Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1006 ggr
Eine
6/3/13, 3:34 PM

Bra beslut från Fifes gf.

-Kattungar får ställas ut tidigast vid 4 månader.

-Para 2 vita katter med varandra är förbjudet.

Tycker att det är bra beslut

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
kvasikatten
6/4/13, 8:17 AM
#1

Vad tycker du om nya kategoriindelningen ?
Att ställa kattungar vid 3 månader har känts för tidigt så det är bra !!
Kvasikarin

AlexH
6/4/13, 9:02 AM
#2

för mig som WCFare så tycker jag det är jättespännande att Sverak gjort om sina Kategorier, skulle gärna se det i WCF med :) eftersom vi sällan får ihop SIA/OSH gruppen, så tävlar jag alltid i en hopslagen grupp 3&4 :) så inget nytt där för mig :)

ser många reaktioner på FB om detta, många som verkar tro att domarna nu helt tappar sina huvuden, omdömen och kunskap… att det inte går att döma birma om den kommer vara i kat 1, eftersom den då kommer börja se ut som en perser??!! har då birmor fram till nu sett mer ut som NFO och MCO???

JAg tror det är sunt och rätt att raserna fördelas mer jämt :) Och hoppas att detta faller ut väl när det dras igång så att andra (WCF?) tar sig en titt på om det kan vara något för oss..

De som säger att de ska sluta ställa ut på grund av detta.. hm.. ja de kanske inte ska ställa ut endå.. om de tror att deras katter är så dåliga att när det kommer in fler raser för tävlan om NOM, så kommer inte NOM bli satt rättvist?? spelar ingen roll om vem som tar NOM så länge det är den bästa katten för den dagen hos sin domare och som uppfyller mest kriterier mit SIN standard :)

Några ord från en icke fife ställare :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
6/4/13, 11:19 AM
#3

Jag har inget emot den nya kategoriindelningen. Bra att kategorierna blir mer  lika storleksmässigt. Och jag har förundrats över vissa kommentarer på fb. Det är så dumt,verkar som man kanske inte tänker klart 😉

Nu går inte detta igenom vid årsskiftet,men det är väl en del att pyssla med innan allt är klart.

Vad gäller parning av 2 vita katter med varandra,så har jag undvikit detta,för att jag hört av uppfödare från kontinenten att en del foster dör i moderlivet, av en mortal gen. 

Ser också fram emot en regel om att vita katter ska BAERtestas! Vi måste lägga motion om det. Som det är nu med att enda krav är skrammeltest,är förkastligt. Har för många år sedan frågat Sverak om det räcker, och fick då svaret att det gör det.På kontinenten har krav på BAERtest funnits länge.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Holtan
6/4/13, 8:53 PM
#4

Oj detta har jag missar. Kategorier och allt. Finns det någon länk/sida där man kan läsa om detta? :)

Kan vem som helst beställa ett BAERtest på sin katt?
Jag har en helvit cornish och nog för att jag vet att han hör (han hör allt!! haha) men kanske är bra att göra ett test i alla fall. Framförallt om det blir ett krav i framtiden på utställningar.

Eine
6/4/13, 9:18 PM
#5

Fifes sida kanske du kan hitta allt på.Så finns Sverakmedlemmar på fb,med det är ganska blandat där. Annars kommer det justerade protokollet från Fife  så småningom.

BAERtest kan du beställa och göra på Strömsholm. När det gäller full hörsel så är det allra viktigast när det gäller avel. När det gäller utställning så ska katten bara inte vara döv..En döv katt kan ju inte veta vad som händer runt om och kan bli väldigt stressad och uppskrämd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Holtan
6/4/13, 9:40 PM
#6

Okej då ska jag vänta lite på protokollet då :)

Ja döv är han då inte i alla fall. Inget går att göra "ohörbart" för den lilla killen xD

Annons:
jeenova
6/4/13, 10:57 PM
#7

Och döv katt på utställning blev det ett himla liv om på SVERAK-forumet med..

Xenomorphs
6/5/13, 10:26 AM
#8

Jag har nog varit lite för dålig att uppdatera mig känner jag.

När det gäller parning mellan vita katter, är det genotyp eller fenotyp de går efter? 

Det finns ju vita katter som uppenbarligen inte är vita egentligen. Dvs det har hänt att parning mellan två vita katter gett sköldpaddsungar.

-- Eternity is a very long time --

MonicaLagerquist
6/5/13, 12:21 PM
#9

#8

Hur menar du nu?

Alla vita katter har ju en färg under det vita.

Parar du två vita katter med varandra så borde teoretiskt 75% bli vita och 25 % bli färgade så visst kan du få paddot då.Om den ena är röd under det vita och den andra är svart .Eller om en är padda och den andra är svart eller röd.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
6/5/13, 1:50 PM
#10

#8 Klart(för mig) är att det är fenotyp .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: