Annons:
Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 2541 ggr
jeenova
5/1/13, 3:23 PM

Istället för kycklingvinge?

Tänkte vända mig hit då jag vet några BARF:ar här..

Fick för två-tre veckor sedan gå över helt till BARF av många olika anledningar med min äldre hane. Lång historia kort så har köttet verkligen hjälpt hans mage och han har inte alls haft diarée eller kräkningar nu som han annars haft konstant sedan han kom till mig i november.
DÄREMOT så tror jag att han inte tål kyckling så bra, och då undrar jag vad man kan ge istället för kycklingvinge åt honom?

Ser så många fördelar med kycklingvinge, men tror verkligen att han är allergisk eller känslig mot kyckling så vill prova annat och se ifall det kan få han att må fysiskt bättre.

Tips?

Annons:
MonicaLagerquist
5/1/13, 3:28 PM
#1

Har du testat att ge honom majskyckling. Det kan ju vara fiskmjölet i kycklingmaten som han reagerar på. Annars är ju lammspjäll, grisspjäll ett alternativ.

Stolt ägare till fem La permer

jeenova
5/1/13, 3:30 PM
#2

Kycklinghjärtat jag ger har han aldrig mått dåligt av (han spyr upp annars ibland endast av kyckling) som är majskyckling. Vet du var det kan finnas att köpa majskycklingvingar? Har annars bara kör Kungsfågeln.

Kan de äta upp benen på lammspjäll eller duger det ok att han gnager på det? Ger benmjöl till måltider utan ben.

A_KickEm
5/1/13, 4:40 PM
#3

Är det en äldre katt som inte ätit ben tidigare så kan nog magen protestera men det finns malda skrov att köpa. Tillgången till olika produkter varierar ju beroende på vad man ger. jag använder vomoghundemats produkter till såval katt som hund, Sund Hundmats produkter finns att använda. Musch har kyckling, kalkon mm…bor man i Mälardalen så har Mälarö Färskfoder "kattkorvar". Det är viktigt att hjärta och annan organmat bl a lever ingår i dieten - inte bara muskelkött och ben.

Både Mush och Vomoghundemat har aviserat att dom ska komma med speciell kattmat…..men NÄR????

Eine
5/1/13, 4:45 PM
#4

TS, jag tycker du är duktig, och så omtänksam mot din katt. Rå mat är så bra för våra kissar. Däremot har jag inget råd ang  ämnet i tråden.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

jeenova
5/1/13, 5:30 PM
#5

#3 Han blir nio månader i slutet av denna månad, introducerade kycklingvingar i januari och då har det varit då och då han spytt efter och då kan det ha varit köttslamsor eller benbitar han inte tuggat ordentligt. Däremot har det fr.o.m. sedan jag börjat hel-BARFa så är det bara kyckling han kan kräkas eller få lite diarée. Det kommer och går lite vartannat.

Jag ger mycket Musch och Emmzos malda korvar just nu. Och jag föredrar när det är grovmalt så det finns mer att tugga. DET har han aldrig haft problem i magen utav, bara kyckling som han spytt upp..

Har läst att VoM innehåller rätt så mycket fett som kan göra att katter spyr? Vill inte ha för mycket fett i hans mat då han verkar ha lite svårigheter att bryta ner det ibland..

Jag ger idag Musch/Emmzos korvar (olika köttsorter), Gröna Gårdars nötkött, gris lever/hjärta och ska försöka hitta njure. Sedan är det kycklingvingar och kycklinghjärta(majs). Ska försöka hitta "broskben" men vet inte riktigt vad för kött det heter i matvaruhandeln.. (ingen koll alls på vad kött heter)

Inte prova att maila dem? FB-grupp kanske?

#4 Tack så mycket! Jag prioriterar Alltid mina killars hälsa, kost och vad de behöver framför mina egna behov. Den yngre (6 mån) åt Bozitas medans storebror fick kött, det fick den äldre tokdiarée utav, då ville lillen alltid sno köttet så då blev det BARF för båda..😃

Eine
5/1/13, 5:35 PM
#6

Katter kan smälta mycket fett så det tror jag inte är problem.40 % kan vara fett

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
jeenova
5/1/13, 5:36 PM
#7

#6 Just min kille verkar ha lite svårt med det… men det är inte konstigt när han haft kräk och mest diarée hur länge som helst.. så behöver stabilisera hans mage, tarmar och alla bakterier och tarmflora så det kommer igång ordentligt. BARF-korvarna ser avföringen bäst ut med.

A_KickEm
5/1/13, 5:41 PM
#8

Aha….då förstår jag🙂du är ute efter nåot benigare som ska ersätta kycklingvingarna. Har du kollat på CityGross (om du har någon sådan i närheten)? Dom har nästan alltid njure, grisfötter o sånt i sortimentet. Lammracks (revben) kanske skulle funka?

jeenova
5/1/13, 5:43 PM
#9

#8 Precis, han behöver mycket att tugga på så tänder, tandkött och käkar får stimulans och håller sig i toppform!

Var där förra veckan och då var det inget alls på hyllorna. Men fick tips att man kan ringa och beställa varor så kan man hämta upp det två dagar senare i CityGross!

Har ett prov med lammrevben hemma.. imorgon är det ben-dag så då ska vi se om det är intressant!

A_KickEm
5/1/13, 5:53 PM
#10

Emmzokorvarna gillar jag inte. De innehåller mer potatisfiber och betfiber än protein. Ingen BARF-produkt. Jag har en hund som får diarre av dom.

jeenova
5/1/13, 5:58 PM
#11

#10 Aha.. det hade jag ingen aning om. Då många talat så varmt om Emmzos. Men jag vill försöka få mer till ordentlig kött från matvaruhandeln och komplettera med BARF-korv. Synd att Musch inte har lamm, vilt och oxe.. det är favoriterna här hemma.
Men jag köper helst deras kalkon och malda kycklingvingar. Deras kycklingorgan mix var de tokiga i här hemma..

Men då ska jag undvika Emmzos om det inte är så bra. Även om mina är ok av dem så är det bäst att undvika sådant som kan ge skador på långt håll.

Silvestris
5/1/13, 6:18 PM
#12

#10

Man ska bara komma ihåg att Emmzo kommer från Zooprodukter i Simrishamn AB och de har många köttkorvar som bara är kött och ben av olika slag. Många blandar ihop de olika korvarna.

TS. Om du är ute efter något för katten att gnaga på kan vilka ben som helst duga. Revben av olika slag, broskben, grisknorrar osv. Ätbara ben är det svårare med, där har du i princip bara kanin som katten klarar av och det kan vara svårt att få tag i ibland. Äter katten malet kött med ben i så behöver du dock inte tänka på att "gnagbenen" är ätbara, då kan kalciumbehovet tillfredsställas av malda ben.

jeenova
5/1/13, 6:51 PM
#13

#12 Dessa typer av Emmzo korvar köper jag: http://barf.bengalkatt.nu/image/cache/data/DSC05599-600x600.JPG

Jag vet inte om det är dessa A_KickEm syftar på.

Det skulle ju vara bra med lite ätbara ben ibland, ska prova lammrevben imorgon om han gnager på det. Han älskar benbitar i BARF-korvar. Men det är själva stimulansen att tugga och tuggar sönder ben som jag vet han tycker mycket om och hållit hans tänder så fina. Så får hoppas något annat funkar.

Samma fråga igen: Vad är broskben???

Annons:
A_KickEm
5/1/13, 6:57 PM
#14

De kött/benkorvar som finns att köpa på samma ställe som Emmzo här i Uppsala heter inte "Emmzo" utan bara "Kyckling", "Kalkon" etc men har likartade etiketter. Endast de med en massa fibrer har Emmzo.etikett.

Silvestris
5/1/13, 7:09 PM
#15

#13

Då är det precis de korvarna jag misstänkte att det var. Inga vegetabilier eller tillskott alls.

Broskben är fläskben som huvudsakligen består av brosk. De brukar benämnas broskben helt enkelt. De ska inte ses som kalciumkälla eftersom det är brosk, men katterna kan gnaga i sig dem tämligen hela.

A_KickEm
5/1/13, 7:53 PM
#16

#12 nej….det är inte dom där jag benämner Emmzo - utan de där det står Emmzo på etiketten. Jag har uppfattat Emmzo som varumärke på just de korvar som innehåller kolhydrater i form av potatis- o betfiber. de andra korvarna heter ju inte Emmzo även om de tillverkas på samma ställe.

jeenova
5/1/13, 9:26 PM
#17

#14 Ja jag tror jag vet vilka du menar.. det är tillskott i dem. Det köper jag Aldrig. Råkade köpa deras kalkon och vidrig lukt var det i dem enligt mig och de ville jag aldrig ha.. jag vill bara ha dem som har bara kött utan tillskott. Det har jag hemma.

#15 Ja jag tänkte mer att det är ok att om de gnager av bit är det inte lika riskabelt att äta något för tungt som t.ex. ett revben. Viktigt att de kan tugga ordentligt. Jag hoppas jag kan hitta något som står så..

jeenova
5/1/13, 9:46 PM
#19

#18 Hehe ja älgbenen har jag sett min leverantör få in! Hon har även fått in Muschs ren och ren med ben. Så tänkte jag skulle köpa något ben stycken därifrån och se om det är något han kommer kämpa med.

Eine
5/1/13, 10:27 PM
#20

Kan man ge kalkon? Har inte sett delar,bara hela stora. Men kanske det finns?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
A_KickEm
5/1/13, 11:01 PM
#21

kalkonkorv mm finns på Djurhobby, på Boländerna.

Vomoghundemats produkter finns lite överallt i stan nu - se vomoghundemat.se (bl a hos Rembackens)

På Fyrislunds hund & Katt har dom både VoH och Musch.

jeenova
5/1/13, 11:23 PM
#22

DjurHobby har en del, ja. Men dem har också den med tillskott som jag skrev om tidigare.. men de har inte så stort urval. Har mest lamm, vilt och oxe samt kyckling. Kalkon finns bara med tillskott i (dem jag tror du menar finns mycket potatisfiber i).

Eine
5/2/13, 11:12 AM
#23

Man kan ju alltid köpa kalkon i livsmedelsbutiken.  Men nu i morse såg jag på nyheterna hur kalkonuppfödning kan gå överstyr och djuren blir vanvårdade..Det finns mycket att tänka på.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
5/2/13, 1:04 PM
#24

skummat igenom bara. Men om man ska ha tag på billiga djurdelar som i oftast kanske inte finns i vanlig butik rekomenderar jag City gross eller butiker som säljer när producerat och gärna styckar i butik. Dessa tar ju ofta reda på alla delarna och säljer.
Har ett ica kvantum här i eskilstuna. När man letar efter något trevlig biff till fredagen så får man skumma igenom svansar, fötter, lever, hjärtan o.s.v  också. De har nästan alla delar och jag slår vad om att man kan prata med dom om specifika delar, om de kan lägga undan åt en :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

jeenova
5/2/13, 1:50 PM
#25

#23 Har skummat igenom en hel del på nätet senaste dygnet om BARF.. och tydligen är inte heller KRAV någon vidare bättre djurhållning än "vanligt" kött är. Skillnaden är mest de får vara ute mer och leva lite längre. (Hur trovärdig den informationen är kan jag inte säga är 100%, utan vad jag läst lite på olika forum och sidor)

#24 Ja CityGross verkar vara den bäst anpassade affären för BARF, synd bara att det är så långt bort och krångel ofta med bussarna. (Bor i Uppsala)

A_KickEm
5/2/13, 5:44 PM
#26

jag har köpt kalkon utan tillsatser på Djurhobby - det varierar förmodligen vad dom har hemma precis när man är där.

jeenova
5/2/13, 7:35 PM
#27

Ja och man kan säkert be ifall de kan beställa in något. Men jag föredrar att köpa från MiaTuk och hämta upp det vid IKEA :)

Annons:
Cats cornish rex
5/3/13, 10:30 AM
#28

Kanske är en dum fråga men kan man ge kycklingben mm till katt? Till hund bör man inte göra det för att de kan bli så vassa men vet inte vad som gäller för katt. Kanske kan man ge alla benrester till katt eftersom de äter det mesta i naturen?

noir
5/3/13, 10:57 AM
#29

#28 Du kan ge till hund också. Men den måste vara rått, dvs inte tillagat på något vis.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Cats cornish rex
5/3/13, 11:04 AM
#30

Okej, så att ge katten vingarna mm innan man grillar kyckling kan vara en bra grej? Förlåt för mina följdfrågor men vill inte göra något som kan skada min lilla prinsessa :)

noir
5/3/13, 4:38 PM
#31

Absolut.
Tänk bara att benen inte fått blivit uppvärmda via micro (skulle inte våga tina något med ben till djur i micro exempelvis), ugn eller så.
så köp färskt och ge dirket eller fryst och tina i kyl.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

jeenova
5/4/13, 7:48 AM
#32

Provade med lammrevben nu, ingen av katterna förstod alls vad de skulle göra med dem (klippte upp skåror i köttet så kanske det blev mer suktande) men nej, de var väl inte så hungriga som de trodde. Så vi gör ett nytt försök senare när man kanske är lite mer hungrig. 
Ska till Boländerna (CityGross) idag så ska leta efter "broskben"!

noir
5/4/13, 8:51 AM
#33

Mina fatta ingenting i början, fått ge rent kött och mjukare delar, sen började de förstå :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

jeenova
5/4/13, 9:24 AM
#34

Ju hungrigare pojken är desto mer försöker han, nu försökte han inte tillräckligt så var nog inte direkt hungrig.

Annons:
jeenova
5/4/13, 1:16 PM
#35

De kämpar vidare med lammrevbenen här hemma.. bra det! Jag låter det bara stå framme nu så får de tugga, slicka, bita och sådant ett tag. Bra sätt att aktivera dem samtidigt :)
Hittade också fläskben på CityGross idag med, så hoppas det blir en lika bra utmaning! Lite taskigt med kött på dem bara… Även grisfötter, det blir intressant!

Upp till toppen
Annons: