Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 978 ggr
aadde81
11/24/13, 11:12 AM

Jamar-vad vill min CRX?

Hej!
Har en CRX-hona på 4 månader och 9 dagar. Ända sedan hon kom till mig vid 3 månaders ålder jamar hon mycket. Oftast är det inte ett kort och diskret jamande utan mer som ett "löpskrik" som kan vara flera sekunder åt gången. Det är jätteenerverande, särskilt på morgnarna när man är trött. Känns som man fått ett skrikande/gråtande spädbarn på halsen. I övrigt är hon jättebra, leker mycket på egen hand, nyfiken och älskar att ligga och mysa i knäet.

Är det bara att acceptera att det är hennes personlighet eller är det något fel? Kan tillägga att hon är veterinärbesiktad utan anmärkning och mindre ensam än de flesta katter då jag arbetar halvtid och min sambo ofta är hemma när jag jobbar. Lät henne träffa en vänlig katt men då blev hon aggressiv mot denna (dock utan att attackera).

Se länk till You tube om ni vill höra ett "smakprov" ;-)

Tacksam för svar

Annons:
kalindas
11/24/13, 11:18 AM
#1

Två tips från mig. 🙂
Skaffa en kattkompis (unge) till henne, kan ta upp till en vecka innan de blir vänner. Det kommer göra henne lugnare och få henne att må bättre.
Sen för att minska ev. stress så köp Feliway och plugga in i el-kontakten.

/Elisa

MrsCecilia
11/24/13, 11:37 AM
#2

Så där låter vår Robban när han vill ha uppmärksamhet. Kramar, gosa, bära och leka står på tapeten då. När han är uttråkad och tycker synd om sig själv låter han ännu värre. 

Jag skulle oxå tipsa om en kattkompis, crx är otroligt sociala och aktiva och ska leka minst 30 min om dagen för att må bra och få utlopp för sin energi. 

Jag kan tycka att en lika aktiv katt är bättre, då min Robban har två slöhögar till kompisar vilket gör honom frustrerad när de inte vill leka med honom.

Vi har oxå felliway, det funkar superbra.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

nakenkatt
11/24/13, 12:43 PM
#3

ja det låter som en helt vanlig rex.De pratar ofta,och ibland högt.Som sagt en mycket social ras som alltid vill stå i centrum för allas uppmärksamhet,Har själv ett helt gäng här.De är som sagt mycket kontaktsökande.Tror faktiskt rexen trivs bäst med en kompis.

A_KickEm
11/24/13, 6:59 PM
#4

Jag har en som låter sådär när hon är hungrig.

nakenkatt
11/24/13, 7:04 PM
#5

ja det gör de ju verkligen!!

MrsCecilia
11/24/13, 8:30 PM
#6

Ja, samma här. Men det är det ett speciellt matjam och inte tal om den stirrande matblicken :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
[Wiveka]
11/25/13, 4:13 PM
#7

Dagny låter så när hon inte får vara med inne i badrummet när jag duschar…..

Eine
11/25/13, 9:34 PM
#8

Du får prata tillbaka och fråga 🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

aadde81
11/26/13, 9:16 AM
#9

Tack för råd. Har skaffat Feliway. Avvaktar dock med kattkompis, får se hur det utvecklar sig.

aggeelin
11/28/13, 10:31 PM
#10

Jag tror också på kattkompis som är aktiv. Vi har en skogkatt som kompis och de har inte samma humor. Vår crx-Charlie vill oftare leka och leka tillsammans. Skogkatten vill leka med hussen. Charlie vill ha sällskap av matten och ropar tills hon kommer.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Upp till toppen
Annons: