Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 440 ggr
simsalabims
2013-08-25 08:38

Lär mig!

Som många andra så har man fallit pladask för denna ras efter att ha ägt ett par katter. Tankarna sprinner vidare och jag börjar fundera på avel. Dock förstår jag att det är en djungel av vetskap som krävs för detta och jag tycker det är svårt att veta var jag ska börja.

Så finns det någon som vill lära mig? Eller som har bra länktips där jag kan läsa mig fram? Tänkte besöka kattutställningar i den mån det går och försöka fråga lite där också. 

Vore underbart om någon uppfödare ville förbarma sig över mig och låta mig följa uppfödningen som lärling. Berätta hur de tänker vid parningar, vad de tittar efter etc.

Just nu har jag en oregistrerad hona som haft en kull innan med fina ungar. Skulle det rent teoretiskt gå att börja med denna hona och göra det "rätt"? Det vill säga ta alla tester på henne, hitta en bra registrerad hane och sedan registrera ungarna? Eller är det en förkastad idé? Tänkte eftersom jag redan har en underbar hona…

Mata mig med allt ni kan komma på!

Annons:
simsalabims
2013-08-25 08:40
#1

Ska förtydliga att min hona fick sin kull hos förra ägaren.

lockar
2013-08-25 09:13
#2

Har hon ingen stamtavla.

MonicaLagerquist
2013-08-25 09:18
#3

Nej att ta en kull på din oregistrerade hona är inget alternativ. Kastrera henne och låt henne vara extramamma åt kommande kullar.

Köp en katt av en kunnig uppfödare och be henne eller honom att bli din mentor.

Gå med i en kattklubb om du inte redan har gjort det.

Många klubbar anordnar seminarier och kurser.

Många djurkliniker har föreläsningar så håll utkik.

Vart i landet bor du?

Anmäl dig till Paw peds kursena.   http://www.pawpeds.com/

Stolt ägare till fem La permer

SE*Geishas
2013-08-25 10:13
#4

För att skydda katter från att komma till oseriösa ägare och för att skydda dom från att bli hemlösa, så finns bara ett sätt, och det är att endast använda renrasiga katter med stamtavla i avel. Det är sällan man hittar renrasiga katter på kattstall. Om katten ej är registrerad så kan du aldrig få reda på om släktingarna utvecklar sjukdomar och därmed heller ej veta om din katt fortfarande är lämplig för avel eller inte. Därför har du ingen aning om det blev en bra kull eller inte, då när din katt fått en kull. Har man en avelskatt med stamtavla så får man reda på om morfarn fått tex HCM, och då tar man bort sin katt i avel. Man brukar också säga att det går ungefär jämt upp ekonomiskt vad gäller kattuppfödning med renrasig och stamtavla. Man kan tjäna en liten slant om att gått väldigt bra. Men utan stamtavla kommer du gå back. Då du lägger ut massa pengar för tester och pengar till han-ägarn osv, men kan ej sälja ungarna för mer än någon tusenlapp eller 2, för folk vet inte vad dom får. Så på alla sätt och vis är det olämpligt att syssla med blandrasavel/huskattsavel. Om du går in på pawpeds så finns kurser man kan gå! Det rekomenderar jag. Annars tycker jag du köper en uppfödningsbok på royal canins hemsida och pluggar igenom den ordentligt och sen blir fodervärd. Det är en bra start! Ångrar att jag inte blev fodervärd med min första avelshona. Men kommer nog bli det i framtiden så jag får hjälp och kunskap av en riktigt kunnig. Det är ovärderligt! :) Lycka till!

simsalabims
2013-08-25 10:29
#5

Tack för alla svar :)

#3 Jag bor i Borlänge.

AnnaS
2013-08-25 11:04
#6

Det är en utställning i Borlänge sista helgen i september - gå dit om du har möjlighet! Jag kommer att vara där med en S*Jazz-Annas Wham! Bam! Thank you Mam. Kommer att vara assistent visserligen, men det är bara att rycka tag i mig eller fråga någon var jag är om du har några frågor :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: