Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 2653 ggr
alaura
2013-04-19 08:35

Kattmamma biter ungar

Ungarna är nu 1 vecka och i förrgår började hon ta tag runt nacke och kropp o biter, ser ganska våldsamt ut. Men ungarna piper inte så hon kan inte göra så hårt (än). Tror de va i samband med att ungarna började låta mer. När hon gjort det här har man sett i hemnes ögon att hon kännt sig stressad. Hon har slutat spinna o gör de bara när jag är där o myser m henne. De här e hennes första kull. Rädd att de ska gå längre. Har hört om honor som bitit ihjäl sina ungar både i 1 o 3 veckors ålder. Är det här beteendet normalt? Hur ska jag hantera situationen? Som de e nu e jag uppe flera ggr/natt av oro. Så fort dom piper lite extra vaknar jag.

Annons:
Greigh
2013-04-19 08:38
#1

Låter som förlossningsdepression av något slag? Kan katter ha det?

MonicaLagerquist
2013-04-19 09:06
#2

Hur mår honkatten? Är det lugnt där hon har ungarna? Finns det fler katter som stör henne?

Jag tycker at du ska ringa till honans uppfödare så kan h*n säkert råda dig.

Har du ingen kontakt med uppfödaren så ta kontakt med din mentor eller annan kunnig uppfödare.

Det är lättare att ge råd vid ett smatal än så här över internet.

Stolt ägare till fem La permer

alaura
2013-04-19 11:11
#3

Har pratat med uppfödare men hon bad mig googla på det då hon ej vet. Har frågat på andra ställen också och är ute efter många petsoners synpunkter :)

A_KickEm
2013-04-19 11:39
#4

Hur mycket låter ungarna? Får dom tillräckligt med mat? Ungar som är mätta och belåtna brukar inte låta så mycket.

Har honan fri tillgång till foder? Hon börjar nu behöva betydligt mer mat (näring & energi) än vanligt för att tillverka mjölk. Du kan låta henne dricka modersmjölksersättning då och då för extra protein o fett.

Är det nersläckt/lite skumt i rummet så det känns tryggt? Ligger dom undanskymt….gärna med tak över bolådan? Försök efterlika en bohåla och håll rummet lite mörkt.

Får hon vara ifred med sina ungar? Första veckorna bör man undvika att ta upp ungarna eller att överhuvudtaget störa mor och barn i onödan.

Hon kan ha livmodersammandragningar! Har du kollat febern? Har du kollat flytningar?

…och man får räkna med dålig sömn när man har ungar i huset🎧

alaura
2013-04-19 16:53
#5

Hon har allt du skrivit. Dock kan jag göra det mörkare! Tyvär har hon inte velat ha ngn mjölkersättning. Känns som hon vill att man ska vara med mycket. Brukar sitta bredvid lådan o klappa på henne. Då spinner o njuter hon. Ska kolla tempen! Kan nämna att det började ett dygn efter att vi va hos vet. Kan ju vara den utlösande stressen och sen har de inte hjälpt att vi haft tvn på om kvällarna. Ska kolla tempen också tack så mkt för ditt långa svar! Idag har hon inte vart på ungarna nåt! :)

A_KickEm
2013-04-19 17:08
#6

Hon kan ha haft livmodersammandragningar efter att den sista kom ut och har det lugnat sig nu så är det nog ingen fara  …men kolla tempen för säkerhets skull. Något förhöjd temp kan vara normalt flera dagar efter att förlossningen avslutats.

Annons:
Upp till toppen
Annons: