Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2098 ggr
Idalk
2013-04-11 00:25

HCM är en riktig skitsjukdom!

Vår älskade Maika har precis lämnat oss efter ett snabbt sjukdomsförlopp. Från att ha varit vår lilla solstråle som fyllt vårt hem med glädje och kärlek är hon nu bara borta. För en månad sen fick hon ett allvarligt epileptiskt anfall som behandlades på Bagarmossen. Efter inläggning och utförlig testtagning fick vi beskedet att hon har HCM. Vi blev självklart väldigt ledsna då vi känner till sjukdomen efter att ha följt andra katters historier, men vi trodde att hon skulle få vara kvar hos oss i många år till. Hon sattes på medicin vilket hon snällt tog varje dag. Men läget blev inte bättre. Hon blev märkbart tröttare och busade inte lika mkt som förut. Hennes tålamod mot buffliga Rex blev också sämre fast de sov och myste tillsammans varje dag. Hon hade förmodligen svårt att hantera sin minskade energi. När dagarna gick fick hon ytterligare tre kortare krampanfall. Vi började misstänka förgiftning men det uteslöts vid testtagning. Hopplöst ifrågasättande av vad som var fel. Kan HCM verkligen leda till krampanfall? Hur kan vi förhindra detta? Vad ska vi ta oss till? Jag och sambon stannade hemma om dagarna och vågade knappt gå ut i trädgården utan att kolla till henne genom fönstret. Det var verkligen en kamp. Sen plötsligt blev hon mkt bättre. Vi tog ut katterna i koppel i vårsolen och de fick hälsa på grannarna som var så fascinerade och förtjusta. Hon var så lycklig och tacksam för allt vi gjorde. Världens härligaste katt. Men sen i förrigår hände det vi aldrig trodde var möjligt. När vi gick upp på morgonen hade hon bara gått bort. Från ingenstans. Kan inte förstå det. Det känns så orättvist att hennes liv skulle bli så kort. Hur kunde allt gå så fort? Och hur skulle vi göra? Vi kunde inte med tanken att begrava henne då hon gillar höga utkiksplatser och är så frusen. Vi kremerade henne i min morgonrock som hon suttit i tillsammans med mig de senaste åren. Men allt känns så hemskt. Hur hanterar man det här? Vad ska vi göra med askan? Hemma känns så tomt. Vi väntar på att hon ska komma hem igen. Vi försöker busa och underhålla Rex så han inte går runt och jamar och letar, men alla är så ledsna. Funderar på att köpa en kompis till Rex men så fort jag öppnar en kattungesida kommer sorgen. Det finns ingen som kan ersätta henne. Hon var så speciell. Vi vill ha tillbaka henne. Maika, du var det bästa som kunde hänt oss och vi saknar dig enormt!

Annons:
MrsCecilia
2013-04-11 06:34
#1

Åh :( Vad ledsen jag blir för er skull. Fy så jobbigt😕

Många kramar

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

nakenkatt
2013-04-11 07:03
#2

jag blir så ledsen att läsa vad du skriver,sänder dig många varma tankar.

Eine
2013-04-11 14:20
#3

Beklagar förlusten av en kär familjemedlem.Det är en hemsk sjukdom. Hur gammal blev din lilla tjej?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

flis
2013-04-11 14:22
#4

Du har rätt, det är en skitsjukdom. När jag blev tvungen att ta bort Jimi kändes allt så orättvist. Man vill ju få behålla dem tills åldern tar ut sin rätt. Livet känns tomt men när sorgen fått sin tid kan man titta på foton och minnas glädjestunderna.

Du får krama Rex extra mycket. Känner med dej!

Ulricah
2013-04-11 14:24
#5

Åh så hemskt 😢, jag beklagar verkligen sorgen.

MonicaLagerquist
2013-04-11 15:10
#6

Beklagar sorgen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Idalk
2013-04-11 15:41
#7

Tack för alla fina ord. Det värmer i denna annars jobbiga situation. Jag hoppas att alla som lever med en HCM-katt får mkt längre tid med sin kära vän än vi fick. #3 Maika blev bara 2 år och 8 månader. Hon hann lämna de allra finaste minnena och lämnar nu ett stort tomrum. Jag skrev in Maikas uppgifter i gruppen HCM-testade katter del 2 för att hjälpa arbetet mot denna otäcka sjukdom. Jag vet att det är viktigt för såväl crx-uppfödare som ägare. #4 Vad hemskt att du också har fått uppleva detta. Jag kunde inte ana att det skulle bli så svårt som det är. Jag hoppas att vi också en dag kan kolla på alla tusentals bilder och videoklipp vi har, utan att gråta. Men det kommer att ta tid. Ta hand om alla era katter nu, sjuka som friska, för man förstår inte hur mkt de betyder förrän det är för sent. Rex blir närmare sönderkramad här hemma nu. Det tycks han behöva, och vi med.

Strawberrygirl
2013-04-11 15:54
#8

Beklagar sorgen, HCM är verkligen en hemsk sjukdom och så oförutsägbar. Hoppas att ni känner att ni snart har plats för en till katt i hemmet och i hjärtat, en ny katt kan aldrig ersätta men ändock förhoppningsvis hjälpa till att läka sorgen.

Eine
2013-04-11 18:11
#9

#7  Det var ingen hög ålder..så ledsamt.

Jag som uppfödare har 3 gånger fått erfara att katter från min uppfödning haft HCM. I ett fall även en friskannad ,som vid ett senare tillfälle visat sig ha HCM . En förfärlig chock, då de bott/bor i hem som älskar dem mycket, och de underbara ägarna ringer och gråter av sorg och saknad. Älskade katter. Och älskade kattägare. Det är en skitsjukdom.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
2013-04-11 18:16
#10

TS,tack för att du delade med dig av resultatet. Det är ju bra för uppfödaren och för oss andra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
2013-04-12 11:34
#11

En miljon kramar till er! Beklagar er sorg!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
2013-04-12 13:42
#12

Vet du om förädrarna till Maika är scannade u.a.? Vore intressant att veta då det inte alltid syns första gången.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
2013-04-12 18:51
#13

Styrkekramar ..

Annons:
[Wiveka]
2013-04-12 18:54
#14

#12 katten finns inte i Pawpeds iaf…

Eine
2013-04-12 20:34
#15

#14 har inte kollat .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Idalk
2013-04-13 01:21
#16

Tack igen för allt stöd. Jag hade inte alls räknat med denna fina respons. Det känns härligt att veta att det finns så många omtänksamma och engagerade kattägare och uppfödare. Extra tack till Twiggie som fick prata med en gråtmild mig. #8 Du har rätt i att skapa plats för en ny kattunge, kanske så snart som möjligt. Det är så konstigt stilla hemma nu och Rex saknar en artfrände att busa med. Det räcker inte att vi handlat nya leksaker och använder vippan och laserpekaren för fullt. Han stannar ofta mitt i leken för att ta ett varv i huset och se om Maika dykt upp. Sen går han bara och lägger sig. Det är hjärtskärande. #9 HCM är verkligen svårt för alla inblandade. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara att få veta att HCM dykt upp hos ens egna kullar när man har lagt tid och pengar på att förhindra detta. Man får dock inte klandra sig själv för sjukdomen är så oberäknelig. Maika var också på en rutinkoll ett halvår tidigare utan att något blåsljud på hjärtat upptäcktes. Sen fanns det bara där som en blixt från klar himmel. #12 Jag har pratat med uppfödaren som verkligen har ställt upp i denna svåra situation och hon säger att båda föräldrar scannats u.a., pappan flera gånger och mamman en gång.

Eine
2013-04-13 12:15
#17

#16 Tack för DITT stöd. Som uppfödare blir man ibland skvallrad om och skitpratad om för att man fått HCMkatter(eller annat oönskat). Ungefär som det är ngt man strävat efter😕.Vi gör så gott vi kan.Och jag har slutat lägga skuld på mig själv,uppskattar de verkliga uppfödarvänner jag har och struntar i de andra,ids inte lägga tid där..

Det är så trist att ens älskade katter drabbas och sorgen sitter som en tagg i bröstet.Både för kattägarens skull,och för kattens.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
2013-04-13 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag relaterar till din sorg alltför starkt. Sitter själv och gråter och saknar min älskade Isis som gick bort för snart två veckor sedan. Även hon hade diagnosen HCM även om veterinären inte tror att det var den som slutligen bar ansvaret till att hennes lilla kropp inte orkade mer. Det skär som en kniv i hjärtat och jag saknar henne varje minut av varje dag. Jag lider med dig. ❤️

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
2013-04-13 15:26
#19

#18 AnneAlva,jag får tårar i ögonen varje gång jag tänker på fina Isis.Tack för att hon fick ett så bra liv hos dig,med massor av kärlek och omsorg.❤️

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
2013-04-13 18:04
#20

TS. Tack för att du delar med dig och att du även kontaktat uppfödaren. Precis som Eine skriver vill vi uppfödare blir kontaktade när vad som helst inträffar för att annars "skvallras" det friskt….

Annons:
Eine
2013-04-13 20:40
#21

#20  OT Visst är det så Wiveka, men att kärr……a ids lägga så mycket negativ energi på olyckliga resultat?Ungefär som att de drabbas inte för de har vänt intresset mot andra,från sig själva. Men oj det lät negativt.. 😃😐

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
2013-04-18 15:28
#22

# 18 Åh nej! Jag beklagar! Isis ❤️

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Upp till toppen
Annons: