Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2139 ggr
O87
2013-08-13 22:50

Har katten astma?

Jag börjar bli lite orolig för min mammas Cornish Rex. Han sträcker ut huvudet och håller det lågt, samt gör konstiga ljud. Det kan inte handla om hårbollar eftersom det aldrig kommer upp något hår. Nu har han gjort det 5 gånger på 20 minuter. Det kommer och går, och har varit så under en tid. Ena gången hängde tungan nästa utanför. Jag ska givetvis be min mamma ta honom till veterinären, men tror ni att det är astma?

Annons:
Leffe
2013-08-13 23:41
#1

Det kan vara astma, det kan vara någon förkylning eller infektion av något slag. Se till så en veterinär lyssnar på luftrör, lungor och hjärta.

Det konstiga ljudet är troligen hosta

MrsCecilia
2013-08-14 08:06
#2

Så gör min Stiina nån timme innan hon kräks upp hårboll. Hon böjer huvudet lågt och hostar. Det är säkert ingen fara men det är bra att ni åker till veterinären

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
2013-08-14 15:55
#3

Låter som min zaffie, jag sökte för magproblem på strömsholm men när jag visa veterinären en video där jag trodde hon försökte kräkas så sa hon direkt att det var astma det handla om. I min blogg skrev jag aktivt när hon fick sin astma diagnos.

Idag mår min katt jätte bra och inhalerar medicin morgon och kväll, hon blev en helt annan katt, mer liv i henne när hon fick sin medicin och mådde bättre. En sak som gjorde både mig och min katt väldigt sjuk var everclen eller likande kattsand. De dammar och sätter sig i lungorna direkt. Så idag använder vi ett naturligt strö som funkar precis som everclean, blir bollar o.s.v som heter öko plus.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

O87
2013-08-14 22:42
#4

Min mamma använder Everclean. Han mår bra i övrigt. Busig, nyfiken och kelig. Men ibland händer det som jag skrev i första inlägget, och det låter extremt obehagligt.

Anjelica
2013-08-15 14:29
#5

Sökte för astma jag med, hittade ingenting. Pratade senare med en uppfödare som sa att jag skulle avmaska honom, efter det slutade han. Bytte även till dammfri kattsand.

noir
2013-08-17 15:33
#6

#4 Min Zaffie lekte och var som vanligt också men hostade (som du beskriver) från och till. Men efter hon fick sin medicin och haft den et tag så började man se en stor förändring på henne. Trodde inte att min katt var sjuk alls men det var hon. Ta med katten till veterinären där det finns utröstning som röntgen m.m så får ni svar och katten får vård.

Bor katten i närheten av Strömsholm så rekommenderar jag de varmt samt veterinären Marit Gorvy.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
Dragonrebell
2013-08-17 17:15
#7

Min ena katt har också astma. Be om en röntgen nästa gång du är hos veterinären. När Tjorven blev röntgad, så sa min veterinär att det inte var ngn tvekan. Plåtarna visade tydliga "donuts" och det brukar indikera att de har astma. Medicin sattes in och nu är han precis som vilken frisk katt som helst. Bortsett från att han kan ha perioder då han hostar mer. Men det brukar lösas genom att öka doseringen på medicinen ett tag.

noir
2013-08-17 17:18
#8

Låter precis som hos oss Dragonrebell! Skönt att era kisse svarar bra, inhalerar er katt också?

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Dragonrebell
2013-08-17 18:42
#9

#8 Japp. Han inhalerar:-).

Upp till toppen
Annons: