Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 925 ggr
mika21
2013-08-14 21:26

Hoppar

Hej alla rexägare!

Jag behöver eran hjälp. Min busdam på nu 1år har ända sedan kattungestadie älskat att hoppa upp på ryggen och hänga kvar där tills man får ner henne.

Detta har nu blivit mer intensivt och man kan knappt stå still längre, detta blir ju väldigt jobbigt när man har gäster på besök och dom undrar varför en katt hänger dem i ryggen? och vi ska inte tala om rivsår och trasiga kläder heller :/ Vi säger till varje gång men hon glömmer det en sek efter och försöker på nytt. hon hoppar upp på mig mycket oftare än min sambo(säkert för att jag är kortare)

Men alla tips och råd är varmt välkomna :) Kanske någon som har en hum om varför hon gör detta?

Annons:
Eine
2013-08-15 10:33
#1

Säg ifrån, *NEJ*och putta ner!🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

mika21
2013-08-15 17:31
#2

Det gör jag varje gång ;) ingen framgång där

Eine
2013-08-15 18:40
#3

Du kanske är för snäll? Katter gillar inte att man skriker… 😃

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

mika21
2013-08-15 19:47
#4

Nä :( säger till ordentligt och hon reagerar på det men glömmer/släpper det direkt

jeenova
2013-08-15 19:53
#5

Man får vara ihärdig, ha stort tålamod och upprepa mycket för en cornish.. de är lite tankspridda av sig och glömmer tillsägelser efter någon minut!

Eine
2013-08-15 20:04
#6

om du märker att hon håller på att ta sats, så höj handen mot henne och hejda.Det är bara att visa ogillande och vara mer envis än katten

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
mika21
2013-08-15 21:05
#7

Mjo bara att kämpa på antar jag. Har börjat hålla bättre koll nu så jag kan visa ogillande när hon laddar. Dock svårt kl 6 på morgonen när man är snäll och fyller på vattenskålen ;)

Eine
2013-08-15 21:15
#8

#7 jo de är så envisa! Men man lär sig knep..Det är inte kul när man har en kastrull med hett innehåll och samtidigt ska skydda både katten och sig själv från att bli bränd . I det fall man har en hoppjerka😮! Lycka till !

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[inanna56]
2013-08-16 04:27
#9

När min första cornish  Smilla  började hoppa upp på min axel tyckte jag det var charmigt till en början. Men kändes ohållbart efter ett tag, både mina axlar och kläder tog stryk. Bestämde mig att försöka få slut på det, så när smilla började ta sats satte jag upp handen och sa NEJ, NEJ. Om hon hoppade upp utan att jag märkt av tendensen innan sa jag NEJ och tog ner henne direkt.

Det har funkat. Det händer att hon försöker hoppa upp någon enstaka gång. Jag tyckte också att det blev värre och värre från början när hon hoppade upp. Tydligen tyckte hon att det var väldigt  kul, så jag tror att det bästa är att man försöker stävja det beteendet så fort det visar sig från början.

Min andra cornish Isy hoppade också upp på mig men hon klarade inte riktigt att ta sig upp på axeln utan hamnade på ryggen, inte kul alls. Gjorde på samma sätt och hon hoppar inte alls på mig längre. Jag tror man får vara envis och konsekvent, cornisar är envisa men också läraktiga.

mika21
2013-08-17 14:19
#10

Tack för era svar. Ja jag får väll fortsätta "Neja" och hoppas på att hon slutar nån gång. MIn andra katt höll också på så(inte lika ofta längre) men hon har en sån klokontroll så det gör aldrig ont, hon är väldigt försiktigmedans den andra är scoobydoo i kattformat ;)

SE*Geishas
2013-08-18 21:46
#11

För mig funkar det bra att sänka rösten så den blir väldigt låg (mörk) och kolla kussen i ögonen o dra ut på nejet "neeeeeeeeej" :)

Leffe
2013-08-19 11:49
#12

Det att titta dem i ögonen har jag under mina år upptäckt är viktigt. Och man får inte ta bort kontakten. Det ska katten göra först för att då visar den att du bestämmer.

noir
2013-08-20 12:27
#13

När du inte orkar säga till mer, säg ifrån två gånger så mycket som du redan gjort så kommer budskapet gå in. säger jag inte ifrån en gång till mina katter om att klösa på soffan får vi en period av soffklösande tills den envisaste av oss har vunnit.

jag putar till mina katter lite lätt och säger tscchhhh! ungefär som ceasar milan gör med hundarna i sitt tv program :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
mika21
2013-08-20 20:11
#14

Hehe putten och tscchh brukar jag också använda ;) funkar bra på allt annat. Men med rygghoppandet testar jag allt….går sådär :/ så fort jag bara böjer mig lite grann så börjar hon ladda för hopp. Jag gör mitt bästa med alla metoder men det är frustrerande.

SE*Geishas
2013-08-22 16:17
#15

Om man kollar på hur mamman uppfostrar sina ungar så ryter hon till samtidigt som hon puttar ungen med tassen eller tar bit grepp. Så jag brukar försöka kombinera det så att jag säger neeeeeej med mörk bestämd ton och samtidigt puttar bort katten med 2 fingrar. Och kollar katten i ögonen. Och viktigt att upprepa så fort katten försöker igen. Så gör jag jämt när katten gör saker den inte får, och våran vuxna katt gör aldrig sånt längre men kattungen är ett evigt uppfostrande men det tar sig!

Upp till toppen
Annons: