda mig en uppfattning om vilken mat jag ska ge min snart fyra månaders cornish hane och det blev knappast lättare . Jag är helt grön på katter och har endast haft honom i 2 veckor min sambo har haft cornish i många år och dom har bara fått torrfoder.

Blev rekommenderad att endast ge honom torrfoder av uppfödaren men när man läser runt så verkar det finnas risk för njurskador pga att katter tydligen inte dricker så mycket vatten utan bör få i sig det i födan.

BARF verkade lite intressant men kanske lite för knepigt för en nybörjare eller?

Jag är tacksam för alla råd och tips ni kan ge, jag bryr mig inte så mycket om vad maten kostar, det viktigaste är att min katt mår bra.

Just nu får han Orijen vilket han ibland hetsäter och spyr av, fick tips om en matlabyrint här som jag ska testa.

Tacksam för hjälp

--Mats

Annons:
[inanna56]
6/20/14, 12:49 AM
#1

Hej!

Min första cornish jag köpte för ca. 3 år sedan hetsåt också och spydde. Fick tips av uppfödare att sprida ut torrfodret på en bricka, och det funkade. Nu äter han helt normalt. Matlabyrint tror jag också är bra att testa.

Jag började också med torrfoder, sedan började jag läsa på, och blev helt förvirrad till en början men har med tiden skapat mig en egen uppfattning, och det är väl det man får göra för man kan höra helt olika åsikter från uppfödare och veterinärer.

Sedan kanske man behöver kompromissa lite. Barf, rått foder, är enl min uppfattning det bästa men kräver lite kunskap och tid. Det finns en barfsida här på iFokus. Man kan också komplettera färdig mat med barf Det är bra att börja med rått foder när de är små, katter är knepiga när det gäller mat, vänjer de sig med en sort foder som små kan de vägra äta annat, fast det går att ändra på, med lite tålamod.

Det går också att blanda torrfoder och våtfoder. Det är så jag gör. Jag har torrfoder framme hela tiden, funkar på mina katter, och sedan får de blötfoder och rått kött varje dag. Bra blötfoder är Mjau, innehåller bara kött och köttbiprodukter, eller vad det nu heter.

En vattenfontän kan man skaffa för att stimulera katten att dricka mer. Precis som du skriver så har katter inte så utvecklad törst känslighet, eller vad man ska kalla det. Därför det är bra om de kan få i sig vatten via maten.

Lycka till med din nya kisse!

Eine
6/21/14, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Största risken med torrfoder tror jag inte är att de dricker för lite. Har aldrig råkat ut för det trots att jag i flera år gav enbart torrfoder. Hade och ha,r små pytsar med vatten på många ställen och de behöver alltid fyllas på.Det är i stället tandhälsan och risk för diabetes som är värsta bovarna(i min lilla värld) jag ger blandat nu. Alltid bra torrfoder framme,men burkmat minst 2 ggr/dag så mycket de kan klämma i sig,samt rått kött i strimlor och/eller rå kyckling med ben 2-3 ggr/vecka. Skulle vilja gå över helt till rå mat,men har inte möjlighet för tillfället.Först ska en bra köttkvarn inhandlas..

Lycka till med kissemiss!Så länge han håller magen i bra trim och växer och mår gott,är det ingen fara. Du kan fasa in honom på det du vill ge i fortsättningen. Men ta det försiktigt så inte lilla magen pajar. 😉

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Aufgedyng
8/13/14, 9:52 AM
#3

Tack för svar!

Vi ger blandat nu. Dock så spyr han ganska ofta av Orijen. Vi har nu även kastrerat kissen så Orijen är kanske inte bästa maten längre. Någon som har tips kring bra spannmålsfritt foder för en kastrat.

--Mats

Eine
8/13/14, 10:25 AM
#4

Blötmat och BARF är bäst. Undvik dessutom sk lättfoder med massor av kolhydrater. Ska du använda torrisar så ge fortsatt en bra sort som han inte spyr av,och som sagt inte innehåller så mycket kolhydrater. Nu är jag ingen matexpert men jag har heller inga feta kastrater hemma eller i vänkretsen😉

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
8/13/14, 4:28 PM
#5

Jag ger Mjau tetra eller Bozita tetra som huvudfoder. Innehåller låga halter av spannmål.
Som torrfoder ger jag Hill's science plan. Jag gav Orijen i över ett år sedan började mina kräkas….

nakenkatt
8/13/14, 6:40 PM
#6

Är Hills ett bra foder? Upplever också att mina kräks mer sedan jag börja med orijen tyvärr. Vad innehåller Hills ?

Annons:
nakenkatt
8/13/14, 6:40 PM
#7

Är Hills ett bra foder? Upplever också att mina kräks mer sedan jag börja med orijen tyvärr. Vad innehåller Hills ?

[Wiveka]
8/13/14, 7:19 PM
#8

Hill's är bra för mina iaf 😉

Köper det i djuraffären och har registrerat mig hos Hill's för uppfödarrabatt

MonicaLagerquist
8/13/14, 10:48 PM
#9

Hills är väl inget höjdar foder.

En katt är ju från början ett ökenlevande köttätande djur.Så ett torrfoder med låg kötthalt är inget bra val.

Stolt ägare till fem La permer

[Wiveka]
8/14/14, 4:58 PM
#10

de får Hill's som "godis" då de annars äter Mjau eller Bozita

Eine
8/16/14, 11:44 AM
#11

Jag ger Hill´s torrfoder  ibland då mina mår bra av det,ingen kräks och ingen blir lös i magen heller. Men jag varierar ,Hill´s,Porta 21,Taste of Wild etc etc.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Aufgedyng
8/17/14, 8:01 PM
#12

Jag har börjat öka andelen blötmat (Bozita) och minska något på torrfodret. Är lite intresserad av att börja barfa katten. Är det komplicerat?

Hittade nedanstående barf ratio när jag sökte runt lite, kan det funka? Läste även att en del ger sina katter en hel kycklingvinge, är det bara tillagade fågelben som kan vara farligt?

<10% ben
<10% lever
<minst 10% hjärta
<ev 10% övrigt (grönsaker, ägg)
<resterande muskelkött''

<Du kan börja med att ge honom 2% av hans vikt, sen får du justera uppåt eller <neråt beroende på hans hull.

Killen är lite över 6 månader och väger ca 2,8kg.

Eine
8/18/14, 10:27 AM
#13

Vikten säger inte allt,även kroppsbyggnad och storlek spelar in. En katt kan ju vara smal och långbent ,och på väg att växa sig stor. 🙂 Vill du gå över helt till barf så gör det

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
flis
8/18/14, 9:06 PM
#14

Orijen har spannmålsfritt foder. köpte en påse nyligen och katterna tycks gilla det.

Aufgedyng
8/19/14, 8:43 AM
#15

Min uppfödare körde med Brit Premium vilket va lite knepigt för mig att få tag i så jag fasade över till Orijen. Problemet för mig är att katten älskar det och tenderar att hetsäta, kanske inte bara beror på maten men när jag började med att även ge honom Bozita morgon och kväll blev det mycket bättre.
Matpyramid hjälpte lite i början men han blev smart ganska fort och lyckades alltid demolera den för att få tag i all mat :)

Eine, har du några mer tips hur man kommer igång med Barf? Vad tror du om proportionerna i förslaget ovan?
Jag blev lite skrämd av en djuraffär som sa att nu när katten är kastrerad måste jag omedelbart byta till ett mer näringsfattigt foder med mindre protein och fett för att inte sabba njurarna på kissen, barf va inte heller att rekommendera sa dom. Svårt när man är nybörjare och får massa olika åsikter som drar åt olika håll.

Eine
8/19/14, 10:49 AM
#16

#15 Jag är ingen matexpert,har provat mig fram.Det finns bra sidor på nätet. Matilda Eriksson kan mycket,du kan nog finna henne på Nordiska Rexringen,föder upp Devon Rex.

Inte ska man alltid tro på vad som sägs i en butik….Bra att du ifrågasätter🤔

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
8/19/14, 1:32 PM
#17

Det finns en barfsida här på iFokus som kanske kan vara något att kolla på

Aufgedyng
8/25/14, 6:22 AM
#18

Tack, ska kika lite!

Upp till toppen
Annons: