Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 5951 ggr
SE*Geishas
2013-05-19 08:17

Antal kullar/katt

Jag har 2 honor som jag förmodligen kommer ta 2 kullar var på. Antalen har med min livssituation att göra, annars hade ja gärna tagit 3 var. men jag har läst att en katt högst får få 20 ungar per livstid. Med en cornish skulle de kunna bli 6 kullar. Är inte de lite mycket? För hennes kropp och för hur mkt av hennes gener som sprids tänker jag. Har ingen koll på detta därför frågar jag. Hur många kullar/kattungar tycker ni de är lagom för en hona att få, vi säger om honan har fina linjer och en riktigt bra mamma? Och hon återhämtar sig rätt fort efter kullarna..?

Annons:
Leffe
2013-05-19 08:47
#1

Jag gjorde max en kull per år och hona.

Arcadia
2013-05-19 14:23
#2

Det är nog främst hanarna som enkelt och snabbt kan sprida sina gener om hankattsägaren lånar ut frikostigt. Detta sker ofta också under en kort tidsperiod. En hane kan ju med lätthet para 5-6 honor inom ett halvår och då ha kommit upp i som värst 30-40 avkommor. Vilket jag då tycker är för mycket och speciellt under en kort tidsperiod. En hona behöver ju mycket längre tid på sig att få så många avkommor.

Men jag tycker att det räcker för en hona att få en kull per år. Men visst kan man om det finns särskilda skäl ta två kullar närmare i tiden. Till exempel en fantastisk hankatt som bara finns tillgänglig en kort tidsperiod.

SE*Geishas
2013-05-19 19:08
#3

Okej :) tack, bra för mig att veta hur man "bör" tänka kring hur ofta hon ska ha en kull också. Men hur många kullar tar ni som högst på en hona under hennes livstid? en hona som är en bra mamma som får bra avkommor?

LykkeLii
2013-05-20 08:09
#4

Tänk kvalité och inte kvantitet. Utvärdera efter varje kull, för mig så har jag ett mål en önskan dit jag vill ni med aveln. Skulle aldrig producera efter hur mycket man kan, följ din magkänsla. Jag har enbart tagit en kull var på två honor. Andra honans kull blev vi nöjd med ungarna men hade inte samma brinnande intresse för en till kull. Så nu får katteriet vara på is till jag och min syster funnit motivation och brinnande intresse. Tips är att var inte snabb och para om honan/honorna utan ha is i magen och utvärdera. Du lär dig mest på det både när det gäller avel och rasen.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

SE*Geishas
2013-05-20 10:46
#5

Tack så jätte mycket! :)

Eine
2013-05-20 10:58
#6

Det är tillåtet med 3 kullar/2 år,och kattens kropp mår bra av att vara dräktig (för att sedan få bli kastrat förstås)..  Men när det gäller totalt antal kullar på honor,så räknar jag själv inte kullar ,men antal ungar. För om man tänker 3 kullar totalt på en hona och det blir 1-2 ungar per kull,så känns det lite tokigt och jag skulle säkert ta fler kullar. Detta är bara ett exempel,det finns ju honor som får 6-7 ungar per kull,så då kanske det räcker med 3 eller så. I alla fall om fått önskat resultat. Med tanke på att en hona ligger på topp vid 5 år,så kan man planera att ta längre tidsperiod mellan kullar och ev använda p-medel.Det är upp till var och en,så länge honan mår bra,det är ju alltid viktigast.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
SE*Geishas
2013-05-20 11:32
#7

Okej tack så jätte mkt! Känns bra o höra hur olika personer tänker kring de då det är så olika. Tack!

A_KickEm
2013-05-20 11:34
#8

Jag tycker LykkeLii och Eine gett två mycket bra svar. Det enda jag vill tillägga är att när det gäller spridning av honans gener så är antal kullar/ungar inte det som är intressant utan hur många ungar och deras ungar som gått vidare i avel . En katt som fått aldrig så många ungar är betydelselös för den genetiska variationen och rasens långsiktiga framtid om inte barn/barnbarn används. En katt som fått få ungar men där de flesta används i avel kan däremot få en mycket stor betydelse på sikt.

Avel handlar sällan om exakta beräkningar och nyckeltal - det handlar mer om sunt förnuft, fingertoppskänsla, ansvarstagande och kunskaper i genetik mm för att förstå vilken betydelse det man gör kan få för allt från individer till rasens framtid.

Upp till toppen
Annons: