Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1039 ggr
alaura
2013-04-19 08:28

Bjuda hem folk, när?

När kan ja tex bjuda hem min mamma som inte har några djur? När kan jag bjuda hem folk som äger hund samt katt? Nu är ungarna 1 vecka. Har hört att de bästa är under v 4 om de fortf diar. O sen efter vecka 8 sålänge de va 1 vecka sen de tog första vacc.

Annons:
MonicaLagerquist
2013-04-19 09:08
#1

Det beror på hur mammakatt mår.Tar du hem folk som inte tittar/rör kattungarna så är det ju inget problem.

Med tanke på din andra tråd om att din hona biter ungarna så skulle jag inte ta in främmande folk i det rummet katterna är.

Stolt ägare till fem La permer

alaura
2013-04-19 11:08
#2

Nej tänkte inte göra det förän honan är lugn! Funderade mest på infektionsrisk?

A_KickEm
2013-04-19 11:58
#3

Våra ungar diar mer eller mindre så länge dom är kvar med mamman.

Infektionsrisk finns alltid oavsett om dom diar eller inte och oavsett vaccinationer men ju yngre dom är desto besvärligare blir ju en ev infektion. Det tar f ö två veckor innan vaccinationer "tagit" ordentligt.

Hos oss får inga främmande människor träffa några ungar före 5-6 veckor. Med främmande människor menar jag t ex köpare och annat icke behörigt folk. I den mån det skulle vara aktuellt att "bjuda hem" några innan dess t ex vid en födelsedag eller liknande så stängs dörren till hona/ungar och främmandet får inte träffa dom. Det handlar både om onödig stress och infektionsrisk. 

Däremot får de närmaste komma på besök men ingen för röra ungarna förrän de har fått ögon och är uppe och går - och då först efter att ha tvättat och spritat händerna. (vilket är en procedur som upprätthålls även när köpare o annat främmande folk kommer)

A_KickEm
2013-04-19 11:59
#4

PS Om någon besökare har hund är ointressant i sammanhanget - sjukdomar förs inte över från hund till katt.

alaura
2013-04-19 16:57
#5

Fasst hundar går ute och kan bära runt på lite vad som helst och även där ska man vara försiktig enligt uppfödare i min kattklubb!

A_KickEm
2013-04-19 17:16
#6

Nu ska väl inte främmande hundar besöka kattungarna😎….men teoretiskt kan dom väl får med sig en mikrob på tassen likaväl som att vi kan föra in smitta med skorna…..men att en hundägare som kommer på besök skulle föra med sig en kattsmitta via sin hund är alltför långsökt.

Annons:
Eine
2013-04-20 08:57
#7

Jag kan inte leva isolerat enbart för att jag har kull. Så mina vänner får alltid komma på besök och även kika på ungarna.Likaså kan en intressent få kika in i lådan och bilda sig en uppfattning.Titta behöver inte betyda lyfta/pilla på🤔.Och mina honor har inga som helst bekymmer med besök. De skulle bli upprörda om de inte får kolla in vilka som kommer. Däremot tillåter jag absolut inga hundar här,då katterna inte är hundvana.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
2013-04-20 11:12
#8

#7 håller med dig helt och fullt.har aldrig haft några problem.Ingen behöver peta på ungarna när de är små,finns ingen anledning.man kan stå i rummet och titta ner lite försiktigt,det gäller de anhöriga.Övriga kan få vänta.Mina kattmammor har aldrig brytt sig.

alaura
2013-04-20 11:25
#9

6, det finns erfarna uppfödare som säger att man ska vara försiktig med att ta hem hundägare, och jag är hellre extra försiktig i nuläget. 7, absolut skulle jag aldrig ta hem en hund :) Men vad bra då vet jag att sålänge honan tycker det e lugnt, så kan man bjuda hem nära o kära tidigt, utan att de får röra. :)

A_KickEm
2013-04-20 12:24
#10

#9 Det kan ju bero på att många har väldigt dålig kunskap om vad som smittar hur😇

Eine
2013-04-20 13:10
#11

# 10 Så är det. Och även de kattuppfödare som säger sig vara erfarna dras med en del andra myter..😉

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ulricah
2013-04-20 13:14
#12

#4 Det är ovanligt med sjukdomar som smittar mellan hund/katt men det finns. Katt och hund har tex två olika slags parvo men en ovaccinerad katt (mot kattparvo) kan få hundparvo.

Däremot är det vanligt med parasiter som har både hund och katt som värddjur, tex spolmask.

Ulricah
2013-04-20 13:29
#13

Kanske ska tillägga att parasiter smittar ju sällan om inte avföring med ägg äts upp av något annat djur, eller katten äter en infekterad mus etc så det är ju ingen större risk i det här fallet.

Jag bara protesterade mot det definitiva uttalandet hos #4 🙂🤓

Annons:
alaura
2013-04-20 21:55
#14

Tack ulrica då vet jag mer specifikt vad det är! Och vad jag också fått lära mig är att halsfluss hos människor kan smitta till katt. Sen vet jag inte om de tar sig i annat uttryck hos katt, de kan de säkert göra.

MonicaLagerquist
2013-04-27 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Apropå det där med besökande hundar.😉
Vi har haft årsmöte här hemma idag. Q ligger ju på Ultuna men hunden Lena tog väl hand om Abbe och Valle under tiden vi hade vårt möte. Hon tvättade ren dem och toade dem noga.

Stolt ägare till fem La permer

A_KickEm
2013-04-28 00:14
#16

#12 Hundens o kattens vanliga spolmaskar (T.canis resp T.felis) håller sig till sin egen art av värddjur men det finns en ovanligare spolmask T.leonidis (tror jag den heter "typ") som mycket riktigt förekommer hos både hund och katt. Jag skulle tro att hundar kan smittas av katter då de gärna äter katters lämningar - men det är förmodligen mer ovanligt att katter äter hundars. Teoretiskt kan man kanske som hundägare få med sig ett maskägg under skorna e dyl……men att det ägget i så fall härstammar från den egna hunden är ju inte säkert. Likaväl som besökare kan få med  sig ägg så kan även uppfödaren själv och dennes familj få det….och så har vi ju andra kattägare. Även kattmamman kan ju ha spolmask som förs över till ungarna. Spolmask känns ju inte som en risk av den arten man behöver vara rädd för när man har kattungar. Det finns alltid risker men som Eine skrev - man kan inte isolera sig för att man har kattungar.

Mitt #4 var kategoriskt och därför inte till 100% korrekt - men det skrevs mot bakgrund av vad tråden handlar om - risker för små kattungar i samband med att det kommer besökare- och då kan jag inte komma på något skäl till att tillämpa andra rutiner för hundägare eller ägare av andra djurarter än de som gäller för övriga besökare. De man i så fall ska se upp med så är det kattägarna!!

Upp till toppen
Annons: