Annons:
Etikettkatter-i-nöd
Läst 1959 ggr
Tessen
2013-04-24 05:14

Kattleksaker & smycken.

OBS: Långt inlägg men snälla läs då du på ett enkelt sätt kan bidra med lite pengar till dom hemlösa katterna samtidigt som du själv får ett kattinspirerat smycke,en kattleksak eller varför inte en kattbädd: Så snälla ta dig tid att läsa igenom detta inlägget.

Det är precis vad jag och 2 vänner håller på och tillverkar.
Jag och en vän, en annan medlem här på iFokus som kallar sig Mmnda, startade detta volontärprojekt i början av februari. Vi virkar bollar och små möss med olika långa flätor på, dom flesta med kattmynta i, några få utan och vill man ha en speciell färg som man ser finns i galleriet och vi har garn kvar i den färgen, med eller utan kattmynta så gör vi självklart en eller flera på beställning. Vissa har en liten pingla fastsydd antingen direkt på bollen/musen eller i flätan. Jag har även sytt en liten mus i fleecetyg med kattmynta i. Men då jag inte blev helt nöjd med den så kommer jag försöka hitta på lite andra former på leksaker att sy utav den stora mängd tyg jag har kvar då jag köpte 2 stycken billiga filtar i fleece att sy leksaker av.
Alla virkade leksaker är gjorda med 1 - 2 storlekar för liten virknål för att få en tät och bra boll eller mus som katten inte kan slita ut stoppningen ur och fleeceleksakerna sys igen noga. Öronen sys fast extra hårt, på dom virkade mössen så är även öronen fastvirkade, ögon och nos är av garn fastsytt i leksaken för att det ska vara en absolut minimal risk att katten får loss smådelar.
Leksakerna är i stort sett endast fyllda med bomull och såklart även en hel del mumsig kattmynta.

Vi har även fått tag på ett gäng olika katt-relaterade berlocker som vi tillverkar smycken av. Irene, som är den tredje tjejen i projektet som kom in liten senare är den som har mest erfarenhet av smyckestillverkning, även om både jag och Amanda kommer att göra några stycken. Bilder på dom färdiga smyckena har ännu inte kommit upp på vår facebooksida utan dom kommer jag ta kort på nästa gång jag hälsar på Irene, om ca en månad. Men så länge finns det några få bilder på 4 av dom olika berlockerna och dom smycken som jag kommer att tillverka kommer det bild på så fort dom är färdiga.

Jag syr även mer än gärna kattbäddar, men då endast på beställning eftersom jag inte vill riskera att sy något sådant som sedan bara blir liggande då materialet inte direkt är gratis, även om det går att komma undan någorlunda billigt.
Olika typer av kattbäddar jag kan göra är den klassiska typen med skumgummi/skumplast som en lite stabilare kant runt om och även skumplast i botten, dock är den inte så mjuk så en extra fluffig kudde sys till som passar i bädden så att din lilla prins/prinsessa kan ligga bekvämt.
Jag kan även sy kattbäddar i samma modell som den innan, men då endast stoppad med rikligt med vadd så att det blir mer som en fluffig saccosäck-liknande bädd för din lilla pälskling.
Har du en katt som är förtjust i att gömma sig inuti kassar, garderober eller på andra mörka ställen så kan jag sy en mjuk sovpåse för kissen att krypa in i.
Eller varför inte en mjuk och lockande dyna till transportburen, antingen sydd efter måtten på botten av buren eller en som går upp lite på kanterna om du har en krafsare som gärna bäddar litegrann.
Även tvättbara kattbäddar med avtagbart yttertyg för den långhåriga eller bara väldigt fällande kissen går att ordnas. Även med ett avtagbart vaxduks-liknande tyg fastknäppt på undersidan för att slippa att bäddens undersida blir smutsig för fort om kissen skulle bestämma sig för att flytta runt sin säng litegrann och till exempel hamna i en grusig hall.
Kanske vill din katt både ha en "sittpuff" och en bädd? Varför inte ta och kombinera dom i en där det är en mysig puff, men drar man åt två snören så har man helt plötsligt lite kanter och en mysig bädd.
Eller kanske en extra mjuk och helt egen kudde att ligga på i soffan framför tv'n.

Dom olika bäddarna sys i det tyg och den färg som du själv väljer, du står för materialkostnaden samt en summa för arbete och frakt som självklart kommer att doneras till ett katthem.
Fleecetyg samt det lite dyrare microfleece är omtyckta tyger bland katter. En normalstor pläd brukar vara lagom till en kattbädd om man inte hittar ett billigare tyg eller helt enkelt ett i den färg eller i det mönster man föredrar i metervara, men man kan till exempel komma undan med ca 30 kronor för en fleecepläd i lite olika färger och en microfleecepläd för ca 80 kronor, så överdrivet dyrt är det inte och ens lilla kisse är ju trots allt värd det bästa den kan få!
Fleece och microfleece finns i en oändlig mängd färger och i en hel del mönster.
Är din katt lite bestämd med vad den ska ligga på och man är beredd att lägga några kronor extra så finns det ju även teddy, fuskpäls och ulltyger.

Nu när jag kikade runt efter fina fleecetyger till okej priser så föll jag ju pladask själv för ett tyg som jag skulle vilja göra en kattbädd av, nog för att jag inte har någon misse just nu då jag fortfarande sörjer min ängel som lämnade mig 23e december klockan 8.45, men när den dagen kommer och jag hittar en katt med den där otroligt behövande blicken och jag känner att orkar adoptera en eller gärna två missar, då ska dom skämmas bort med egna mjuka kuddar, sovpåsar och olika sorters bäddar i fleece, teddy och annat gosigt tyg! :) Tyget jag fan var ett lite speciellt fleecetyg som kallas "cuddle fur" då den är extra mjuk och fluffig och vem skulle inte vilja gosa ner sig i det? 
Jag skulle ju eventuellt kunna sy en bädd i det tyget och spara till dom två tissemissr jag adopterar från katthem lite längre fram i tiden så får ni ju även se hur iaf en av dom olika kattbäddarna ser ut. Eller så gör jag en prototyp i ett billigare fleecetyg och köper mitt favorit om jag ändå ska beställa något mer där ifrån för dom hade mycket mjuka tyger på ensida jag hittade. :)

Men det finaste med det hela projektet, enligt mig själv iaf, är att vi gör det helt gratis på vår fritid och av vår kärlek till katter, stoppar inte ett öre i egen ficka utan all vinst går till några få katthem som vi ska se till att komma överens om vilka snarast, självklart endast katthem med no kill-policy, allt pga vår kärlek till dom vackra huskatterna! Visst, en liten del av pengarna går till material nu i början innan vi kommit igång, men vår plan är att minimera kostnaderna och kunna skänka så mycket vi kan.

Än så länge har vi tyvärr bara lyckats sälja 3 ynka leksaker och intresset bland våra vänner är dåligt, dom har sedan länge tröttnat på vårt bedjande om stöd och tjat om kastrering, vaccinering, chipmärkning och registrering. Sen å måste ju en innekatt aktiveras och leka, men trots att pengarna går till ett, enligt mig, otroligt viktigt ändamål så har dom tydligenstörreintresse av att köpa plastiga leksaker på matvarubutiker. Så det vi köpt in är mycket för egna pengar samt en del som våra familjer donerat för att vi ska komma igång.

Det är en kvinna som äger ett katthem här i närheten av Skövde där jag bor, hon är på en loppis varje söndag och eftersom jag fullkomligt älskar att baka så har jag tänkt kontakta henne och fråga om jag möjligtvis skulle få komma dit någon söndag i månaden och sälja lite olika bakverk mot att alla pengarna går oavkortat till hennes och hennes katter, alltså till Evas katthem i Skara.

När det väl börjar ta fart och om försäljningen börjar gå lite bättre så kommer jag att varje månad ta en screen print på det konto som jag skaffat just för detta projekt för att folk ska kunna se att pengarna går till katter i nöd och ingenting annat. Mycket av det jag köpt för tillverkningen än så länge är som sagt taget ur egen ficka, men jag har betalt till t ex delar till smyckestillverkning samt ergonomiska virknålar vilket var ett krav för att min morbror skulle donera pengar då han oroade sig pga att jag har en genetisk sjukdom som gör mig överrörlig och orsakar ledförslitningar så att virka gör extremt ont vissa dagar, jag har dock kvar kvittona och scren prints från mitt privatkonto från såna saker och kan fotogradera om någon skulle vilja se kvitton. Dom dåliga dagarna är det bara att sy små leksaker eller fläta tofsar på bollarna eller varför inte baka istället, utöver loppisen kan man ju sälja bakverk till nära och kära för att sedan donera pengarna till vårt projekt!
De bidrag våra familjer skänkt har jag skrivit ner och även summa pengar och dessa kommer att tackas när vi kommit igång för att vi kunna få möjligheten till detta genom deras ovärderliga hjälp!

Internet-konto som vi har för projektet är endast avsett för överföringar av pengar om/när någon köper något, eller om någon godhjärtad person skulle vilja skänka en slant då och då, till exempel till ingredienser till bakningen så att vi kan baka och sälja mer, sen så är ju kontot självklart till för att vi ska föra över pengar till katthemmen som vi väljer ut.
Inga pengar kommer att stoppas i egen ficka. 2 av oss är sjukskrivna med aktivitetsersättning som kan dras in om vi tjänar pengar, volontärprojekt är dock okej, den tredje tjejen går i skolan med 50% aktivitetsersättning och hennes bidrag sänks om hon tjänar några pengar, så alla skulle förlora på fuska, vi själva, katthemmen och alla dessa underbart vackra katter som förtjänar att komma in från den misär dom lever i!
För att inte tala om dom skuldkänslor man skulle få. Mitt hjärta är ungefär lika stenhårt som en näve gröt när det kommer till katter som behöver hjälp!

Sedan min älskade katt Alice hastigt insjuknade helgen innan julafton för att sen tvingas avlivas på grund av en stor tumör på tjocktarmen som tragiskt nog brast och slet upp ett hål på tarmen och infekterade hennes bukhåla så att det inte fanns annat att göra än att låta henne somna in, hon var en semilånghårig vacker huskatt som jag adopterade från ett katthem år 2004 och hon öppnade mina ögon för det hemska problem vi har med hemlösa katter.
Så även om jag ännu inte känner mig redo att adoptera en eller två katter, så vill jag göra något för att stödja dom hemlösa katterna, för att hedra Alice minne som den vackra, otroligt snälla och den fasta punkt jag hade i livet som motiverade mig att komma ur sängen och orka med livet när allt gick emot mig. Nu är allt svårt igen, men om vi får igång detta projektet och kan hjälpa några, väldigt gärna många, katter att bli kastrerade, vaccinerade och chipade så att dom blir redo att hitta nya hem och andra små hemlösingar får komma från sin miserabla tillvaro, det skulle stärka min självkänsla och ge mig en känsla av att jag hedrar min vackra Alice minne.

Även Amanda har förlorat en liten kisse vid namn Dumle som även han är högt saknad. Så just därför döpte vi vårt projket till "Änglakatterna"(vi var då inte medvetna om att det fanns ett  katthem vid namn Änglakatten, men vi är ju inget katthem så det ska nog gå bra), för alla katter som tvingats gå vidare och för att hedra deras minne och låta deras avkommor kanske få gå en lite ljusare framtid till mötes.

Så snälla, hjälp oss att hjälpa så många katter vi kan! Vi brinner verkligen för detta och det finns alltid med i både hjärta och själ!
Vi finns här inne på Facebook, tyvärr har vi haft en liten svacka i uppdateringarna men det ska vi se till att ändra nu igen.

Om du skulle vilja göra en speciell beställning på till exempel en kattbädd, dyna eller sovpåse, eller bara undrar något rent allmänt angående köp av leksak eller smycke. Andra frågor är självklart också välkomna, både på vår timeline på facebook och på vår mail!

Sså maila oss gärna med måtten samt vad för tyg du skulle vilja ha om det är en kattbädd det gäller. Vår mailadress är

Anglakatterna@live.com

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

PS: Flytta gärna till rätt kategori om ni anser att den hamnat fel. Och om ni inte anser att inlägget hör hemma bland rasrena katter så tar jag självklart inte illa vis mig, jag vill bara få så stor spridning som möjligt på vårt projekt och kunna hjälp fler katter som lever i misär. DS

/T

Annons:
Tessen
2013-04-24 05:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är förresten en bild av fleece cuddle fur-tyget som jag förälskade mig i och tycker skulle passa alldeles utmärkt att ha till en mer sacco-säck-liknande kattbädd fylld med en massa fluffig och mjuk vadd tillsammans med det extra mjuka fleecetyget.
Jag får nästan lust att sy en på mig själv att krypa ner i framför tv'n dom där lata dagarna!
Tänk vad kissen skulle njuta, speciellt en med lite tunnare päls då jag kan tänka att det värmer ordentligt, men vilken kisse gillar inte att värma sig? Minsta lilla solfläck på golvet så är katterna där och vräker ut sig ;)

/T

Upp till toppen
Annons: