Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 7143 ggr
Anjelica
2013-02-20 13:05

Inflammerat tandkött

Hej!

Någon här som har erfarenhet av tandköttsproblem? Ena katten på 1,5 år snart har varit hos veterinären och tagit tandsten och de såg då att han var väldigt inflammerad i tandköttet. Nu har han ätit kortison i cirka 4 veckor. 

Var på återbesök idag och de tyckte inte medicinen hade hjälpt något vidare. Nu står tandborstning och foderbyte på schemat. Jag ska prova James Wellbeloved lamm och ris i 4-6 veckor sen återbesök igen. Annars kan det bli dragning av tänder, vilket jag tycker känns hemskt, men bättre det än att ha ont kanske?

Någon som har nå tips och råd?

/Angelica

Annons:
simplymartin
2013-02-20 13:29
#1

Varför ris? Jag är egentligen ingen kattexpert, men katter är köttätare och behöver inte kolhydrater. I kattmaten är det också en del kolhydrater plus omega 6-rika fetter. Kolhydrater och för mycket omega 6 är inflammerande.

Om jag var du skulle jag antingen ge katten naturlig köttmat eller ge omega 3-tillskott till de vanliga målen. (Eller både och.)

Anjelica
2013-02-20 13:34
#2

De äter mest Mjaus blötmat och så har jag kört Orijen ett tag nu pga lite spannmål. Så mest blötmat plus lite torrfoder då och då. Det är ju ganska mycket fisk i Orijen så om det kan vara något han reagerar på?

Eine
2013-02-20 14:36
#3

Låt ta ett prov som man kan odla på. Kan vara så mycket.Allergi,virus,FORL,gingevit och vad allt det heter…Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Anjelica
2013-02-20 20:48
#4

De tog en biopsi vid tandstensbortagningen och det visade ingen tumör eller FORL sa veterinären. Som diagnos står det kronisk gingevit. Men vi ska prova med foder om det kan vara något han känner av, annars trodde hon det kunde vara något genetiskt. Vissa katter var väldigt känsliga mot virus eller vad hon nu sa..

AnneAlva
2013-02-21 10:41
#5

Jag har en katt hemma som har problem med kronisk gingevit, alltså kronisk tandköttsinflammation. Det blir bättre av att borsta tänderna och använda en tandstenshämmande tandkräm. Den finns att köpa på apoteket och den heter Bukacat. Som tandborste använder jag mellanrumsborstar av den största storleken (den lila) för det är svårt att använda hundtandborstar eller bebistandborstar i en liten kattmun, speciellt när de inte har någon lust att gapa till att börja med… 

Foderbyte ställer jag mig tveksam till. Det höga proteininnehållet ska inte ha någon inverkan på mängden tandsten som bildas eller öka infektionsrisken i tandköttet. Snarare är storleken på matkulorna av intresse då större matkulor bidrar till att "borsta" tänderna och motverka uppkomsten av tandsten när de tuggar sönder kulorna.

Foderallergi är veterinärernas go-to-place när de inte har något annat att komma med känns det som. Jag ställer mig otroligt skeptisk till att foderallergi skulle orsaka tandköttsinflammation. Orijen har förvisso ett högt fiskinnehåll och det är en större andel katter som reagerar allergent på fisk än andra komponenter i mat, men om du fortfarande vill ge ett högproteinfoder som innehåller mindre fisk har du Acana från samma fodertillverkare, det finns i flera utföranden och innehåller inte lika mycket fisk. Det finns även andra märken som har högproteinfoder, om du letar lite här på sidan så tror jag att det finns flera trådar och kost och utfodring. Du kan också välja att ge råkost, eller BARF som det kallas, dvs. rått kött i avvägda mängder, det finns även trådar om detta och information på nätet om du vill läsa mer om det.

Tandutdragning görs väl i första hand när det gäller sjukdomar som FORL etc. Det här problemet borde du kunna komma tillrätta med utan att de ska behöva dra några tänder om det inte ligger en sjukdom bakom tycker jag.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
2013-02-21 20:16
#6

prova råa svenka kycklingvingar.Tänderna få verkligen användas..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
A_KickEm
2013-02-22 00:18
#7

Be veterinären skriva ut en lite längre kur med Flagyl och ge färsk mat utan en massa kolhydrater. 

#5 Acana är inget "högproteinfoder"…..det är "bara" spannmålsfritt men innehåller lika mycket kolhydrater som de flesta andra.

AnneAlva
2013-02-22 10:11
#8

#7 Men åh, det vet jag ju! Huvudet blandade ihop koncepten när jag skrev uppenbarligen. 🙂 Tack för att du rättade mig!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Anjelica
2013-02-22 11:11
#9

Köpte en påse lamm och ris igår och tänkte sen om han äta rå mat mellanåt? Eller måste han bara äta sitt torrfoder med lamm ett par veckor om vi ska titta om han känner av någon proteinkälla? Eller är det något hopkok i torrfodrets proteiner de kan känna av?

Känner mig helt förvirrad och när veterinären säger tanddragning som nästa steg typ.. :/

Och kycklingvingarna, de kan ätas med ben och hela rubbet? Inget sätta i halsen?

Eine
2013-02-22 13:22
#10

Prova att ge råa kycklingvingar!Mycket gnag för pengarna! Ursäkta att jag upprepar mig,men jag tror på att det gör gott för tänder o tandkött.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
2013-02-22 13:27
#11

Ja självklart ska vingarna ätas med ben och allt! Du kan dela den i 3.4 bitar om katten är ovan.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

A_KickEm
2013-02-23 11:13
#12

Jag tror inte ett ögonblick på att det har att göra med enskilda proteiner i fodret - det har att göra med kolhydraterna och brist på lämpligt gnagande. (På hund ser vi också en tydlig ärftlig tendens till att sådana här problem utvecklas.) 

Standardantibiotika hjälper inte - det måste vara Flagyl. Flagyl kan ges under lång tid om det behövs och ibland måste man ge återkommande Flagylkurer resten av livet. 

Så återigen -  1) se till att få Flagyl av veterinären och vill han inte skriva ut det  - BYT veterinär! 2) Sluta ge torrfoder - vill du inte ge färsk mat så ge åtminstone ett våtfoder utan kolhydrater som t ex Bozita eller Mjau.

Kycklingvingar kan man också bulta sönder med en hammare om man är rädd för benflisor (måste vara råa vingar)

A_KickEm
2013-02-23 11:17
#13

Du kan också köpa Corsodyl munhålegel på Apoteket och gnugga in på tandköttet 1-2 ggr/dag.

Annons:
Anjelica
2013-02-23 22:38
#14

Tabletterna han åt heter Prednisolon Alternova 5 mg, och gjorde ingen verkan enligt veterinären. Och katterna har till 98% ätit mjaus blötmat i ett par månader. Och jag vill helst fortsätta med blötmat då det känns naturligare. Och vetten vill ju sälja sina specialfoder såklart. Ringa och höra om Flagyl då? Och köpa kycklingvingar. Hur ofta kan man ge dem vingar att gnaga på då?

AnneAlva
2013-02-24 14:49
#15

Jag är ingen stor fantast av centralverkande kortison som ju Prednisolon är, men ibland kan det vara nödvändigt. Men i första hand skulle jag försöka välja något lokalverkande, exempelvis Corsodyl munhålegel som A_KickEm föreslog och kombinera det med mer "tuggig" kost.

#13 Är Flagyl specialriktat mot tänder och tandkött?

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

A_KickEm
2013-02-24 18:04
#16

Flagyl tar anaeroba bakterier - är verksamt i mage och  munhåla och har flera användningsområden (se länk nedan). Kan även vara värt att pröva på långvariga tarminflammationer. kan ges i låg dos under längre tid. Vi har en katt som får återkommande munproblem och som får Flagylkurer - det tog längst tid att få bukt med det i första vändan - men sedan återkom det mer och mer sällan och nu är det väldigt längesedan. Jag har också haft en pudel med mycket svåra perodontitproblem som jag höll i schack i många år med Flagyl - inte tal om att dra bort tänderna!.

Flagyl har använts i "alla tider".  Jag förstår inte varför dagens veterinärer har så svårt med Flagyl. Precis som att dom inte vet att det finns eller inte har förstått hur användbart det är…..eller för att det inte står med i djurFASS😎

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19631231000064&DocTypeID=7

deverry
2013-02-26 22:25
#17

#9 Om du köpte Lamm och Ris för att utesluta allergi, bör du inte ge kycklingvingar under tiden. Tanken är att katten bara ska få en proteinkälla. Däremot finns det kanske färskt lammkött att köpa, om du vill ge katten något färskt vid sidan av.

Jag tror att du kommer få det bästa resultatet genom att komma igång med tandborstningen! Bara mekanisk rengöring räcker gott och väl för de allra flesta - däremot kan vissa individer behöva det oftare än andra. För vissa räcker det med ett par gånger i veckan, medan andra behöver daglig tandborstning.

Gingivit är vanligaste sjukdomstillståndet för hund och katt för övrigt!

Anjelica
2013-08-15 14:45
#18

Hej!

Tänkte fortsätta på denna tråd. Katten har nu dragit ut 6 tänder i omgångar. Två längst bak i underkäken och fyra i överkäken. Veterinären säger att han typ är allergisk mot sina egna tänder.

Han blev sedan satt på Antirobe i cirka 14 dagar för det luktade illa och var irriterat efter senaste dragningen. Inte i stygnen dock. Han fick även Metacam en vecka. Nu är han dålig i magen och har vart sen medicinen började. Han fick sista tabletten förra onsdagen och är inte bra i magen än. Köpte då nån pasta hos vetten men hjälpte inte. I måndags köpte jag ZooLac som jag stoppar i honom nu. Men när ska magen bli bra igen? Är bajsavtryck lite här och där här hemma..

Han äter även mjaus blötmat på tetra, kan det spela nån roll att magen inte blir bra? Jag trodde att magen skulle ordna till sig efter medicinen tog slut.

Blev visst en novell men någon som har nå tips för magproblemet?

jeenova
2013-08-15 19:25
#19

Prova annan blötmat än Mjau. "Färsig" typ av blötmat fungerar bättre på katter med knasig mage, hellre paté/färs än sås/gelé är min egna erfarenhet. Ev. ge väldigt små portioner (1-2msk var 3e timme) av lammfärs/kycklingfärs tills avföringen ser bättre ut.
(För att vara mer säker på att det inte är allergi/känslighet så skippa fisk och fjäderfä i dieten)

Spotless
2013-08-17 10:04
#20

Det är inte alla katter som klarar av Metacam. Om du inte slutat med den så gör det, det kan gå illa annars. Antiroben kan kanske också påverka magen. Jag skulle inte byta och trixa med foder under tiden katten behandlas med medicin. Alltså inte byta "hur som helst" utan jag skulle ge skonkost i många små portioner utspridda under dygnet samt ge "massor" av zoolac eller kanske canicur och se till att din katt får i sig vätska.

Annons:
Silvestris
2013-08-17 23:58
#21

Är det bara tandköttet som är inflammerat eller är även andra vävnader i munnen inflammerade (främst insidan av kinderna? I sådana fall kan det vara kattsnuva som är bakomliggande. Upp till 80% av alla katter som lider av gingivitstomatit (alltså en mer omfattande inflammation i munhålan än "bara" gingivit) fäller calici- och herpesvirus.

Anjelica
2013-08-18 18:56
#22

Slutat med både metacam och antirobe. Snart två veckor sedan jag slutade med antirobe och tre veckor sen med metacam. Hm, vad jag har förstått så är det bara på tandköttet det har vart rött. Om det skulle vara kattsnuva då, vad gör man åt det?

Silvestris
2013-08-18 19:10
#23

#22

Det finns bra information om calicivirus här och om herpesvirus här.

Tänker bara att det är olyckligt att börja dra tänder om det handlar om en infektion som behöver läka ut.

Anjelica
2013-08-18 19:43
#24

Ja det där såg inget vidare ut! Har tid för återbesök nästa vecka hos veterinären, ska höra med dem angående detta då. Ska försöka få bukt på magen hans tills dess..

Upp till toppen
Annons: