Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 761 ggr
SE*Geishas
8/25/13, 9:59 AM

Skjuta upp löp

Hej! Tyckte min hona började löpjama för ca 5-6 dagar sen, och då hanen hon ska paras med inte är tillgänglig föränn imorn så började jag dra upp gardinerna varje dag runt 11 på förmiddagen för att försöka skjuta upp löpet, vilket har lyckats. Men nu är det dags att låta henne löpa med hjälp av ljuset. Jag lät rullgardinen vara uppe under natten i det rum hon sover i, och nu har hon löpjamat på morgonen. Nu är min fråga, är detta ett helt vanligt löp? Det blir ingen skillnad för att man skjutit upp det? Att löpet är längre eller kortare än vanligt? Att hon kan bli dräktig som vilket löp som helst? Osv..

Annons:
Eine
8/25/13, 12:59 PM
#1

Det är bara att föra ihip katterna och se vad som händer.Löper hon så gör hon,och parar han då kan hon bli dräktig.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

SE*Geishas
8/25/13, 8:13 PM
#2

:) så förlöpet brukar vara lika långt som vanligt osv? Så eftersom hon började förlöpa i morse, så blir de bra att jag lämnar henne till hanen typ onsdag kväll? (Nu kom en annan fråga men jag är lite osäker på tiden :)

SE*Geishas
8/27/13, 8:50 AM
#4

Tack för massor av bra info :D men den svarade inte på min fråga.

A_KickEm
8/27/13, 1:23 PM
#5

Ägglossning kan inte ske förrän på dag 3-4 i höglöpet samt några dagar framåt och sker inte förrän dagen efter parning. Av det följer att det är ingen mening att sammanföra katterna förrän hon kommer i höglöp. Det har sagts mig att dag 2 i höglöpet brukar vara bästa dagen att sammanföra de tu och det är normalt sett alltså den första dagen parning kan resultera i dräktighet.

SE*Geishas
8/27/13, 5:13 PM
#6

Nej jag har inte tänkt föra ihop dom förän dag 3 i höglöpet. Min fråga är om löpet blir anorlunda om man skjuter upp det. Tex fler dagar förlöp eller så? Tycker chica har vart i förlöp i mer än 4 dygn nu! Hmm..

Annons:
A_KickEm
8/27/13, 9:36 PM
#7

Låter inte som onormalt länge - nog tycker jag dom brukar vara i jamarstadiet i flera dagar.

SE*Geishas
8/28/13, 7:41 AM
#8

Okej tack!

Eine
8/28/13, 9:17 AM
#9

Om det inte blir precis 3 :e dagen i höglöp(vilket kan vara svårt för oss att avgöraLer ) så fungerar det faktiskt att sätta ihop katterna ändå och tro på Naturen. Vissa honor vill bekanta sig med hannen först. Spermierna lever kvar ,även om hon paras 1 dag för * tidigt*. Senaste miraklet jag såg i mitt katteri, var en hona som i princip löpt färdigt,trodde jag, och träffade hannen och blev dräktig. Jag räknade att det var på dag 9 ca i löpet.Fin kull och 5 ungar! 

Kanske ska tillägga att det är svårt att svara på din fråga,då ingen forskning finns på just det du frågar om. Det är bara att prova och se.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

SE*Geishas
8/28/13, 10:17 AM
#10

Tack för svar eine. Skendräktighet känns iaf som man vill undvika. Min tanke var att folk kanske har testat skjuta upp löp och av erfarenhet sett en skillnad i löpcykeln :)

kissan78
8/28/13, 8:05 PM
#11

Å jag har haft honor som blivit parad och blivit dräktiga utan att ens löpa så det spelar nog ingen direkt roll när i löpet en hona paras är min åsikt och erfarenhet.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
8/29/13, 9:36 AM
#12

#11 De måste ha löpt tyst och smygande då .Sådant händer oxkså och de är de värsta brudarna😉

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

SE*Geishas
8/29/13, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack alla för svar! Verkar vara väldigt delade åsikter. Vad jag läst i boken KATTUPPFÖDNING-avel och genetik, skriven av ylva stockelberg, så finns risk för skendräktighet om man sätter ihop dom för tidigt. Men nu har jag haft kontakt med en han-ägare som säger att hon brukar sätta ihop sin hona med en olöpande katt några veckor, då brukar hon komma igång med löpet och så blir de småttingar sen. Så det verkar vara olika. Här är texten från boken..

Annons:
SE*Geishas
8/29/13, 11:10 AM
#14

Sin HANE med en olöpande hona, menade jag

Eine
8/29/13, 5:43 PM
#15

#14 det förstod iaf jag att du menade.🙂Så gör jag också när jag har egen hanne, och har inte haft skendräktig katt när jag gjort så.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kissan78
8/29/13, 11:13 PM
#16

#12 O nej speciellt ena honan smyglöper verkligen inte!! Hon skulle nog kunna väcka döda som hon låter. Dock en väldigt snäll och tillmötesgående hona som låter sig paras av hane om han vill. Lika så med tidigare hona, inga smyglöp öht utan bara väldigt tillmötesgående mot hanar. En hona lät sig para genom nästan hela dräktigheten också, en av anledningarna att jag inte längre har fertila hanar hemma. Här gör kissarna verkligen lite som de vill. 🤓

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Upp till toppen
Annons: