Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1030 ggr
Ulricah
5/28/13, 8:23 PM

Fråga om att importera katt

Jag håller på med en studieuppgift som handlar om vilka regler som gäller vid import av katt från EU-land att användas i avel och tycker att jag saknar vissa uppgifter hos Jordbruksverket. Men så kom jag på att det sitter ju massa erfarna människor på det här forumet 🙂

Behöver man vaccinera mot något annat än rabies? Dvärgbandmask har vi väl tvingats släppa krav på?

De länder jag tittar på är Frankrike och Italien, är det någon som har erfarenhet av import från dem, är det något särskilt man ska tänka på då?

Vad är en transfer (från uppfödarförening till Sverak), bara ett intyg?

För att få ta in en kattunge måste den vara 84-90 dagar gammal (under för ung, över=vuxen), man måste ha ett särskilt tillstånd som kostar 900 kr, finns det någon vits alls med att ta in en kattunge, man kan väl lika gärna vänta tills den är 3 månader då tänker jag, man avlar ju ändå inte på dem än på ett tag?

Uppgiften handlar om att ta in en ny ras till Sverige, hur många katter börjar man med? Det finns ju regler som gäller införsel av fler än 6 katter på en gång, men jag tänker att man börjar väl i liten skala även med en ny ras, eller hur tänker ni uppfödare?

Annons:
AlexH
5/29/13, 9:53 AM
#1

Frankrike och Italien är EU, så då räcker det med en rabiesvaccinering vid 3 månaders ålder, vänta 21 dagar och sedan flyga hem kattungen, katten måste ha ett EU pass. dessa saker skall uppfödaren som säljer kattungen ordna. kattungen måste också vara microchippad, samt vaccinerad två gånger mot kattpest och kattsnuva.

det du skriver om att plocka in en kattunge i "det öppna fönstret" - de dagarna som är från de är 12 veckor till de är 3 månader (brukar vara 6 dagar. det gäller länder utanför EU . innan kan man inte importera för då är kattungen för ung. efter de har fyllt 3 månader  (icke EU land och länder som har dokumenterad rabies) måste de ta rabies vaccination x 2 med en månads mellan rum, vänta 120 dagar och sedan ta ett blodprov som visar immunitet för rabies . <I dessa fall måste man ansöka tillstånd och betala 900 sek för detta.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Ulricah
5/29/13, 12:16 PM
#2

Tack för hjälpen🙂

Upp till toppen
Annons: