Annons:
Etikettomplacering
Läst 5954 ggr
nakenkatt
11/10/13, 12:32 PM

Omplacering=gratis

jag har lite funderingar kring detta med omplaceringar.Har en hona just nu ute till omplacering.har bara haft det en gång tidigare,men då var det släktingar som tog över den kissen.har ni några erfarenheter kring vad en omplacering brukar kosta?visst är självklart hemmet och den blivande ägaren det viktigaste i sammanhanget.Men ska man skänka bort en katt på ca två till tre år?det kostar ju en del med kastrering,vacc och besiktning innan en flytt.och jag tycker en katt har ett värde oavsett ras.men en del tycks faktiskt tro att de ska få katten.jag har fått svar att det finns intresse om katten är billig eller tom gratis.Det har hänt att folk anmäler sitt intresse,men när de får veta att det kostar pengar är det ej intressant längre.och tur att de säger ifrån direkt,för det är ej gratis att ha djur.och jag tänker ej skänka bort ett ungt djur.I förhållande till vad en kattunge kostar tycker jag att det är en symbolisk summa det rör sig om.och naturligtvis vill jag att mina katter ska få det allra bästa hemmet.Detta kan göra mig lite ledsen faktiskt.

Annons:
Fridborg
11/10/13, 12:35 PM
#1

Jag förstår hur du tänker och håller givetvis med, men det är kutym att en omplacering inte kostar något och kostar katten så säljer du den om man ska vara petig med ord. Jag förstår att många tror att katten inte kostar något när det står omplacering och du inte skrivit med ett pris, kanske du ska skriva med det om du gör en sådan annons igen?

VildaVittra
11/10/13, 12:40 PM
#2

#1 Det håller jag inte med om. "Katt bortskänkes" är gratis, inte "Katt omplaceras".

Omplacering gör man med ett djur som inte är precis leveransklar, utan man har från början menat att ha det kvar, men av olika anledningar inte kan eller vill ha det. 

Jag har alltid betalat för mina omplaceringar, det enda gratisdjuret jag haft var en akutplacering där ägaren var försvunnen och aldrig hittades.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridborg
11/10/13, 12:43 PM
#3

#2 Där har du förvisso rätt, men jag tycker att "Katt bortskänkes" låter illa, iaf innan man hunnit skriva förklaringen varför den skänks bort. 

En omplacering för mig kan vara ett djur i vilken ålder som helst som måste flytta av diverse anledningar och kostar ingenting eller kostar en liten symbolisk summa. 

Ska man  ha fullpris för katten/djuret så är det ingen omplacering, då är det försäljning.

[Moa-]
11/10/13, 12:44 PM
#4

Ja, för mig är en omplacering gratis, eller till en ytterst symbolisk summa, annars är det som Fridborg säger en försäljning och inget annat. Personligen skulle jag ej betala en större summa för ett vuxet djur, detta då man går miste om möjligheten att "forma" det under djurets "barndomstid"…

nakenkatt
11/10/13, 12:48 PM
#5

I annonsen skriver jag katten säljes,kastreras vacc mm mm och det är ett symboliskt pris det gäller.

Fridborg
11/10/13, 12:50 PM
#6

Då känns det som att rubriken förvirrar.

Annons:
nakenkatt
11/10/13, 12:51 PM
#7

Nu är det ju också så att bortskänkes får man ej skriva längre.500 kr är regeln för annonsering av katter.Detta kunde man se på tex blocket förr,men det är förbjudet.minipris är 500 kr.

nakenkatt
11/10/13, 12:55 PM
#8

#6 rubriken sätter man ej själv om man tex annonserar på nordiska rexringen.Där finns olika grupper redan.Kattungar säljes väntas,avelshanar,och omplaceringar.

Fridborg
11/10/13, 12:55 PM
#9

#7 Jo så är det ju på blocket. Tog själv en omplacering för 2 dagar sedan via blocket och betalade 500 kr för min kisse, men då fick jag låda, matskål, klätterträd och en påse kattsand på köpet, jättevärt. 

Går ju att annonsera på andra ställen än blocket, gratis dessutom. Inget som säger att en katt måste kosta 500, det är blockets regler (om än riktigt bra regler). Skriver du i forum att det är en omplacering blir jag inte förvånad att de tror att den är gratis eller är billig, men har du skrivit med allt det där med vaccination osv så är det deras problem att de inte läst ordentligt.

Fridborg
11/10/13, 12:56 PM
#10

#6 Jaha okej :/ Ja det är ju en brist hos dem.

[Moa-]
11/10/13, 12:57 PM
#11

"symboliskt pris" innebär för mig någon hundralapp, aldrig 1000 kr, på dig låter det nu som om det skulle vara ännu mer…

Mona22
11/10/13, 1:07 PM
#12

Även omplaceringar ska kosta. Gillar inte det där att en katt ska vara gratis. Ett djur ska kosta och när man då lagt ner massor med pengar på djuret och det kommer vara besiktat osv så ska man åtminstonde ta vad det kostar.

nakenkatt
11/10/13, 1:09 PM
#13

#12 du och jag mona är uppfödare och vet vad det kostar.

Annons:
Fridborg
11/10/13, 1:18 PM
#14

Jag har fött upp råttor och oftast (kan tänka mig att det gäller samma sak med andra djur) så är det en hobby och inget man tjänar pengar på. I slutändan har man ändå lagt ner mer pengar än vad man kan sälja djuret för. 

Ett vuxet djur skulle jag inte ta lika mycket för (och vuxna djur har ju ändå kostat mer än vad ett ungdjur kostat) bland annat för att man missat x antal år med det djuret.

Mona22
11/10/13, 1:18 PM
#15

#13 oja, mer än väl.

MonicaLagerquist
11/10/13, 1:25 PM
#16

Självklart ska en omplaceringa kosta.Sålde en femårig kastrathona la perm igår.Jag tog 2000  för henne och då är hon vaccinerad för två månader sen och självklart nybesiktigad.

Jag har en gång släppt iväg en vuxen hankatt självklart kastrerad till min bonus son. Han hade avtalad köpesumma med sig men jag tyckte att han kunde behålla pengarna och köpa mat till katten för de istället.

Kommer någon hit och tror att de ska få katten gratis får de fara utan katt.

Stolt ägare till fem La permer

nakenkatt
11/10/13, 1:35 PM
#17

jajamensan det är ingen brådska alls,har kollat lite med andra uppfödare och vi har ungefär samma pris på våra omplaceringar.

Eine
11/10/13, 1:35 PM
#18

Så fräckt att anta att en omplaceringkatt är gratis! Jag blev alldeles paff! Jag tar 2500 för mina som flyttar,annars stannar de! Man har bl a utlägg för besiktning ny vaccinering och kastration! Och det höjer inte kattens status att vara gratis,helt sanslöst!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
11/10/13, 1:38 PM
#19

Vill tillägga att våra raskatter kostar 7-8000 som kattungar. Så 2500 för en vuxen är det minsta. Den är ju inte sämre katt för att den är 2 år.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
11/10/13, 1:40 PM
#20

#18 ja man kan ju undra hur folk tänker.Hur kan man då ha råd att vaccinera regelbundet,försäkra osv.det är minsann ej gratis,mat och sand kostar massor.Då ska man nog överväga om man har ekonomi att ha en katt överhuvudtaget.idag kostar en cornish rex 8000.

Annons:
Mona22
11/10/13, 1:41 PM
#21

De jag omplacerat har kostat och de jag köpt som omplaceringar har kostat, inget konstigt med det.

Eine
11/10/13, 1:47 PM
#22

#20 Det är ju gratis att ta en till katt om den gamla gratiskatten 

går åt.. dvs smiter iväg,blir sjuk eller klöser på en tapetvåd.Sådant kan kosta en katt livet. Nej ta ordentligt betalt så visar folk att de är beredda att satsa på katten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
11/10/13, 1:48 PM
#23

#21 ja inte har man varit med om att någon skänkt något precis.Fick faktiskt en förfrågan i veckan,om katten var gratis skulle de kunna ta tåget hit och hämta den.men ville också ha med tillbehör då såsom igloos,skålar,kattlåda mm. pga att tågbiljetten kostade.jag avslutade det telefonsamtalet ganska fort kan jag säga.

LinaLj
11/10/13, 1:49 PM
#24

Jag köpte Teddy (selkirk) som omplacering, han var då 1,5 år. Jag betalade 4000 för honom. Det är ungefär en tredjedel av vad han kostade i inköpspris för uppfödaren.

Jag tycker det är självklart att även omplaceringar ska kosta. Det är ju inte en defekt vara. En omplacering som är kanske 4 år kan ju ändå ge 10 års glädje i nya familjen. Förstår inte alls varför ett djur ska vara gratis bara för att den har haft en tidigare ägare. 

En häst som säljs vid 6 års ålder är inte gratis, inte heller en bil. Förstår inte vad skillnaden är för en katt.

Mona22
11/10/13, 1:50 PM
#25

#23 fy vad fräckt! Men man förvånas inte. har fått många skumma mejl och telefonsamtal jag med. Det är visst gratis att föda upp och sedan ska vi vara så snälla så att vi ska ge bort katterna till såna som vill ha.

Eine
11/10/13, 1:51 PM
#26

#21 Otroligt  hur folk är!Håll på din fina katta,det kommer snart en bra familj eller person som har kärlek till djur.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Catwoman
11/10/13, 1:59 PM
#27

Jag tycker ni blandar ihop saker och ting. Ni som är uppfödare säjer ni ska ha betalt för kastrering,vacc och besiktning. Det ska ni vid försäljning av katt från er uppfödning. Omplacering är ju en katt som är såld och av en eller annan anledning måste omplaceras, Då är redan uppfödarens utgifter betalda och klara. En uppfödare omplacerar inte sina egna katter utan en uppfödare säljer sina katter till olika priser beroende på kattens kvalité. Jo visst kan en uppfödare placera om katt. Då är det en katt denne köpt och som sen inte platsar i katteriet.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Annons:
Fridborg
11/10/13, 2:05 PM
#28

Jag skulle vilja att någon förklarade för mig hur det inte blir en försäljning av vuxen katt när det är pengar inblandade? Om pengar byter ägare och den som lämnat ifrån sig pengarna får en vara så har denne nu köpt någonting.

Eine
11/10/13, 2:09 PM
#29

#27 Jag förstår inte alls vad du menar .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
11/10/13, 2:11 PM
#30

Nej nej nu har du nog missförstått detta rejält lilla vän.

Eine
11/10/13, 2:11 PM
#31

#28 Om du läser en annons *Ledig lägenhet* tar du för givet att du slipper hyran?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fridborg
11/10/13, 2:15 PM
#32

#31 Nope, men det kan vara bra om man skriver hur mycket hyran ligger på.

Fridborg
11/10/13, 2:16 PM
#33

För övrigt är det stor skillnad på att hyra och sälja.

Catwoman
11/10/13, 2:18 PM
#34

#29Omplacering då omplacerar man en katt av olika anledningar. Uppfödare föder upp katter som de sedan säljer för ett pris med alla utgifterna inklusive. En uppfödare omplacerar inte en uppfödd katt. En uppfödare säljer. En som köpt en kattunge av en uppfödare och sedan av en eller annan anledning inte kan ha katten kvar omplacerar katten.

Låter helt underligt om en uppfödare inte säljer sina uppfödda katter utan omplacerar dom istället

Vid en försäljning räknar man in de utgifter uppfödaren haft. Vid en omplacering är sånt redan betalt en gång av köparen

Självklart ska ingen katt vara gratis, men jag tycker motiveringen till betalningen är felaktig enl ovan

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Annons:
flis
11/10/13, 3:17 PM
#35

Självklart ska katten kosta även om det är en omplacering. Varför tar många för givet att djur ska vara gratis. Jag tycker att det är oförskämt att vilja ha men inte vilja betala, katter lever länge om man har tur så det är en skitsumma i det stora hela. Billiga katter kan få ett kort liv om man inte är vaksam som säljare.

Eine
11/10/13, 4:06 PM
#36

#34 Du får själv stå för dina ganska märkliga påståenden,för du talar mot dig själv.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Catwoman
11/10/13, 4:15 PM
#37

#36 Tycker du det så vill jag gärna eller rättare sagt ska ha en förklaring av dig här vad det är för märkliga påståenden och hur jag talar emot mig själv. Tack

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Fridborg
11/10/13, 4:21 PM
#38

Person 1, uppfödare föder upp katter och säljer dessa. Då ingår vacc, mm. Uppfödaren får då pengar för allt h*n lagt ut för.

Person 2, köpare köper en katt och har den tex i 2 år men kan inte ha kvar den så h*n säljer den för lägre pris än h*n köpt den för till person 3.

Person 3, nya ägaren har inget med person 1 att göra eller hur mycket person 1 har lagt ut under tiden katten var en kattunge. 

Person 1 har alltså från början fått det h*n lagt ut medan katten bodde där. Att Person 1 inte får pengar av Person 3 är alltså inget konstigt.

lockar
11/10/13, 5:10 PM
#39

Om jag har haft en katt i min uppfödning, kan vara en katt jag fött upp själv eller katt jag köpt in till katteriet. När jag sedan av någon anledning måste sälja den vidare, så anser jag att det är en omplacering. Jag brukar ta runt 2500 kronor. Då är katten kastrerad, besiktiga och vaccinerad.

Catwoman
11/10/13, 5:39 PM
#40

#39 Jag kan inte diskutera priset för det är nog olika bland andra beroende på ålder och kvlité på katten. Det jag ifrågasätter är vad man lägger in i priset. Det jag menar är att när det är en katt från uppfödarens uppfödning så är det en ren försäljning och då ingår vac, besiktning (krävs ju av förbund) och ev kastrering. Är det en katt som köpt och sedan inte kan vara kvar så är det en omplacering. Då ska inte vac, besiktning, kastrering inte ingå. Det ska ju ha fixats redan med uppfödaren av den katten och den som först köpt den. Om det nu skulle vara en uppfödare som köpt av en annan uppfödare en katt som inte platsar i det nya katteriet. Ja då r det en miss, precis på samma sätt om man köper fel vara. Då får man göra upp med den man köpt av. Det ska inte drabba en ny köpare. Dessutom så är det väl så att om den som köpt katten till sin uppfödning och katten inte fungerar som tänkt så skulle den nog bli kastrerad och vaccinerad i alla fall. Åtminstone vaccinerad om man följer förbundens regler. Det ska inte drabba en som tar en omplaceringskatt.

Nu skriver jag inget mer på den här sajten förrän jag fått en förklaring hur administratörer på den här sajten kan uttala sig så respektlöst över andras åsikter (inlägg 36)

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

nakenkatt
11/10/13, 5:44 PM
#41

#37 läs vad lockar skriver ,en enkel och helt riktig förklaring.Ni blandar ihop begreppen bara.För oss uppfödare är deta så självklart.Vi har en uppfödare med oss här i tråden som fött upp rasen i över 20 år så det vi skriver stämmer bra.och var och en bestämmer ju om man vill köpa en kattunge för 8000 eller om man istället väljer en katt för 2000.Alla pappren vacc,reg,id märkning mm är precis detsamma liksom ett köpekontrakt.Anledningen är ofta att den aktuella katten kanske ej trivs i en kattgrupp om många katter.Det ser vi,vi är då måna om att den katten får en bra familj och blir ompysslad som en familjen´medlem.Jag säljer ej katten till första bästa utan ser till att den kommer till ett bra hem.villkoret är också att katten får förbli innekatt.jag säljer heller aldrig ett vuxet djur som är fertilt.hoppas det framgår nu hur vi tänker kring detta.

Annons:
Catwoman
11/10/13, 5:51 PM
#42

#41 Jag har läst vad som skrivits. Det är från #36 jag vill ha en förklaring. Hur kan en administrator uttrycka sig så respektlöst om andras åsikter utan en förklaring?

Och som du säger att du säljer katter som är kastrerad. Ja det är inget fel Och det ska ingå i priset när man köper en katt från uppfödaren, men det ska inte användas som ett argument i priset på en omplaceringskatt. Vid omplaceringen är det bara själva varan som ska ingå i priset. Sen får ni ta ett litet högre pris. Det är mellan er och den som tar omplaceringskatten, men som sagt i argumentationen av priset ska inte vacc, besikt och kastreringsavgifter ingå.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Moa-]
11/10/13, 5:56 PM
#43

I min värld veterinärbesiktar du inte en omplacering om det inte är så att hälsan är osäker, men du skall en fullständig veterinärundersökning genomföras och ej en besiktning enligt mig. En besiktning sker för att "visa det man redan "vet"" vid en försäljning, en omplacering sker för att ett djur inte kan bo kvar i nuvarande hemmet, oavsett om katten är 100 % frisk och enligt normen eller ej.

Raskattsuppfödning ser jag som en klubb för inbördesbeundran och vi kommer som regel aldrig vara överens så det kan vi lämna därhän, men säljer man för att få in täckning för utgifter och annat så är det en försäljning och inte en omplacering. Att kastrera någon annans djur är enligt mig en illgärning och själviskt, inte något att begära ersättning för, men det är ju min syn.

Vid omplacering så gör som regel den som tar emot en tjänst mot den som lämnar och lovar ett gott hem åt det aktuella djuret.

Varför kallar inte ni som argumenterar för höga summor försäljningen för vad det är, en försäljning istället för en omplacering? Någon nämnde äldre hästar, dessa säljs, då kan ett högre pris ibland krävas, omplaceras hästar så är det max någon tusenlapp och som regel endast ersättning för eventuell utrustning.

nakenkatt
11/10/13, 6:07 PM
#44

#43 Låt oss säga så här för att ta ett ex.jag har sålt en katt till en familj.En dag ringer familjen till mig,de är ledsna och berättar att deras lilla son har drabbas av svår pälsdjursallergi.Pojken har genomgått utredning och det visar tyvärr på allergi mot katt.vad kan jag hjälpa familjen med?jo jag försöker hitta ett bra hem har jag även möjlighet att ta hit katten?den aktuella katten har ägaren kastrerat och vaccinerat efter konstens alla regler.naturligtvis ska inte jag ha några pengar i denna historia.jag har ju redan sålt katten och fått betalt när den åkte ifrån mig.Alltså har jag fåt betalt för mina utlägg vid försäljningen till denna familj.Förstår ni hur jag menar nu??? jag tror det är själva begreppet,Omplacering som ställer till det.

[Moa-]
11/10/13, 6:11 PM
#45

nakenkatt; jag ser inte vart pengarna kommer in i det hela? Är det en omplacering så anser jag att det handlar om mycket små summor, alternativt så är det en försäljning, oavsett vem som står bakom.

nakenkatt
11/10/13, 6:43 PM
#46

jag kan faktiskt ej förklara det tydligare.denna katt har jag fött upp själv.

[Moa-]
11/10/13, 7:11 PM
#47

nakenkatt; så varför nyttjar du ordet omplacering istället för försäljning? Du vill ju ha pengar för att du säljer något, inget annat…

nakenkatt
11/10/13, 7:20 PM
#48

jo jag förstår det så väl att det är ordet omplacering som är boven i dramat.Om jag istället skulle kalla det en sen uppskjuten försäljning pga att katten ej passade in hos mig skulle det vara mer ok?men när jag började med kattupfödning var omplacering det ordet som användes och gör det fortfarande.

Annons:
nakenkatt
11/10/13, 7:27 PM
#49

#47 det kommer löpande in katter på nordiska rexringens hemsida.På sidan OMPLACERINGAR kan man hitta vuxna katter.ofta står priset utsatt men jag väljer att diskutera det vid en personlig kontakt.jag har sett priser där från 1000 kr och upp till 4-5ooo beroende på vad det rör sig om för katt.Så jag tror nog ordet omplacering kommer att existera vidare.men visst kan jag hålla med om att det är en sen försäljning när det är en uppfödare som säljer ett djur som är tex två år.man kan komma på saker efter resans gång,den här katten mår ej bra hos mig den visar stress symtom tex,då vill jag absolut för kattens bästa att den får byta miljö och bli en glad katt igen.

[Moa-]
11/10/13, 7:39 PM
#50

nakenkatt; om du vill att andra utanför sällskapet skall förstå så tror jag ett annat uttryck är önskvärt. Vad ni på ett strikt internt forum vill kalla det tror jag ingen bryr sig om, men på externa öppna sajter kan det vara positivt att nyttja orden med samma innebörd som inom resten av djurvärlden… 

"man kan komma på saker efter resans gång,den här katten mår ej bra hos mig den visar stress symtom tex,då vill jag absolut för kattens bästa att den får byta miljö och bli en glad katt igen." Anser du då att det är rimligt att kräva 2000 - 3000 kr för den som erbjuder detta? Vore det inte mer rimligt att se det som en god insats att låta katten komma till en miljö och ge den möjlighet att slappna av och få mer utrymme exempelvis. Är det inte ditt ansvar som nuvarande ägare att se till att erbjuda detta?

nakenkatt
11/10/13, 7:57 PM
#51

jag kommer aldrig någonsin att skänka bort mina katter under några som helst omständigheter,detta är exempel jag har tagit om vad som kan hända när man föder upp katter.vi är är sverak diplomerade kattuppfödare och gör det bästa för våra djur.Du får gärna ha din åsikt Moa,men vi är nog ganska överensom att man skänker inte bort ett djur.

concretecats
11/10/13, 8:00 PM
#52

Tycker nakenkatt verkligen tar sitt ansvar som säljer sin omplaceringskatt till seriösa köpare och inte till människor som kräver gratis katt..

UllaE
11/10/13, 8:48 PM
#53

#52 Så du menar att de som inte betalar pengar för en katt är oseriösa. Det är verkligen en nervärdering av människor - seriositet mäts i pengar. Vad jag kan se så har ingen påstått att #51 inte tar sitt ansvar. Det är ju inte det tråden handlar om.

Fridborg
11/10/13, 10:00 PM
#54

Skriver från mob nu. Jag tycker gott att man kan ge bort en katt till rätt hem. Ett högt pris bestämmer bara vem som har råd, inte vem som är en sann djurälskare. Det högsta jag gett för en katt är 500, eller 870 om man tycker att vaccinationen jag betalade för den är ett pris, annars var hon gratis i såna fall. Jag har bara ägt huskatter just för att raskatter kostar så mycket men skulle aldtig få för mig att avliva en katt för att den kissar inne, river tapeter etc. Jag älskar mina huskatter fast de kostat nästan ingenting ocj kastrerar, vaccinerar och chippar dem och ger dem så bra och anpassad mat jag kan ge (foder är en fjungel vi inte behöver gå in på). Jag blit lite kränkt och ledsen att folk som föder upp dyra raser ser på andra kattägare som dåliga för att katten inte kostat 8000. För mig är de värda 8 000 000 000. Jag skulle utan att tveka gå på hjärtat före plånboken. Kattuppfödning är inget man ska bli rik på, det ska göras för att man älskar katter.

[Wiveka]
11/10/13, 10:06 PM
#55

Jag har i dagsläget endast omplacerat en katt, drygt 6 år gammal vid tillfället.
Nya ägaren fick betala för en veterinärbesiktning för en såpass gammal katt. Då gör man lite extra kontroller såsom diverse blodprov.

Katten var redan kastrerad.

Jag kommer precis som de andra uppfödarna som kommenterat ovan, att ta betalt för veterinärbesiktingen

Katten fick dessutom med sig transportbur och "sina" favoritsaker.

Annons:
nakenkatt
11/10/13, 11:03 PM
#56

vem ser folk som dåliga för de inte har en katt som kostar 8000?vad menar du med det?det kan jag garantera dig att ingen här på cornishrex i focus skulle se ner på det.Detta är inte någon fråga om att tjäna pengar.Då har du tyvärr helt missförstått resonemanget här.Föda upp katter har ingen blivit rik på det kan jag nog garantera dig.men att vi som föder upp raskatter skulle se ner på andras katter stämmer inte alls.För mig har alla djur lika stort värde.

Fridborg
11/10/13, 11:32 PM
#57

#56 Alla djur har inte lika stort värde, tyvärr. Det ser man på prissättningen på huskatt och alla olika raser. En norsk skogkatt och en cornish rex kostar lika mycket att föda upp och ändå kan det vara flera tusen i skillnad på prislappen baserat på hur poppis rasen är för tillfället.

Jag säger mest bara att jag personligen hellre skulle skänka till ett hem där jag vet att katten får det bra än ett hem som bara är ute efter en raskatt till reapris bara för att ha. Är det någon som har gott med pengar är 2000 inte så mycket och kan därför köpa katten som slit-och-släng-djur. Lika mycket som en gratis huskatt kan bli. 

Jag känner personligen en kvinna som är mångmiljonär som absolut inte ska ha djur över huvud taget men har huset fullt med raskatter för att de för henne kostar lika mycket som att gå och köpa en Snickers.

Tolka detta nu inte som att jag säger att det är så du gör för det är inte det jag menar.

Cats cornish rex
11/11/13, 5:46 AM
#58

Jag har inte läst alla kommentarer nu men jag har ju en omplaceringskatt hos mig numera. En härlig Devon - kille. Jag fick honom gratis då han behövde ett bra hem som jag kunde erbjuda. Jag hade inte tänkt köpa en katt just nu men blev tillfrågad och han behövde ett bra hem snabbt. Den tidigare ägaren ville endast veta att han skulle få det bra och att jag skulle försäkra honom osv. Fördelen med att skänka en katt är då också att det inte finns någon livpeng i försäkringen. Skriver på mobil så kanske det är svårt att förstå mitt resonemang. Nu är denna kille en självklar del av vår flock men han mådde inte helt bra från början. Jag tycker nog att man kan ta betalt ibland men tycker då inte det ska kallas omplaceringskatt.

Lasse
11/11/13, 1:11 PM
#59

Jag hoppas att #36 svarar #37 angående sitt fula inlägg som inte hör hemma i den här tråden. För övrigt tycker jag tråden är lugn och sansad samt intressant och jag väger åsikt mot åsikt. Tycker absolut inte man ger bort en katt gratis, men vad man ska ta för pris låter jag vara osagt. Katthemmen tar betalt för katter de har och som  andra köper. Det kallas då inte omplacering utan det kallas för köp.


kissan78
11/11/13, 2:13 PM
#60

Under mina år som kattägare och kattuppfödare så har det hänt att en del katter har behövt byta hem då det blivit kiv i gruppen. Har nog aldrig använt ordet omplacering i mina annonser men har heller aldrig satt ut katterna som gratis. Däremot när rätt hem väl dykt upp har det inte alltid bytts pengar. Ex så när min allergi mot huskatterna jag hade blev så svår att jag inte kunde andas så fort jag kom innanför dörren så satte jag ut dom på blocket för 800:- tillsammans (2st), de var då 4 och 6 år, kastrerade, regelbundet vaccinerade och hade med sig en del vinster från de utställningar de varit på. Ett helt underbart hem ute på landet med endast deras väg nära till och ett nyblivet pensionärspar utan släktingar (de umgicks med sina grannar dock). De köpte hem plattor av deras favvomat, de leksaker de gillade osv. Hemmet fanns nästan 30 mil bort och de skulle komma och hämta kissarna. Jag erbjöd mig att åka dit med katterna och det var ett mindre paradis där. När de skulle betala tog jag inte emot pengarna. Det perfekta hemmet var för mig värt mer än några hundralappar.
Likaså har det varit med några av de raskatter som behövt byta hem. Jag går massor i minus på min uppfödning som det är men när verkligen rätt hem finns för min älskling så får de gärna ta de pengarna och lägga på något till katten istället. För mig är mina älskade små familjemedlemmar ovärderliga! Däremot ställer jag lite krav på de nya hemmen, kan de inte ha katten kvar ska jag bli kontaktad och erbjuden att ta tillbaka den och är det en katt som använts i avel ska den hcm-scannas enligt vad vi kommer kommer överens om. De får helt sonika "betala" för katten genom att fortsätta scanna den så länge de har den kvar. Kan nämna att de gånger jag valt att ta emot pengar för katten så har heller inte mina önskemål om fortsatt scanning hållits, däremot när de endast fått betala katten genom scanning.

Rätt eller fel? För mig är det här rätt vis medan andra gör på annat sätt. Ingen ska bli bedömd för hur de väljer att göra när en katt behöver byta hem.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Dentaku
11/11/13, 2:36 PM
#61

För mig är det självklart att en raskatt som omplaceras inte är gratis, precis som att en rashund som omplaceras inte är det(om den inte har rejäla problembeteenden).

Jag har en omplaceringsrex hemma och tyckte att jag betalade väldigt lite för henne - hon är tre år och uppfödaren ville bara ha kostnaden för kastrering. För det fick jag en veterinärbesiktigad, hundvan treårig katt, HCM-skannad ua och i övrigt världens underbaraste! En ny transportväska och en påse kattmat skickades också med.

Jag var beredd på att betala det dubbla eftersom jag uppfattade att det var där någonstans priserna för omplaceringar låg - helt rimligt enligt mig.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

nakenkatt
11/11/13, 4:04 PM
#62

#60 ja scanningen kostar ju ca 1000 kr,lite beroende på vart man bor.och det gör man ju en gång om året.

Annons:
Dolleminas
11/12/13, 9:34 AM
#63

#40 blir lite bedrövad att du anser katter som en vara, och att du anser att kattungar vi säljer ska vara kastrerade!!

Har själv fått omplacera en katt jag köpt in, men det berodde inte på att det var nåt synligt fel utan hon trivdes inte med fler katter (hade då endast 2) det jag tog betalt för var ok för den nya familjen. Jag saknar henne mycket fortfarande fast jag vet hon har det bättre nu än vad jag kunde erbjuda.

Sen vad gäller att kastrera kattungar har jag endast gjort det vid 2 tillfällen av väldigt speciella själ, vilka behöver jag inte gå in på, men att påstå att det ska ingå bara för att man föder upp… tja då kanske vi ska börja sätta samma krav på alla dessa som föder upp huskatter!!

För mig kommer alltid katter vara familjemedlemmar och ingen handelsvara!

Lasse
11/12/13, 12:22 PM
#64

#63 Enligt konsumentverket är försäljning av katt likvärdigt med försäljning av en vara.

Så en fråga till dig #63. Du skulle alltså som uppfödare ha en katt hemma som inte du ska använda i aveln okastrerad bland övriga avelsdjur. Det är ju det #40 menar när hon skriver att katten ändå skulle kastreras för hon kan ju inte tro att en seriös uppfödare inte kastrerar katt hemma som inte ska användas i aveln för att inte en "olycka" ska ske och därför bör det inte betalas av en som tar en omplaceringskatt,


Upp till toppen
Annons: