Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 4050 ggr
SE*Geishas
2013-05-19 08:12

Frågor om paddfärger

Min uppfattning e att de finns 2 olika paddfärgningar, blåpadda o svartpadda. Den blå har en cremefärg och den svarta har en röd färg till. Stämmer detta? Hur blir de då med tex svartsköldpaddmaskad? De svarta blir typ mörkbrunt vad ja förstått, och de röda? Blir de kanske som creme endå?

Annons:
kvasikatten
2013-05-19 09:05
#1

Blå färg är dilution av svart
Jag har en lilapadda och det är en dilution av chokladfärg och det finns alltså chokladpadda oxå🙂
Kvasikarin

SE*Geishas
2013-05-19 09:32
#2

Aaah tack! Men hur är det med svartpaddor? Har dom alltid rött till och blåpaddor alltid creme till? Eller kan en blåpadda ha rött, och en svartpadda ha creme? Är creme en dilution av rött?

Ulricah
2013-05-19 09:35
#3

Creme är dilution av rött så ja, alltid rött/svart och creme/blått.

SE*Geishas
2013-05-19 11:41
#4

Tack! Och sen lila/creme o choklad/röd?

lockar
2013-05-19 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här en chokladpadda med vitt

Ulricah
2013-05-19 16:50
#6

#4 japp 🙂

#5 så fin hon är.

Annons:
Leffe
2013-05-19 19:16
SE*Geishas
2013-05-19 20:11
#8

Tack alla! En sista fråga, vad e choklad för färg? Svart pigment med rött i? Och lila=blått med creme i?

Eine
2013-05-19 22:55
#9

# 8 Jag förstår inte din fråga!?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
2013-05-19 23:31
#10

#8 Choklad är en mutation av svart, båda föräldrarna måste bära på choklad för att det ska bli chokladkattungar. Chokladsköldpadda är choklad och rött.

Lila är diluterad choklad, båda föräldrarna måste också bära på dilution och choklad för att det ska bli lila kattungar. Lilasköldpadda är lila och creme.

Ulricah
2013-05-19 23:35
#11

Brunt uppkommer för att en gen ändrar form på eumelanin-kornen. Svart är normala runda korn (dominant form), en variant ger ovala korn då blir katten brun, ännu en variant ger stavformade korn då får katten färgen cinnamon/kanel. Vet inte om det finns kanelfärgade cornish.

AnnaS
2013-05-19 23:43
#12

Jo, finns kanelfärgade CRX men det är endast hittills en känd linje som dessutom är DNA-testad

SE*Geishas
2013-05-20 05:41
#13

Tack!! Bra svar!!

Annons:
kvasikatten
2013-05-20 08:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En lilapadda med vitt utan mönster - varsågod ❤️
Kvasikarin

Ulricah
2013-05-20 08:43
#15

#14 åh så snygg!, första gången jag ser en lilapadda 🙂

nakenkatt
2013-05-20 09:11
#16

Måste då berätta här att jag fick kattungar i går kväll,och där två paddor.En blåpadda och en Svartpadda.Mamma katt är rödsilver och pappa katt är solid,blå.sedan ska jag välja en av dessa tjejer att behålla.

SE*Geishas
2013-05-20 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jätte fint med lilapadda!! Jag har en blåpadda med vitt. Och kommer behålla en ur min nuvarande kull som antingen är blåsköldpaddmaskad m vitt, eller svartsköldpaddmaskad m vitt. De vet vi inte än. Ungarna e bara 5 veckor o ungen föddes helt vit o förändras hela tiden :) spännande!

nakenkatt
2013-05-20 09:35
#18

Ja det är roligt med alla dessa färgerna på rex.

SE*Geishas
2013-05-20 16:15
#19

AnnaS, jag undrar, vad innebär dilution? Att färgerna ljusas upp har ja förstått, men är de samma sak som att katten bär på maskat? Har inte riktigt förstått de här m maskat än.

Eine
2013-05-20 16:37
#20

Dilution är blått(från svart),creme (från rött) och lila (från choklad)

Det är inte samma sak som att katten kan få maskad avkomma eller ens bär på maskat. Du kan titta i kattens stamtavla om där finns maskade katter bakom. Båda föräldrarna till dina ungar bär maskat/eller är maskade. 

Nu var det ju inte Anna S som svarade,hoppas det gick bra ändå.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
SE*Geishas
2013-05-20 18:02
#21

Jaa men tack så jätte mycket!!

Ulricah
2013-05-20 19:58
#22

Dilution är en mutation som gör att färgen sprids ojämnt i håret, färgen upplevs ljusare för att mer ljus kommer in.

Maskning är en helt annan mutation i en annan gen som styr regleringen av ett enzym som behövs för att pigmenten ska fungera. Det normala för denna gen är full färg och sen finns det ett antal olika alleler (varianter av genen) som ger burmes, siames, blåögd albino eller fullständig albino.

SE*Geishas
2013-05-20 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Åh tack ulricah! Men då kanske du också kan förklara min blåsköldpaddmaskad med vitt? Vad är det för färg? Och hur vet man att hon får blåa och inte gröna ögon? Hon föddes helt vit.

Ulricah
2013-05-20 21:24
#24

Maskade katter föds vita eftersom enzymet som påverkar färgen är temperaturkänsligt och är ännu mer inaktivt när det är varmt (som i mammans mage).

Sätter du på en tröja på en maskad katt och låter den ha den tills den bytt ut den befintliga pälsen så kommer katten vara mycket ljusare när du tar av tröjan 🙂

Vad gäller ögonfärg så är det en massa olika gener som styr det men enkelt så kan man säga att blå ögonfärg den svagaste pigmenteringen som finns. Alla andra färger läggs så att säga på den blå färgen. Och mängden pigment i ögon och päls hänger ihop.

Siamesmaskade katter har mindre aktivt tyrosinase-enzym (ljusare färg) än burmeser och har därmed blå ögon medan burmeser har gröna. Blåögd albino har ljusblå ögon och ännu mindre färg i pälsen och fullständiga albino har inget pigment alls. Om din katt är siames eller burmes kan inte jag avgöra det får du kolla efter i stamtavlan.

Och din lilla katt har helt enkelt plockat ihop en massa olika färgmutationer på en gång, dilution av svart färg, ev var hon ju dessutom choklad skrev du i en annan tråd, sköldpadda och maskad. Och hon är inte agoutimönstrad, det är också en mutation från vildtypen.

Ursäkta mitt nörderi här, jag håller precis på att läsa genetik och tycker att det här är jättekul 🤓😛

SE*Geishas
2013-05-20 22:22
#25

Jag är jätte tacksam för ditt långa fina svar :D!! Tack!! Då e de bara o kolla upp färger i stamtavlor då o se vad dom maskade är. Men lilltjejens mormor var chokladmaskad-blaha nånting, med gröna ögon. Innebär chokladmaskad burmamaskning? För att de inte är dilution?

A_KickEm
2013-05-20 23:58
#26

Choklad är en färg - maskning är inte en färg, det är ett anlag som påverkar den färg katten har.

Eine
2013-05-21 07:33
#27

Det luriga med maskade katter som också är vitfläck,är att de får färgfläckar på kroppen. Men när man färgbestämmer en maskad kisse(och aven vissa andra),är det främst trampdynor och lilla nosspegeln som visar rätt färg.  Din lilla är vit just på nosen så du får kolla trampdynorna extra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
SE*Geishas
2013-05-21 08:51
#28

Rosa trampdynor med blå fläckar. Detta innebär då? :)

SE*Geishas
2013-05-21 09:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Eller e de lila fläckar?

SE*Geishas
2013-05-21 10:07
#30

Hon är inte för mörk på öronen för o va lila?

SE*Geishas
2013-05-21 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hon e här bara 5,5 veckor gammal

Rexjen
2013-05-21 13:08
#32

Jag säger som tidigare. Blåpadda med vit och maskad då såklart ;)

SE*Geishas
2013-05-21 13:42
#33

Tack för era svar!! :D

Sarah-S
2013-05-24 08:11
#34

#27 Kan du förklara för mig hur vitfläck påverkar siamanlaget?
Det är väldigt ovanligt bland Seychellois att se ut så
Jag skulle vilja påstå att denna kattunge är tonk med tanke på den tydliga färgen på kroppen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Rexjen
2013-05-24 10:33
#35

#34 Varför skulle vitfläcken se annorlunda ut på en tonkanes än en siammaskad? Vitanlaget påverkar maskanlaget precis som en ickemaskad katt. Den här kattungen tror jag inte är tonkanes utan siammaskad. Jag har fött upp en kattunge som var ännu mörkare och gentestet visade siammaskad. 🙂Då vi inte färgavlar på CRX så kan färgerna kan se väldigt olika ut. Vill man veta helt säkert så måste man gentesta. Det reggas rätt många tonkar på CRX, men jag har aldrig sett en burmamaskad CRX. Jag tror många är felreggade just för man kollar på färgen. 😛

Sarah-S
2013-05-24 10:40
#36

#35 Min undran var varför vitfläckanlaget skulle påverka siaanlaget så att katten blir så färgad på kroppen? 
Jag tycker att det är hemskt tråkigt att man inte bryr sig mer om att få fram korrekta masker på rexarna
Varför vill man ha sia som ser ut som tonk?

Jag vill fortfarande påstå att denna kattunge är tonkanesmaskad rent fenotypiskt och det är ändå det som är avgörande vid registrering eller hur?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

A_KickEm
2013-05-24 11:46
#37

Vitfläcksanlaget påverkar fördelningen och intensiteten av det svarta resp röda färgpigmenten. Det är vanligt att siammaskade CRX med vitfläck får en mer eller mindre kraftig färg även på de färgade delarna av kroppen. Ett mycket vackert exempel på detta kan ses här http://cornishrex.ifokus.se/discussions/4d714b7bb9cb46222705ee15-sspotless-utter-crx-n-03-33

Som jag förstått så föds inte tonkaneser helt vita så som siammaskade förutom de som är creme och kanske röda. Svart/blått/choklad syns åtminstone som en färgskiftning. Ett annat skiljetecken är återskenet från ögonen när de träffas av ljus - ögonen på en siamesmaskad ger rött återsken medan återskenet på en tonkanes är grönt.

Sarah-S
2013-05-24 11:53
#38

#37 Även burmamaskade choklad/lila föds vita

Att Utter är en 33 må vara sant genetisk men borde inte registreras som detta eftersom det inte stämmer fenotypiskt. En siamesuppfödare skulle väl näsintill gråta om deras katter hade så mycket färg på kroppen som 33
Vill man inte avla för mer korrekta maskade katter?

Inlägget är redigerat av moderator

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Ulricah
2013-05-24 13:16
#39

#38 Vad spelar det för roll när man inte färgavlar inom CRX?

Det är en av alla de saker jag gillar med rasen, att den finns i alla upptänkliga färger och mönster. 🙂

Rexjen
2013-05-24 14:11
#40

#38 På CRX så ser en 33:a ut som på bilden. Eftersom vi inte färgavlar så blir det så. Bifogar en bild på en 17 veckor gammal n092133. Här är samma katt 5 veckor. Samma katt som vuxen. Han är ställd till Supreme och det är ingen som någonsin har sagt något om att han borde vara tonkanes fenotypiskt. Han är gentestad som siammaskad. Att siameser har korrekt maskning må va hänt, men nu är det CRX vi pratar om 😉

Sarah-S
2013-05-24 14:37
#41

#40 Inte så konstigt eftersom ni inte har poäng på det

Jag tycker fortfarande att det inte är ett dugg charmigt att man inte kan avgöra kattens färg utan gentest. och för mig är de fenotypiskt tonkanes eftersom en siamask inte ska ta sig uttryck som på era CRX

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
EmyJ
2013-05-24 15:04
#42

Men vilken tur att du inte föder upp CRX då om du nu finner det så ocharmigt och fucked up… Smaken är som baken men att vara otrevlig gynnar inte någon.

www.kickemcattery.se

Sarah-S
2013-05-24 15:14
#43

#42 Otrevlig?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

EmyJ
2013-05-24 15:25
#44

Du håller inte en speciellt trevlig ton i dina inlägg vilket också gör att det du vill få sagt kommer i skymundan..vilket jag tycker är tråkigt.

www.kickemcattery.se

Rexjen
2013-05-24 15:26
#45

Sorry TS för OT om siam- och tonkanesmaskat. Det här bli mitt sista inlägg angående maskning i den här tråden.

#41 Klart man kan avgöra färgen utan gentest. Våra cornishar ser inte ut som siameserna och det är inget jag strävar efter heller.😛

Jag reggade honom 33, har aldrig varit osäker. Jag ville bara veta om han möjligtvis var choklad då flera domare tyckte att han var det.

För mig är lite av charmen med CRX att de kommer i alla modeller. Det spelar ingen roll hur vitfläcken ser ut eller sitter eller hur bra maskningen är eller om mönstret inte är helt perfekt. De är alla unika och speciella i sina färger, mönster eller vitfläckar och det är typen som skiljer dem från alla andra raser. ❤️

Dolleminas
2013-05-24 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag kan visa en bild på min brusköldpddstonkanes maskade hona som kattunge och som vuxen (jag testade hennes maskning via DNA eftersom jag aldrig fött upp maskat innan…) hon var dock nästan vit med en "creme/vit" fläck i nacken…

Dolleminas
2013-05-24 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Och som vuxen

Sarah-S
2013-05-24 15:40
#48

#44 Det är tråkigt att du uppfattar mig som otrevlig.
Poäng för färg och mönster har varit på tapeten länge för rexar och jag är en av dem som är för att det ska införas.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
SE*Geishas
2013-05-24 15:41
#49

Jag är bara glad att ni diskuterar eftersom jag lär mig massor :)

SE*Geishas
2013-05-24 16:47
#51

Tack!!

Ulricah
2013-05-24 16:49
#52

#48 Varför vill du ha poängsättning på CRX-färger?

Sarah-S
2013-05-24 17:17
#53

#48 För att jag anser att färger och masker ska presenteras i sin finaste form på katter, även rexar
Jag tycker inte att man ska behöva gissa eller dna-testa katter för att se vilken färg de har.

I nästan alla andra raser har man färgavel och poäng så jag ser inte varför just rexarna skulle vara annorlunda?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Rexjen
2013-05-24 17:26
#54

#48 Jag är helt emot poäng på CRX, DRX och SPH. Varför skulle det vara bra? Varför ska man exkludera rastypiska och friska individer ur avelsbasen för att endast använda de med "rätt" färg/mönster/vitfläck/maskning? Föder du upp CRX?

Sarah-S
2013-05-24 17:30
#55

#54 CRX är ingen numerärt liten ras och jag ser heller inte varför man skulle utesluta friska individer i aveln? Rom byggdes inte på en dag

Nej jag föder inte upp CRX

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
A_KickEm
2013-05-24 17:45
#56

#53 Finaste?? Det är väl en fråga om tycke och smak! Det finns ingen finare maskfärg än den som Spotless Utter representerar!

Varför måste alla vara lika? Människan har manipulerat fram de flesta kattraserna just för att åstadkomma olikheter! Ska vi kanske gå åt andra hållet och slå ihop alla till en ras - Katten Katt? Alla med samma färg!

Vi som har CRX uppskattar det faktum att man INTE färgavlar. En stor nackdel i många raser är just färgaveln som leder till små öar av separata populationer med smal avelsbas.

Sarah-S
2013-05-24 17:49
#57

#56 Tycke och smak som sagt, alla har vi vår egen.
Självklart är Utter en fin katt men han visar definitivt inte upp en klockren siamask.

Maskvarianterna finns klart beskrivna hur de ser ut och då anser jag att man för att få en fin sirex så ska det vara en fin och tydlig siamaskning

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Rexjen
2013-05-24 18:16
#58

#55 Nä, vi har inte en liten avelsbas, men om vi ska utesluta individer pga "färgfel" blir avelsbasen smal. Varför ska vi slimma avelsbsen om vi har en bra? Om jag skulle färgavla och utesluta individer pga av färg så får jag direkt plocka alla mina katter ut avel. Jag har en dåligt färgad f03, en vit med extremt dålig ögonfärg, en solid röd som inte är helt genomfärgad och en mönstrad 09, för lite vitt alltså. Jag har däremot en f03:a med extremt bra färg som blev kastrat innan hon fick några ungar pga av equvocal vid HCM-skanning. Nu tänker jag inte skriva något mer på den här tråden för jag tycket den inte är konstruktiv.

Sarah-S
2013-05-24 18:22
#59

#58 Som sagt ser jag ingen som helst anledning att utesluta individer ur aveln men det är klart att det kanske framstår som hur man bedriver färgavel?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Spotless
2013-05-24 19:19
#60

SC S*Spotless Utter är ju min grabb och han är en mycket bra representant för hur en siammaskad CRX ser ut. Han är faktiskt inte särskilt mörk på kroppen, (han ser lite mörkare ut på bild än vad han är), han sitter här bredvid mig nu snart 5 år gammal. Han är född helt vit, inte en domare har någonsin antytt att han skulle vara felreggad och jag själv har ingen anledning att tro att han det. Att siamesuppfödare skulle gråta, eller vad var det du skrev i #38 har jag svårt att tänka mig då näst intill alla siameser har mörkare kroppsfärg än Utter och än vad de flesta av våra cornishar har. Just mörka kroppar på siameser och balineser är ju jättevanligt och i väldigt ung ålder dessutom.

Ulricah
2013-05-24 19:50
#61

Varför måste allt strömlinjeformas?

Det roliga är ju när det finns olika varianter på färger, mönster och former. Nu är väl färg inte så allvarligt som mycket annat att genmanipulera men en sak brukar leda till en annan. Den extrema utseendefixeringen som finns inom hundaveln har lett till en lång rad hundar med stora problem och bristande välfärd bara för att någon suttit och bestämt att precis den formen ska alla hundar ha, strunt samma om de är friska eller ej.

Det tragiska är att trots att kattaveln ligger ca 100 år efter hundaveln i utveckling så har man inte lärt sig nåt utan håller på att göra samma misstag inom kattaveln.

Inom cornish-aveln får alla färgvarianter finnas, det är något som måste värnas om, inte motarbetas. Det är ju en del av charmen.

Det viktigaste inom alla avel måste ju vara att djuren mår bra och kan leva ett naturligt liv med god välfärd - inte hur de ser ut.

SE*Geishas
2013-05-24 23:44
#62

Intressant att få läsa det ni skriver! Vilken utbildning jag får ;). Ulricah jag håller fullständigt med dig i ditt sista inlägg. Många hundraser är sönderavlade och orsakar hundarna smärta och besvär, höga vet kostnader, tidig avlivning osv, bara för att människan fått någon fixide att man ska utvecka ett utseende på ett visst sätt, för våran syn skull. Det är som ett experiment, "hur kan vi utveckla hundar åt så många olika extrema håll som möjligt?". vad är logiken i det? Var är förnuftet? En av mänsklighetens knäppa sidor..

Annons:
Sarah-S
2013-05-25 08:45
#63

Jag kan verkligen inte se kopplingen färgavel - extremavel

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

AnnaS
2013-05-25 10:35
#64

Jag tror att vi alla tjänar på att tänka färg när vi avlar, först och främst se till att vi registrerar våra katter rätt så vi lättare kan färgbestämma våra kattungar. För förr eller senare får vi poäng för färger på rexarna, det har varit uppe många gånger så det är nog inte så långt borta. Då är det lika bra att börja nu att i alla fall se till att våra stamtavlor innehåller rätt färginformation!

Upp till toppen
Annons: