Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 456 ggr
[Classsic]
2013-03-04 14:27

När kan man gå ut med cornish?

Jag tänkte kolla vid vilken utomhustemperatur ni tycker man kan gå ut med en cornish (så länge katten själv vill såklart)? och med täcke o.s.v. om det så skulle behövas.

Annons:
LykkeLii
2013-03-04 15:20
#1

Nu vill inte alla mina gå ut i sele på vinter/våren. Men en hane som nu bor hos min syster han skulle lätt vilja ta en tur såhär på vintern med snö (norrland). Kan inte vid en temp på -10 eller kallare.

När jag stått på bron och kikat när hunden gått och pillat på tomten så har mina crxar fått följa med ut på bron (liten veranda med gallergrind), utan selar men ändå "instängda" och lös. En av mina som har lite päls, helst på vintern, bangade inte att gå ut -15. Men det handlade bara om max 5min.

Testa dig fram vad din katt tycker om. Men om det är mellan 0 till -5 hade jag lätt testat. Undvika bara platser där det kan förekomma mycket salt för att ta bort isen. Sedan till kläder så kan jag inte svara tyvärr. Hade tröjor på dem när de kastrerades, annars inte haft. Mina är "äkta" innekatter som gillar att gå i rastgård på sommaren eller snabbtur ut på bron och kolla läget på vintern.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

noir
2013-03-04 15:29
#2

Man får testa. Jag släppte ut min ena i sele på balkongen igår. Hon stormtrivdes och det var plusgrader, 4-5 kanske? + sol.
Hon hade valet att gå in när hon ville eftersom dörren var öppen :)
Men det var jag som tröttna först och vi gick in ;)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Classsic]
2013-03-04 15:31
#3

Jag har en cornish och en vanlig huskatt som är innekatter. Brukar få vara ute i sele på vår/sommar/höst. Hade ute min huskatt (hade inte fått hem min cornish ännu) nu i vinter när det var -4 med täcke vilket han inte var överförtjust i. Någon månad senare  upptäcktes lunginflammation vilket jag inte kan komma på beror på något annat än att jag hade honom ute? :/

Min cornish verkar däremot vilja ut då jag testat att öppna balkongen en liten stund och han gladeligen vill vara där ute. Men vet inte om jag vågar testa att ta ut honom utomhus då huskatten som har mycket tjockare päls blev sjuk vilket jag ju tror beror på att han fick vara ute? :/

noir
2013-03-04 15:39
#4

Kyla kan inte inte ge sjukdomar på varken djur eller människor. Däremot kan kroppen jobba hårdare och immunförsvaret kan (observera att det kan, inte lika med att det göra det) sänkas något så de virus och bakterier man redan har i kroppen kan frodas. Så kissen hade nog blivit sjuk även om han inte varit ute.

Man behöver ju inte vara ute en kvart direkt, vet inte hur du bor. Men en kortis runt huset eller likande kanske räcker på ett par minuter, beroende på hur kallt det är när du tänkt gå ut.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Classsic]
2013-03-04 15:46
#5

Bor i lägenhet och är idag +4 grader, så jag kanske tar en liten sväng då och ser om han gillar det :)

Upp till toppen
Annons: