Annons:
Etikettför-ev-allergiker
Läst 1771 ggr
tildabelle
4/24/14, 7:14 PM

cornish och allergier

Hej Jag har tänkt att köpa en cornish rex till oss i familjen, men nu har det visat sig att yngsta barnet är väldigt känslig mot mycket och har troligen en eller flera allergier. Han ska pricktestas inom några veckor, men läkarna tror mer på matallergi än pälsdjur/kvalster osv. Jag skriver då jag undrar två saker. 1. Finns det någon här som har känslig hud/allergier/eksem och ändå kan ha en cornish rex? (Menar alltså inte pälsdjursallergi) 2. Finns det någon här som bor i Stockholmsområdet som enbart har cornish rex katter och inga andra djur, som kan tänka sig ta emot mig och min lilla son på "fika". Bara så jag kan se om det blir någon reaktion på sonens hud. Vill så gärna köpa katten vi väntar på, men då ska ju katten få stanna hos oss resten av livet. Så vill kolla upp allt sånt här i förväg.

/Alexandra

Annons:
RonjaAlftin
4/24/14, 10:24 PM
#1

Jag hade som yngre väldigt mycket eksem och är/var allergisk mot röda färgämnen i mat, mjölk(inte laktosen), parfymerade produkter så som tvättmedel och även spån/olika växtextrakt och många andra saker, får fortfarande reaktioner ibland men mycket har växt bort med tiden. Jag har aldrig reagerat på pälsdjur och har växt upp med både hästar, katter och andra smådjur utan problem trots mina andra allergier och känsliga hud, det enda jag kunnat känna av är om katterna varit ute i gräs/jord och hö/spån och sen varit i min säng men har man innekatt är ju inte det ett problem.

Håller tummarna för att er son ska slippa pälsdjursallergi.

Vosstoss
5/3/14, 11:07 PM
#2

Hej! Jag har mkt känslig hud och min yngsta dotter, 6 år, har atopiskt eksem. Ingen av oss reagerar dock på vår cornish gällande huden. Däremot så är jag allergisk mot katt (och en massa annat också, endast luftburen allergi: pollen, damm, pälsallergener, mild allergi). Har haft vår cornish i ett år och det går jättebra. Behöver ingen medicin, är lite snuvig ibland och nyser om det blir för mkt allergener (om jag dammsuger t ex). Fick ha katten på prov en vecka innan han flyttade hem till oss för gott, det går strålande :) Ni gör rätt i som hälsar på någon med en cornish för att testa. Men tyvärr så kan ju en allergi utvecklas med tiden… Ni är välkomna till mig på en fika och kattgos/ sniff. Jag bor i Stockholm, Årsta. Hälsningar Yvonne

Upp till toppen
Annons: