Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 3270 ggr
mika21
2014-01-25 21:14

Kastrerad hona

Hej! Nu har jag miljoner frågor. Har trakasserat ;) samt fått massa bra svar av min uppfödare. Men jag vill gärna ta del av flera erfarenheter. Jag har 2 honor, och sedan igår är en av dem kastrerad(denne har alltid haft högre rang) efteråt så har jag fått höra att det kan ställa till det med rangordningen. Och nu är det smått krig här hemma :/ det fräses och morras, och jag vill gärna höra hur andra har gjort samt upplevt av liknande situationer? Jag vill ju inte att dom ska "göra upp" nu när en är nyopererad :/ borde jag dela upp dem på natten samt när ingen är hemma? Kommer dom bli lika bra vänner igen? När ska man låta dem ta "mötet" utan att bryta? Hur vet jag om hon behöver smärtstillande? Tratten är ett jättejobbigt moment och hon är skitarg på alla när den bärs :/ när den är av så är hon någorlunda glad igen och har inte slickat på såret så värst mycket. Hur strikta har ni andra varit? Andra alternativ ist för tratt? Och hur länge körde ni med tratt?

Annons:
ChristinaSwe
2014-01-25 21:27
#1

Testa och gör en body åt henne i stället av en lång strumpa/leggings. eller liknade. Klipp av foten och gör hål för benen. Brukar de flesta katter acceptera ganska snabbt.

Eine
2014-01-26 11:55
#2

Smärtstillande är legio hos mig efter kastration. Buköppning,tänk dig själv hur det känns efteråt. Att de är osams nu,är inte konstigt. Det brukar gå över.Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

mika21
2014-01-26 11:59
#3

Mjo kände detsamma, så hon får smärtstillande till kvällen :) men borde jag fortsätta dela upp dem när dom är själva? För då åker ju tratten på igen.

Tack för era svar!

[inanna56]
2014-01-26 16:57
#4

Ja det här med katt och tratt är ju jobbigt. När jag kastrerade Isy, min andra cornish tog jag faktiskt bort tratten, helt stick i stäv mot veterinärens rekommendation. Hon verkligen hatade den och jag tyckte det var svårt med maten. Så, efter ett snack med uppfödaren åkte den av. Jag kollade först väldigt noga att hon inte slickade för mycket eller försökte bita på såret. Och det fungerade utmärkt utan tratt. Så, det är min erfarenhet, men det funkar säkert olika från katt till katt. Jag var dessutom hemma på dagarna så jag hade bra koll på henne.

mika21
2014-01-26 17:07
#5

Mjo det är ju det som är knepigt :/ när vi är hemma så är den ju av. Men på natten har vi delat på katterna eftersom hon har tratt då, och det är när den åker på som hon blir osäker. Vilket är förståeligt med så skymd sikt. Det är u när vi börjar jobba som det blir svårt igen.

Mona22
2014-01-26 18:31
#6

Det finns ju en sorts uppblåsbar kudde man kan sätta runt halsen på katten, vet inte vad den heter. med denna kan katten bete sig normalt men kommer inte åt att tvätta magen.

Annons:
[inanna56]
2014-01-26 18:33
#7

Jag satte inte på tratten på Isy på natten eller när jag inte var hemma även om jag inte var borta 8 timmar varje dag. Men jag kollade väldigt noga först hur hon hanterade såret. Hon hade tratt på ett dygn efter operation, sedan observerade jag henne en dag, sedan tog jag bort tratt helt. Men som sagt, inget som veterinärer ordinerar.

mika21
2014-01-26 18:33
#8

Frågan är hur lätt den är att sova med ;) men det kanske tom är skönare :)

Zelda12
2014-01-26 19:07
#9

Vi gjorde som #1 föreslår när vi kastrerade Zelda, tog en knästrumpa i bomull och klippte bort foten + klippte hål för benen, hon accepterade den snabbt och slapp tratten. Väldigt smidigt! Hälsningar Amanda

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


mika21
2014-01-26 19:27
#10

Hon tvättar ju såret lite, men inte "massor" men det kanske är för att vi säger till när hon börjar? Men man kanske ska ta och prova strumpan, se hur det går :)

mika21
2014-01-27 19:01
#11

Amanda,

Hur gick det för dina damer när ena kom hem kastrerad?

mika21
2014-01-28 18:07
#12

Det känns inte som jag får till den här strumpan :( den täcker ju inte hela såret….. klippte ni hål för bakbenen också?

concretecats
2014-01-28 18:22
#13

#12 Du måste klippa hål för både svans och bakben. Annars är den svår att få den sitta kvar och som du säger täcka såret.

Annons:
mika21
2014-01-28 18:40
#14

Kände på mig att jag gjorde något fel ;) stackarn, att hon ens låter mig vara där och rycka o klippa.

mika21
2014-01-28 18:53
#15

Det gick inget vidare :/ Benen fastnade och höll på så vi fick avbryta :(

Dolleminas
2014-01-28 21:00
#16

#6 den heter comfy collar, http://www.fruugo.se/comfy-collar-size-2/p-2396329#s-5328796 har använt den här hemma själv eftersom jag själv nyss kastrerat en hona här och hon syddes med "osynliga" stygn som inte skulle tas… så de första dagarna fick katterna gå lite var för sig, först när såret var nästan läkt släppte jag ihop dem igen (så inte de andra skulle få för sig att tvätta hennes sår…) dock var de ff åtskilda när ingen av oss var hemma…

Nu är kragen borta och det börjar lugna sig lite för lite fräsningar blir det, och naturligtvis blir det oroligt i rangen när nån blir kastrerad, dock har kastrationen inte helt ändrat denna rang ännu utan här verkar den mest ranghöga vara den äldsta även om hon varit kastrat i drygt 2 år…

Hoppas du blir nåt klokare av detta inlägg

mika21
2014-01-28 21:48
#17

Aha då vet jag hur den ser ut :9 lär ju inte hinna få hem den till denna kastrering, men bra vetskap till nästa gång :)

Ja nu tycker jag mest synd om våran fertila hona(som är den yngre) hon vill bara att allt ska vara som vanligt igen. Hon försöker sig på närmanden hela tiden och glömmer ibland bort att mysa inte är ömsesidigt för tillfället ;) Men det går framåt :) vi får ha tålamod…både hon och jag ;)

Tack för hjälpen :)

mika21
2014-02-01 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Plötsligt händer det ❤️

Eine
2014-02-01 18:14
#20

Det brukar ordna sig om de varit vänner tidigare.🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Upp till toppen
Annons: