Annons:
Etikettavelshane-finnes-sökes
Läst 1191 ggr
tdj
2013-07-28 08:19

hona söker dejt

Hej har en cornish rex hona som jag skulle vilja para innan jag kastrerar henne. Hennes stora problem är att hon är väldigt dåligt pälsad så därför är det viktigt att hanen har bra päls. Färg är mindre viktigt. Har ej gjort några test på hennes men det gör jag så fort det jag hittat en lämpligt hane självklart ska även han vara frisk.

Annons:
MonicaLagerquist
2013-07-28 08:49
#1

Vad heter honan och vad heter din uppfödning?

Stolt ägare till fem La permer

[Wiveka]
2013-07-28 15:39
#2

du hittar en del tillgängliga hanar på Nordiska rexringen

tdj
2013-07-28 20:02
#3

Honan hetter S*Vikingaborgens Ester och jag har ingen uppfödning.

MonicaLagerquist
2013-07-28 21:18
#4

Oj ,en så gammal hona skulle jag inte våga ta kull på eftersom att det är hennes första kull.

Om du nu ska ta kull på henne så börja med att blodgruppera henne.Med de linjerna kan hon mycket väl vara B.

Stolt ägare till fem La permer

tdj
2013-07-30 06:56
#5

Hon har haft en kul hos sin uppfödare så det är ej hennes första. Blodgruppering låter som en bra ide.

annzoo
2013-07-30 10:33
#6

Jag hade iaf funderat en extra gång vad just denna har att tillföra rasen då hon är så gammal och inga tester är gjorda. Är katten tex inte HCM scannad och blodgruppstestad borde man göra de före innan man letar hane enligt min åsikt.

Var det i SVERAK din hona fick sin första kull registrerad?

Annons:
Cats cornish rex
2013-07-30 11:51
#7

Då jag är nyfiken för framtiden, hur gammal är denna hona? Jag har lite tankar att kanske ta kull på Hera i framtiden om hon klassas som bra enligt domare mm

MonicaLagerquist
2013-07-30 13:06
#8

Stolt ägare till fem La permer

Leffe
2013-07-30 13:33
#9

Har hon haft kullar tidigare så är hon i alla fall inte för gammal att ta en till.

tdj
2013-07-30 14:42
#10

Hej är min första gång så jag vet ej hur det brukar gå till. Hade igentligen tänkte skaffa en hona på fodder så att jag haft en möjlighet att lära mig. Men hittade ingen då dom flesta vill att man bor i närheten. Honan har jag haft i lite mer en ett år nu och vet ej vart hennes kull är registrerad.

nakenkatt
2013-07-30 15:28
#11

Det bästa vore nog om du fick kontakt med hennes uppfödare,så kan hon ge dig lite fakta om katten.Annars är det ju svårt om du har köpt henne av någon annan att veta.

annzoo
2013-07-30 16:39
#12

#10 köpte du henne av uppfödaren eller var det någon annan? Är katten fortfarande registrerad i SVERAK så bör katten även uppfylla kraven för registrering av kull tex navelbråcksfrihetsintyg.

Mona22
2013-07-30 19:02
#13

Hon har inga avkommor i sverak så vart är de registrerade?. Jag hade nog tagit reda på mer bakgrundshistoria och även läst på lite mer om avel. Vad kan din hona tillföra rasen? Har du råd att föda upp en kull? Det är verkligen inte billigt .har du köpt katten för avel eller skulle den kastreras? Fundera noga och ha gärna någon uppfödare bakom dig som du kan fråga, mycket kan hända.

Annons:
tdj
2013-07-30 19:48
#14

Köpte henne av uppfödaren till henne och tänkte ha henne till sällskap men uppfödaren tyckte att jag kunde ta en kull på henne. Men har börjat tvivla på att hon inte va så seriös då jag inte kan få kontakta med henne och att hon inte registrerat kullen hon ska ha haft.

Mona22
2013-07-30 23:01
#15

Tycker det bästa vore om du kastrerade henne. Är du intresserad av avel så sök vidare efter en fodervärdskatt eller ha en uppfödare som backar upp dig. Det är väldigt mycket att tänka på inför avel och jag hade aldrig klarat mig själv utan att ha haft någon att vända mig till =).

nakenkatt
2013-07-31 09:38
#16

Håller med Mona helt och fullt där.Finns säkert någon hona som söker fodervärd i framtiden,och som har en kunnig och intresserad ägare,denna kan lära dig mycket,och du får vara med hela vägen utan att ta ansvaret själv.En bättre start kan man ju inte få.Dessutom har du ju din kastrathona då som sällskap till fodervärdskatten.Tänk över detta alternativ.

Eine
2013-07-31 12:39
#17

Du skriver att den förra ägaren tyckte att du skulle ta kull…. Så det är ju inte din egen idé från början🤔? Honan är inte för gammal att ta kull på då hon redan haft en. Att den kullen inte är registrerad i Sverak,kan ju betyda att den är registrerad i ett annat förbund. Konstigare än så är det inte. Men jag skulle nog kastrera den 6-åriga damen och köpa en ny ,tänkt för avel,och med förhoppningsvis en hjälpsam uppfödare som mentor i bakgrunden.  🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

tdj
2013-07-31 14:23
#18

Blir att kastrera henne och skaffa foder katt i framtiden.  Är tacksam för alla goda råd jag fått.

nakenkatt
2013-07-31 14:25
#19

jag tror nog du väljer helt rätt linje.Hoppas du kommer att få vara med om att se en kull födas och växa upp för det är helt underbart.jag vill önska dig många lycka till!!!

Upp till toppen
Annons: