Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2015 ggr
Holtan
2014-01-03 15:58

Fettsvans. Hjälp :D

Ja min kisse har som många andra fettsvans.
Jag har följt min uppfödares råd om fett löser fett men det funkar inte…
Han har nu bölder och är öm. Har fått tipps från vet om Bensoylperoxid schampo. Vet någon vart jag kan hitta de? De djursjukhus jag pratat med här i sthlm har de inte.
Vill inte använda Yes på honom för då kommer han bli ännu torrare i huden på svansen.
Han har svarta som pormaskar också och tappar pälsen på svansen.
Han kommer troligen att kastreras snart framöver så de lär ju hjälpa lite, men jag vill inte att han ska ha ont.

Alla tipps och råd välkomnas! :D

Annons:
[Classsic]
2014-01-03 16:32
#1

Min katt har precis samma problem som du beskriver och det har inte blivit bättre någonstans. Har tvättat med yes, smörjt in med kräm jag fått från veterinär, han har fått äta antibiotika men inget hjälper. Så även jag är väldigt intresserad av om någon har något annat tips att prova.

AnnaS
2014-01-03 17:12
#2

Jag har använt Vetriderm K-hexschampoo och sedan smörjt in med Helosan. K-hex finns hos veterinären och jag använde det enligt instruktionen varje dag tills svansen var fullpälsad igen.

Holtan
2014-01-03 18:53
#3

Okej jag verkar ha lokaliserat de schampo jag var ute efter från början :P
Men tar emot alla tipps!
Är inte k-hex också väldigt uttorkande?

AnnaS
2014-01-03 21:01
#4

Jo, det är därför man smörjer med Helosan efteråt som också är lite antiseptiskt. Hade en vit hankatt med hemsk fettsvans som blev fullt pälsad efter ett par månaders tvätt.

Holtan
2014-01-03 21:51
#5

Min vet rekommenderade att inte använda helosan så skippar nog de.

Min kille är också helvit och de syns tydligt iom att svansen blivit mörkare just där + att pälsen lossnat.
Skönt att han fick tillbaka pälsen igen :)
Jag siktar på att ställa ut honom igen nu efter att han kastrerats så hoppas att pälsen kommer tillbaka :)

AnnaS
2014-01-03 22:31
#6

OK, min veterinär rekommenderade Helosan för att återfukta efter att man torkat ut med K-hex, annars kommer det bara att bli ännu mer fett. Som sagt, det fungerade ypperligt på min vita hankatt och han var fullpälsad på svansen och jag vet fler som har testat den här metoden med lyckat resultat :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: