Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2464 ggr
Wand
2014-02-04 11:59

Sterilisering på G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag beställt tid för sterilisering samt vaccinering av min lilltant Winky, den 4:e mars klockan 8:30 ska hon in. Åh, vad skönt för henne att slippa löpa. Hon är en extremlöpare! En vecka varannan vecka året runt. Inte kul.

Nu är jag dock orolig över att något ska hända under ingreppet… hon är ju faktiskt drygt 3 år gammal.

Någon som kan svara på hur ofta en sterilisering går fel?! Och hur går egentligen ingreppet till, rent översiktligt?

Min lilla blombebis. <3

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Tjeja
2014-02-04 12:04
#1

Menar du verkligen sterilisering och inte kastrering?

Serilisering = när man knyter av äggledarna men livmoder och äggstockar finns kvar.

Kastrering = man tar bort livmoder och äggstockar, vilket skyddar mot pyo och andra juver och livmodersinfektioner som vanligen drabbar honkatter som inte får ungar någon gång i livet.

Jag skulle starkt rekommendera en kastrering istället för en sterilisering då en kastrering skyddar mycket mer mot framtida sjukdomar och infektioner en honkatt lätt kan få annars!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lexiia
2014-02-04 12:06
#2

Jag kastrera min honkatt när hon va runt 5 år utan problem å hon va oxå extremlöpare å sluta äta under tiden hon löpte å i bland kunde hon löpa upp till två veckor så de handla nog mer om liv å död på den tjejen då hon åt extremt lite eller inget alls under löpen. Hon va super tunn å jättemager.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


SuperLimm
2014-02-04 12:07
#3

Så vitt jag vet görs i princip inga steriliseringar på katter (eller hundar). Det är oftast helt onödigt.

Jag har kastrerat 3 katter (en hane och två honor) och det har gått bra med allihopa. Ingen av dom behövde heller ha tratt vilket var rätt skönt :) Jag tror det är rätt sällsynt att något går fel, det är ett så vanligt ingrepp. :)

Mvh Linn

Katthemsmatten
2014-02-04 12:07
#4

En sterilisering är ingen garanti för att slippa dräktighet. Den är inte helt säker. Idag kastrerar man såväl hon- som hankatter. Dvs man tar inte bara bort könsdriften utan också reproduceringsförmågan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tjeja
2014-02-04 12:24
#5

Wand: Vad söt hon är förresten din lilla Winky! Grattis till en fin kisse!

Jättebra att du bokat tid för vaccinering och kastrering (som jag tror att du menar egentligen), det visar att du är en seriös och omtänksam matte! ❤️👍

Just hur ingreppen utförs i detalj kan jag tyvärr inte svara på, utan mer vad som görs.

Vid kastrering av honor finns det huvudsakligen två olika sätt att utföra ingreppet på, det ena är klassiskt, då man går in mitt under magen.

Sedan finns det något som kallas för flanksnitt, och det utförs lite från sidan/flanken. Det ingreppet skall vara något mildare och framför allt är fördelen med flanksnitt att infektionsrisken i efterhand minskar något om man inte har möjlighet att hålla koll på läkningen. Därför är just flanksnitt att föredra på lite vildare utekatter tex som är svårt att skydda med tratt eller kroppsstrumpa första tiden efter operationen.

Men håller du din kisse inomhus, använder tratt eller kroppsstrumpa för att skydda såret gör det inte någon större skillnad.

Fördelen med den klassiska metoden är att de flesta veterinärer är vana och kunniga på det vilket i sig minskar riskerna för komplikationer om vetten är ovan att göra flanksnitt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wand
2014-02-04 12:31
#6

Ja, jag menar troligen kastrering. Jag visste ärligt talat inte att det var någon skillnad, utan att sterilisering var den kvinnliga varianten av kastrering. Hahahahaha. ;) Jag sa dock i telefonen att jag skulle kastrera min honkatt… tur det då, jag som trodde att jag sa fel!! (min mor är steriliserad, kanske sitter i från det…?) Winky blev min nu i december efter fodervärdskap på ett år, så jag har bara längtat tills jag kan knipsa henne! Och nu kan jag! Eller ja, helst skulle jag ha gjort det redan i januari, men jag har inte haft råd. -.-

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Wand
2014-02-04 12:42
#7

Förresten, Winky går väldigt lätt upp i vikt som det är. Är det för honor som för hanar, att de gärna går upp i vikt efter kastrering? För jag vill inte att hon ska bli fet. :o Hennes kompis Molly är slank och fin som en ung tös ska vara, och hon äter väldigt begränsat så jag har fri tillgång till torrfoder + blötmat som komplement till dem. Blir svårt att anpassa olika typer av kost till två katter som bor i samma lägenhet hahaha! Foder som är anpassat för "sterile cats", är det så bra som det sägs? Låter som bluff och båg för att marknadsföra.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tjeja
2014-02-04 12:53
#8

Njae.. det med att kastrerade katter går upp i vikt är en myt med vis modifikation.

Det är väl snarare så att okastrerade kissar lätt blir stressade av sin könsdrift och just därför blir magra när de glömmer bort att äta.

Kastrerade kissar har ju inte den könsdriften som stressar dem och därför glömmer de inte bort maten.

Alla katter behöver däremot motion och stimulans och får de inte tillräckligt med det kan de lätt bli lata och bara äta och sova, då kan de givetvis bli feta. Vilket är vanligare att man ser hos innekatter då ägarna till innekatter kanske inte alltid har kunskap om att de behöver leka och stimulera sina kissar mer än de kanske gör.

Jag skulle vilja säga att torrfoder över lag och även veterinärfoder oftast är mer skadlig än nyttig för kissar.

Torrfoder innehåller nämligen massa kolhydrater som spannmål för att binda maten och det är ohälsosamt för katter att äta.

I stor sätt alla sorters blötfoder är bättre än något av de bästa torrfodren! 

Bästa färdiga blötmaten för katter man kan köpa på marknaden idag är bland de vanligaste och billigaste sorterna som man kan köpa i vanliga affärer t o m. Tex Mjau och Bozita.

Här har du en länk att läsa om kattmatsjungeln där ute och vilken köpmat som är bra,

och här har du flera bra och lättlästa artiklar om kattmat och näringslära för katter

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Wand
2014-02-04 13:30
#9

#8 Jo, att det är bättre med barf än torrfoder vet jag. Men jag har inte råd att barfa dem helt, så de har fri tillgång till torrfoder och får blötmat, kött och dylikt på sidan. De håller sig mätta längre och äter torrfoder när de är hungriga och jag inte står där och ger mat 3 gånger om dagen. :) Molly tycker inte särskilt mycket om blötmat heller då hon är uppfödd på torrfoder, men jag kämpar på. De kommer barfas när jag väl slutar skolan och börjar jobba!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Katthemsmatten
2014-02-04 13:52
#10

Satsa på ett torrfoder med hög andel proteiner. Kolla i zoo-butiken. Fast om du kan få din andra katt att acceptera blötfoder kan jag rekommendera Mjau. Billigt och bra och kan inhandlas i snart sagt varje livsmedelsbutik.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tjeja
2014-02-04 23:09
#11

Jag barfar inte mina katter, de bara får barfmenyer som lyxmat på helgerna. Till vardags får de Mjau burkmat, och det blir i slutänden billigare än något torrfoder!

Måste ju tänka på vad hälsokostnaderna blir också i längden!

Min ena kisse hade diabetes när jag fick honom, han blev bra på barf och klarar sig nu på enbart bra blötmat. Behöver inte insulin längre alls! :)

Jag matar mina katter 4 ggr/dag…men det räcker egentligen med 3. Jag har bara delat upp det oftare för att hålla ett jämnare blodsocker.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katthemsmatten
2014-02-05 11:02
#12

#11 Kul att kissens diabetes gav med sig. Dessvärre är det få av oss som yrkesarbetar som har möjlighet att fördela maten på 3-4 givor jämnt utöver dygnet. Visst skulle jag kunna mata 4 gånger per arbetsdag, men det skulle bli väldigt ojämnt fördelat: 06.30, 08.00, 19.00, 22.00 ungefär. Inte optimalt och synd om katterna om de blir utan mat i 11 timmar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wand
2014-02-05 12:31
#13

#11 Ja, precis som #12 säger så är det himla svårt att fördela det bra om man inte är hemma. Och jag tar t.ex med katterna då jag åker till mamma, det är då omöjligt att ge en viss kost till dem medan hennes sphynxar har torrfoder. Så det finns fler faktorer till att barf blir himla svårt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
SuperLimm
2014-02-05 15:55
#14

#13 Du behöver ju inte ge barf om du känner att det inte fungerar. Blötmat är bra det med, bättre än torrfoder iallafall :)

Det mesta går ju att lösa bara man vill det. Brukar du vara hos din mamma en längre tid när du åker dit med katterna? (tolkar det som att ni inte bor så nära varandra). Då kanske det finns en möjlighet att din mammas katter får man på ett ställe och dina katter på ett annat och sen får inte maten stå framme hela tiden utan plockas bort när katterna ätit färdigt.

Funkar inte det kanske du kan ge torrfoder en måltid om dagen (tex innan du går till jobbet, så kanske katterna inte äter upp allt på en gång och kan då gå och ta lite när de känner för det) och blötmat de andra gångerna (morgon kväll tex, beroende på hur du jobbar). Då kan du och din mamma ge samma sorts torrfoder så riskerar ni inte att någon katts mage kraschar om de skulle äta av varandras mat när du är där. :)

Det finns säkert lösningar för det mesta, så kan du ge lite kött/ben annat som godis ibland till katterna. Någon kycklingvinge i veckan är bra för tänderna tex. :)

Men har du tur får du inte ett matvrak efter kastrering, så slipper du oroa dig för att katten blir tjock ;)

Mvh Linn

Katthemsmatten
2014-02-05 16:33
#15

#14 har du något bra tips på hur man får en katt att gilla t ex kycklingvingar? Jag har aldrig lyckats. De stirrar bara dumt på maten och går därifrån.

Medarbetare Hittekatter iFokus

SuperLimm
2014-02-05 19:28
#16

Jag började med att ge mina katter rester av kött och färs från maten jag lagade till mig. dom fick lite småbitar då och då. Men först började jag med att ge blötmat, sen gick det mycket enklare tycker jag. Tror jag lurade i dom lite i början. Blandade med maten osv. 

Sen när de börjat äta kött i olika former gick det rätt enkelt med resten. Min ena katt är helt galen i mat, värre än min hund (som är en matgalen cockerspaniel) och han var lite svår att få i blötmat i början men han lärde  sig tillslut :)

Mvh Linn

jeenova
2014-02-05 19:30
#17

Annars kan du fråga om skivspill om de skär upp kött själva i affären (Ica brukar alltid ha det), blir jättebilligt.

Katthemsmatten
2014-02-06 12:24
#18

#16 Tack för tipset. Har försökt tidigare med småbitar av såväl köttfärs som små hela bitar utan att de äter det. Min utefödda katt kan möjligen nedlåta sig till att slicka i sig litet köttfärs, men hon föredrar torrfoder. OBS! De får blötmat 2 ggr per dag så de står inte helt på torrisar, men om jag ska få båda att äta måste det vara blötmat i mousseform.

Medarbetare Hittekatter iFokus

SuperLimm
2014-02-06 14:30
#19

#18 Ja det är inte helt lätt med kräsna katter! Min ena katt har haft konstant dålig mage från det att jag fick hem han tills jag började med blötmat. Jag märkte skillnad istortsätt direkt när jag började med blötmat så det blev ett ganska tvärt byte till blötmat då han blev så mycket bättre i magen av den maten. Han hade inget val än att äta och matglad som han är åt han. I början lämnade han lite mat som min andra katt åt upp så hon blev tjock istället. När de åt torrfoder var det tvärt om, honan lämnade och hanen blev tjock. Men jag började ge lite mindre portioner tills jag såg att han åt upp allt sen har jag kunnat öka givan. Nu har dock problemet blivit tvärt om istället. Han äter tills han spyr om han får för mycket. Jag har dock BARFat dom ett år och det var det helt klart bästa men det passade inte mig så bra, men jag ska snart börja barfa igen tänkte jag :)

Om katten inte mår så dåligt av att äta torrfoder gör det ju inget att ge det om man ger blötmat också :)   Huvudsaken är ju att ens katt mår bra och äta måste dom ju göra! Sen om katten börjar bli tjock får man minska mängden mat lite och kanske ge mer blötmat (jag upplever iaf att det är svårare att få katten tjock på blötmat) om det funkar. Man får testa sig fram helt enkelt! :)

Mvh Linn

Katthemsmatten
2014-02-06 16:02
#20

#19 Jag har tur, för ingen av mina katter är överviktiga eller hetsätare. Däremot gillar de att småäta, dvs de äter litet och sedan kan det gå en timme eller två och så äter de litet till av den mat som står framme. På det viset är det ju enklare att ge dem torrfoder som huvudfoder eftersom maten inte blir torr eller dålig av rumstemperatur.

Tack för att du tagit dig tid att ge tips!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
SuperLimm
2014-02-07 07:16
#21

#20 Ja men vad skönt att det är så! :) Ja går dom bara och småäter är det lite knöligt med blötmat, då får man ge lite och väldigt ofta men det är ju inte alla som har tid med sånt :P

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: