Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 837 ggr
SE*Geishas
4/30/13, 12:26 PM

Ang p-piller

Hej! Har en avelshona jag tänkt ta 2 kullar på och sen ha ett långt uppehåll innan ja tar sista kullen. Hur länge tycker ni jag högst får ha henne på p-piller innan ja tar sista kullen o sen kastrerar? Finns ju risker med att gå på piller för länge..

Annons:
Eine
4/30/13, 12:33 PM
#1

5-6 månader. Jag har inga som helst vetenskapliga belägg för att det är en bra period,men jag försöker att använda piller så lite och så sällan som möjligt.Allt beror på hur ofta en hona löper och hur intensiv hon är. En hona som kissar på väggarna får absolut gå på piller,medan en som löper 2 ggr/år aldrig får några syntetiska hormoner.Visst finns risker med att gå för länge på dem,men att ständigt ha upp-och ned-stormar i kroppen av naturliga hormoner är precis lika skadligt,kanske mer till och med. Det är min tanke.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

SE*Geishas
4/30/13, 1:12 PM
#2

Tack så mkt! I min kattklubb tyckte dom att de gick bra med ett år. Tycker dock de låter lite väl länge

Silvestris
4/30/13, 6:46 PM
#3

Har man planerat ett så långt uppehåll som 1 år tycker jag nog att man kan sätta honan på Suprelorin istället.

Eine
4/30/13, 8:19 PM
#4

#3 Det är ju också syntetiska hormoner eller är det skillnad menar du?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Silvestris
4/30/13, 8:37 PM
#5

#4

Det är absolut skillnad. Deslorerin (Suprelorin) har samma effekt på kroppen som en fysisk kastrering. Det har inte alls samma typ av effekt som medroxiprogesteron.

Eine
4/30/13, 11:03 PM
#6

#4 Tack

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
SE*Geishas
5/1/13, 10:17 AM
#7

Tack snälla! Då blir de nog en kemisk kastrering istallet :)

Eine
5/1/13, 10:30 AM
#8

#7 En del uppfödare gör det. Men det finns ingen forskning om det medlet på små katter. Endast på hund och stora vilda kattdjur. Ville bara säga det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Silvestris
5/1/13, 10:56 AM
#9

#8 Jo, det finns forskning på små katter. Däremot är Suprelorin bara godkänt för hund i Sverige och det handlar antagligen om ekonomiska skäl hos läkemedelsbolaget bakom. De ser inte tillräckligt med förtjänst på katter.

Silvestris
5/1/13, 11:39 AM
#10

En sökning på vetenskapliga artiklar gav mig detta urval:

Goericke-Pesch et al. (2011). Clinical efficiacy of a GnRH-agonist implant containing 4.7 mg deslorelin, Suprelorin, regarding suppression of reproductive function in tomcats. Theriogenology 75(5): 803-810

Goericke-Pesch, S. (2010). Reproduction control in cats: New developments in non-surgical methods. Journal of Feline Medicine and Surgery 12(7): 539-546

Goericke-Pesch et al. (2013). Treatment of queens in estrus and after estrus with a GnRH-agonist implant containing 4.7 mg deslorelin; hormonal response, duration of efficacy, and reversibility. Theriogenology 79(4): 640-646) 

Munson et al. (2001). Efficiacy of the GnRH analogue deslorelin for suppression of oestrous cycles in cats. Journal of Reproduction and Fertility. Supplement, 57: 269-273

Novotny et al. (2012). Reversible suppression of sexual activity in tomcats with deslorelin implant. Theriogenology 78(4): 848-857

Pius & Romagnoli (2012). Application of a single deslorelin implant in cats. Veterinaria 26(1): 9-15

Risso et al. (2012). Long-term release GnRH agonists postpone puberty in domestic cats. Reproduction in Domestic Animals 47(6): 936-938

Toydemir et al. (2012). Effects of the GnRH analogue deslorelin implants on reproduction in female dometic cat. Theriogenology 77(3): 662-674

Så jo, nog finns det forskning alltid. Jag har antagligen inte hittat allt heller.

A_KickEm
5/1/13, 12:11 PM
#11

Min veterinär som är mycket petig med att allt ska vara rätt o riktigt tycker suprelorin på katter, både hanar o honor, kan vara ett bra val. Jag kommer att använda mig av det. Han säger att första löpet efter att verkan släppt kan bli ovanligt långdraget men annars inga kända bieffekter.

 Jag har läst om en studie där man parade ett antal katter på första löpet efter suprelorinbehandling , ingen blev dräktig - däremot blev alla dräktiga på påföljande löp - så det kan man ju hålla i minnet.

Även när de gått på piller en period tror jag det är bäst att låta dom löpa ut en gång och para på andra löpet. Livmodern behöver lite tid för att normaliseras.

Eine
5/1/13, 12:35 PM
#12

Jag ser att de är presenterade efter att jag letat och helt förkastat inplantat. Letade för några år sedan och då hittade jag inget alls på småkatter. Ska titta igenom länkarna och se vilket resultat de kommit fram till.Jag är skeptisk mot allt som ruckar den naturliga rytmen,därför använder jag inte mycket p-piller heller.Kan tillägga väldigt utanför ämnet att jag är emot piller och stavar för kvinnor också.Men det är jag det,andra tänker på andra vis.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Silvestris
5/1/13, 12:40 PM
#13

#12

Jag är inget fan av att rubba hormonbalanser på friska djur heller. Vägrar själv hormonella p-medel och bråkade till mig k-spiral för snart 10 år sedan (då satte man inte k-spiral på kvinnor som inte fött barn vilket man lyckosamt gör utan större besvär idag).

Skillnaden som jag ser det med just deslorelin är att det har samma effekt som en fysiskt kastrering, eller något bättre eftersom även androgensyntesen i binjurarna upphör. När forskningen dessutom visar på att det är ett säkert alternativ har jag svårt att finna logiska argument mot deslorelin men för kastrering.

Annons:
Eine
5/1/13, 12:53 PM
#14

#12 Jag förstår ditt tänk.Men jag är inte alls övertygad om ofarlighet eller iaf oönskade effekter.Vid kastration är det ett ofrånkomligt stopp på avel med djuret,med hormonella p-medel önskar man oftast  att avla vidare  vid ett senare tillfälle. Och då kanske det inte går för att de blivit infertila,vilket faktiskt är en risk man måste vara beredd att ta. Jag ska läsa rapporterna noga och begrunda🙂 de slutsatser som gjorts.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: