Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1346 ggr
Aufgedyng
6/15/14, 8:06 AM

Katten spyr

Hej,

Trevligt forum det här!

Jag är nybliven kattägare och har en hane som är  snart 16 veckor. Han har mått kanon men har nu börjat spy ibland direkt efter att han ätit. 

Det började igår när han gick och åt precis efter att han sovit. Spydde 4 ggr på raken och det såg ut att vara halvtuggad mat och vatten. Han är inte trött utan det är full fart hela tiden, han åt lite senare samma kväll utan problem.

Nu hände det igen morgonen efter när han åt precis efter sömn. Jag hade svårt att få tag i det foder som uppfödaren använde så jag gick efter rekommendation gradvis över till Orijen. Nu är det första dagarna han endast äter Orijen, kan det vara problem?

Någon som har några bra råd?

--Mats

Annons:
VildaVittra
6/15/14, 8:12 AM
#1

Hetsäter han?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MrsCecilia
6/15/14, 9:00 AM
#2

Min Robban hetsäter så vi har specialskålar och matlabyrinter här hemma för att förebygga hetsätning. Han kräks också direkt efter maten i bland och då är det halväten mat.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Aufgedyng
6/15/14, 11:04 AM
#3

Tack för snabba svar!

Han äter något mer nu än tidigare i veckan, käkade några gånger nu på morgonen efter att han spytt utan problem.

Kanske kan vara värt att testa matlabyrinter om det fortsätter. Uppfödaren körde endast med torrfoder men det verkar råda delade meningar om vilken fodertyp som är bäst. Om man nu bara kör torrfoder som har på tok för lite vatten, hur vet jag om katten dricker tillräckligt?

MrsCecilia
6/15/14, 2:55 PM
#4

Vi har använt en som är lite lik denna; http://www.petster.eu/se/art/proselect-plastic-slow-feeder.php Och nu har vi den här som är superbra! http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/cat-it-senses-food-maze-foderlabyrint.html Appropå torrfoder eller våtfoder får man nog själv skaffa sig en egen uppfattning. Det finns lika många åsikter som katter om det. Vi har specialfoder och såldes torrfoder men de får lite våtfoder varje kväll innan sängdags.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Aufgedyng
6/16/14, 3:14 PM
#5

Den där ser riktigt trevlig ut, ska absolut testa!

Det har lugnat ner sig lite och han har inte spytt något mer så det kanske var något tillfälligt, han äter väldigt ofta dock så labyrinten är nog ett bra alternativ.

Upp till toppen
Annons: