Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 742 ggr
[Classsic]
5/24/13, 10:56 PM

Få tillbaka samma päls efter avel?

Vi köpte en hane som precis hade varit i avel innan han kom till oss och därmed tappat en stor del av sin päls. Pälsen har ju växt en hel del nu men varken tjockleken, vågorna eller ens mönstret är detsamma som innan han gick i avel. Blir den aldrig densamma eller kan det ta lång tid?

Annons:
Leffe
5/25/13, 11:51 AM
#1

Jag utgår från att han är kastrerad. Pälsen kan ju påverkas av hormonerna. Det går inte att svara säkert på frågan. utan den kan bli som förut och det kan ta sin tid. Min gamal avelshane har varit kastrerad i många år. De senaste åren har pälsen blivit finare än den någonsin varit tidigare och han är snart 18 år

nakenkatt
5/25/13, 5:10 PM
#2

vilken färg har din katt?

[Classsic]
5/25/13, 5:11 PM
#3

Givetvis är han kastrerad :) Tack för ditt svar!

[Classsic]
5/25/13, 5:15 PM
#4

#2 Han är n 24 brunspotted

nakenkatt
5/25/13, 6:18 PM
#5

jag vet jag ställde ut min kastrat hane ganska kort tid efter kastrering,och domaren sa som Leffe skriver att den kan bli sämre pga hormonförändringarna ,men du ska se den blir bättre.

AlexH
5/27/13, 11:45 AM
#6

mönstrade cornishar brukar med åldern får sämre mönstring.. som att den är lite "utsmetad" och blaskig i färgen, det har att göra med dels, hur mycket päls katten har men också med att pälsen är vågig.. Jag har haft en del mönstrade kattungar, och en har haft väldigt skarpt mönster som vuxen, de andra hade skarpa mönster som kattunge/ungkatt, men mönstringen "vaskades" ur med åldern :)

Det är nog väldigt olika.. sedan så kan det ta väldigt lång tid innan pälsen kommer tillbaka på en cornish efter kastraktion. Inte alla men många hanar och honor tappar päls när de går fertila, på grund av hormonerna..  Jag har en hane på 18 mån hemma fertil, han har vågorna men väldigt tunn päls just nu och på vissa ställen är pälsen för kort för att våga sig.. så jag hoppas han får tillbaka sin päls han hade som ungkatt innan han började para :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: