Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 689 ggr
ask
6/16/14, 9:20 AM

Avtalsbrott

hej, undrar om ni kan hjälpa mig, det är så att min mamma som är uppfödare gav bort en katt till en annan uppfödare där man skrev ett köpes kontrakt med att min mamma skulle få en kattunge eller en viss summa pengar när katten hade fått sin första kull.

Men nu verkar det som att uppfödaren har sålt katten vidare utan att mamma har fått någon kattunge eller pengar.

Kan hon göra något åt det? eftersom dom har ett köpes kontrakt i mellan?

Kan man på något sett anmäla hon ? Eller begära att att hon ska betala pengarna iaf?

Annons:
-Cissi-
6/16/14, 9:40 AM
#1

Följer

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Moa-]
6/16/14, 9:57 AM
#2

Det beror helt på hur avtalet var utformat, efter den information som givits här går inte att säkert säga vad som gäller.

Är avtalet utformat endast som betalning efter en första kull, så har ju egentligen inget fel begåtts, då inget betalningskrav uppkommit utan någon kull. Äganderätten skall ju ha övergått vid överlåtande vad jag förstår. Vad skulle ha skett om katten var steril/ej kunde få kullar?

Sammanfattningsvis så beror det på vad som står i avtalet, låt någon juridiskt kunnig läsa för att se vad ni har för möjlighet.

ask
6/16/14, 10:13 AM
#3

Det står i avtalet att vid kattens första kull så ska en kattunge fås eller pengar för en kattunge. 

så man kan igentligen inte göra något fast att det är ett avtal mellan två uppfödare?

ägnaderätten har övergått redan, hon står som ägare på katten både på sveraks sida och skk.

Stamtavla fick hon också med direkt.

så vi kan inget göra då?

[Moa-]
6/16/14, 10:23 AM
#4

Som jag skrev (och nu förtydligade ovan) så är det svårt att säga något säkert, men står det endast så som du nu skriver skulle jag säga att ni inte har någon juridisk rätt att kräva något. Däremot så känns det som ni borde diskuterat vad som händer om det inte kommer någon kull av någon anledning? 

Det är svårt att ge råd utan att ha avtalet som helhet som grund, sedan bör du alltid konsultera någon sakkunnig för att kunna vara helt säker.

ask
6/16/14, 10:26 AM
#5

tyvärr så gjorde vi ju inte det, alltså diskuterade ifall det inte skulle ha blivit någon kull pga tex steril.

Mona22
6/16/14, 10:40 AM
#6

Har hon försökt få kull på katten? Annars har hon ju inte ens försökt "betala" och då tycker jag hon brutit mot det.

Annons:
ask
6/16/14, 10:43 AM
#7

nej det har hon inte, iaf inte vad jag vet, katten i fråga är bara 9 månader ännu.

det är en hane.

[Moa-]
6/16/14, 10:57 AM
#8

Mona22; med vilken grund gör du det antagandet?

ask; som sagt, låt någon sakkunnig läsa avtalet i sin helhet och göra en bedömning utifrån det. Juridiskt bygger det på nyanser i språket och hur formuleringarna ligger för att avgöra vad som faktiskt gäller.

Mona22
6/16/14, 5:11 PM
#9

#8 jag sade att JAG tycker hon bryter mot det då de kom överrens om hur katten skulle betalas och efterssom de inte ens tagit en kull på katten har uppfödaren inte försökt att betala för den. Är katten steril är det ju en annan sak.

kvasikatten
6/17/14, 7:44 AM
#10

Om din mamma är uppfödare bör hon vända sig till Sverak med detta problem.
Kvasikarin

Eine
6/17/14, 12:38 PM
#11

Om hannen ännu inte parat så har han ännu inga ungar efter sig!Det kan mycket väl vara så att han såldes vidare med bibehållet löfte om en kattunge eller pris för en kattunge till din mor. Först bör han ju som sagt få en kull. Om det inte är inskrivet vitesbelopp vid vidareförsäljning etc så finns inte mycket att göra i övrigt. Och Sverak är ingen myndighet och kan inte hjälpa i sådana här frågor,det är min uppfattning.Vore intressant att veta vad som står i båda kontrakten. Di mor får kontakta den första köparen och få en förklaring kanske. Lycka till

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ask
6/19/14, 10:39 AM
#12

min mamma har tagit kontakt med hon via mail då hon inte svarade via telefonen.

Hon hade sålt honom för att hennes barn barn hade bivlit allergisk mot pälsdjur.

hon hade sålt honom till en privat person, så verkar tyvärr inte som att mamma kommer att få sin kattunge som hon ville ha.

Det finns alltså inget att göra? Eftersom hon inte har brytit mot kontraktet då katten inte har fått någon kull kattungar som det stod i köpes avtalet när hon fick honom?

[Moa-]
6/19/14, 11:02 AM
#13

ask; som sagt, beror på hur avtalet var formulerat, utifrån endast det som står här, nej, då har inget fel begåtts enligt min bedömning (som ej är sakkunnig). Däremot så skall avtal även tolkas utifrån gällande praxis inom branschen, kattuppfödarbranschen kan jag inte väl nog för att säga hur praxis ser ut. Skulle det vara så att praxis är att man skriver liknande avtal som ni gjort men att de betyder något annat och samtliga är medvetna om detta så är praxis gällande. En annan fråga hade varit om ni skrivit in återtagningsförbehåll eller liknande, men det verkar inte heller vara fallet? Som sagt, mitt råd är att kontakta en juridiskt sakkunnig som får kolla på avtalet, vissa försäkringsbolag erbjuder detta som en gratistjänst åt sina försäkringstagare samma sak med vissa intresseföreningar.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt! =)

Annons:
Eine
6/19/14, 11:29 AM
#14

Möjligen kan din mor be att få betalt för hannen(kattungepriset) Försöka är alltid bra,man kan bara få ja eller nej. Är köparen en bra person vill han/hon göra rätt för sig. Åtminstone kan hon få de pengar hon fick när han såldes vidare.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: