Annons:
Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 1785 ggr
Cats cornish rex
2013-05-03 11:52

RC-torrfoder till kattunge?

Hej, jag har beställt hem en massa mat från Royal Canin nu som uppfödaren körde med till min kisse. Men efter att ha läst alla trådar härinne börjar jag bli osäker på om det är bra mat? Är ju inte billigt precis… Skulle verkligen vilja ha bra råd från er erfarna då jag har en väldigt begränsad ekonomi men vill ge min katta det allra bästa. Det är den som heter kitten som jag har nu. Hera är 13 v

Tack på förhand
Cat

Annons:
nakenkatt
2013-05-03 12:30
#1

mina kattungar är också 13 veckor snart,och uppfödda på samma.har kört med rc sedan 2005 sedan jag köpte min första CRX.Som du säger är det väldigt delade meningar om foder.men det har funkat bra för mig.ger de vuxna Hair and skin,dräktiga queen,och de små baby cat och sedan kitten.Tycker om deras breedes club,kattungepaketen och hemsida.har även varit på två föreläsningar och en kurs med RC och det var toppen.

LykkeLii
2013-05-03 12:59
#2

Det är verkligen delade meningar kring vad man ska ge för foder. Jag tycker du gör rätt i att fortsätta tillsvidare med RC då kattungen är van med det. Om fodret passar dig och katten så tycker jag inte du ska byta.

Själv valde jag RC från början men bytte sedan över till Eukanuba för att en av katterna fick sån hemsk svarthaka (blev bölder) av RC och konstig avföring. Så jag valde eukanuba för att det även var mer kött i fodret. Nu håller jag på att fasa över till applaws för jag upplever det vara ett ännu bättre foder som passar alla mina katters behov. Det viktigaste är att man går på sin magkänsla när man väljer foder, samt efter plånbok. Bli inte rädd för hur det blev med min katt, detta är otroligt individuellt. Alla foder passar ju inte alla katter.

Kvalitetsfoder kostar endel att köpa in, men tänk att köpa storpack så blir det billigare i längden. Kolla in på olika sidor om det blir billigare. Zooplus brukar köra kampanjer på mat och sand så där kan man tjäna pengar.

När jag beställer från zooplus (oftast .dk) är det oftast tigerino (canada, parfymfri och likt extreme classic), torrfoder och sedan lite blötfoder.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Eine
2013-05-03 20:51
#3

Jag använder faktiskt RC för bebisar och digivande mammor. Ingen spyr av just den sorten,heter den månne Baby och Oueen? Så den använder jag som första torrisar till de små. De andra sorterna jag provat läggs upp i prydliga högar på nytvättade mattor. I använt skicka så att säga..🤢 Tyvärr. Så använd det du köpt. Du kan alltid lägga till rå mat och bra burkmat om du känner för det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Cats cornish rex
2013-05-04 12:37
#4

Tack så mycket för alla svar! Jag har inhandlat 12 kg med torrfoder och 48 påsar med blötmat så det kommer ju räcka ett tag. Hon tycker så himla mycket om den maten och magen sköter sig fint så jag kör vidare på det. Börjar bli lite större i maten så sakteliga så när blötmaten är börjar närma sig att ta slut ska jag gå över på lite annan mat och Miao-burkar för de verkar riktigt okej.

En liten fråga ot, häromdagen blödde hon lite lite vid analöppningen. Är det något som jag behöver bli orolig för eller beror det troligen på att hon varit en smula förstoppad de första dagarna hos mig då jag bara haft henne en vecka? Det verkar inte längre pågå, tvättade med lite ljummet vatten och det verkade som det var okej.

Upp till toppen
Annons: