Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2015 ggr
[Classsic]
3/11/13, 3:48 PM

Fetsvans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte riktigt vad fetsvans är men efter att ha läst lite och sett bilder så är det detta jag tror att min 3 åriga cornish har.

Jag har haft honom i 3 månader och han kastrerades några veckor innan jag fick hem honom då han varit avelshane.

Han slickar och ganger på svansen som nu är kal på ovansidan. Den känns torr och man ser svarta prickar. 

Har en tid hos veterinär imorgon. Men som sagt, efter att ha läst en del så undrar jag vad fetsvans är? och vad man gör? vad kan veterinären göra?

Annons:
[Classsic]
3/11/13, 3:49 PM
#1

Har även bifogat en bild som ni säkert ser :)

Eine
3/11/13, 4:06 PM
#2

Ta en mjuk tandborste,varmt skönt vatten och milt schampo. Blöt svansen och lägg på några droppar shampo och borsta försiktigt en stund med borsten.En del kommer att försvinna efter du sköljt rent. Vet att några tar Alsolsprit på efteråt. Har inte provat det själv.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Classsic]
3/11/13, 4:10 PM
#3

Tack det ska jag prova! Men behöver jag gå till veterinären? vad jag läst så verkar detta vara ett vanligt problem som alla verkar åtgärda själv med scrubanden och insmörjning med krämer?

Eine
3/11/13, 4:56 PM
#4

Nej jag skulle inte gå till veterinär för fetsvans. Det åtgärdar du själv. Bara om det blir en böld eller liknande kan du behöva hjälp.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

jeenova
3/11/13, 5:48 PM
#5

Har lite av denna "problem" själv utan pormaskar.. fått många olika tips och jag ska testa med att dutta på klorhexidin och om det blir torrt ska jag lägga ytterst lite Helosansalva på.
Annars finns ett schampoo hos veterinärer som heter "K-hex schampoot" som innehåller klorhexidin som tydligen ska vara bra att använda.

[Wiveka]
3/11/13, 6:50 PM
#6

Jag använder babyservetter som jag tvättar/gnuggar svansen med.

Dvs. sådana i "paket" som man torkar babystjärtar med😉

Annons:
jeenova
3/11/13, 11:12 PM
#7

Wiveka: det har jag också provat, men funkade inte sådär jättebra det heller… men störs dem inte så ska det ju inte vara någon fara. Även om det inte är så estetiskt vackert.

EmyJ
3/12/13, 3:18 PM
#8

Om inte katten har besvär förstår jag inte varför man ska hålla på med massa medel som torkar ut och Alsolsprit och dylikt som faktiskt kan svida rätt rejält, speciellt efter en skrubbning.. Om inte katten får en böld som gör väldigt ont så skulle jag låta det vara. Det är inte vackert men det är inte farligt heller.. Det brukar dessutom bli mindre efter en kastrering så ge det lite tid så ska du se att det minskar.

www.kickemcattery.se

[Classsic]
3/12/13, 3:45 PM
#9

Jag var hos veterinären precis och ska nu smörja med matolja för att sedan använda väteperoxid i en vecka då han har en inflammation i svanskörteln. Blir det inte bättre får han antibiotika. Om han inte själv skulle besväras av det hela så skulle jag inte behandla honom bara för att svansen skulle bli "vacker" igen.

EmyJ
3/12/13, 5:35 PM
#10

Det låter som ett bra råd från veterinären. Hoppas inflammationen går över.

www.kickemcattery.se

Eine
3/13/13, 1:11 PM
#11

Hur kan han ha inflammation i en fettkörtel?Är han varm och röd?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

EmyJ
3/13/13, 3:51 PM
#12

Om det handlar om vanlig fetsvans ska man ju såklart inte ge antibiotika…

www.kickemcattery.se

[Classsic]
3/14/13, 9:27 AM
#13

Veterinären sa att det var fettsvans och att han hade en inflammation i svanskörteln då det är svullet.

Annons:
AnneAlva
3/19/13, 12:17 PM
#14

Fetsvans med pormaskar kan väldigt lätt leda till inflammationer. En del pormaskar försvinner iom att katten tvättar svansen, men de lite större brukar vara mer motsträviga och kan behöva en hjälpande hand. Olja är bra att använda eftersom fett löser fett och dessutom torkar man inte ut svansen. Blir det inflammerat bör däremot antibiotika sättas  in på veterinärens inrådan.

Hoppas du får bukt med problemet, en inflammation kan leda till riktigt jobbiga besvär. Har själv varit med om att veterinären övervägde att amputera svansen för att bölden inflammationen orsakat knappt gick att få bukt med. 😕 Det gick lyckligtvis bra, men man ska nog hålla lite uppsikt över fetsvans även om det i det flesta fall inte är så dramatiskt.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Upp till toppen
Annons: