Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Allmänt Cornish Rexprat Att tänka på innan katten kommer! Avel, genetik och uppfödning Färger och färggenetik Färgalbumet Cornish Rex och andra djur Kattungar till salu Avelshane finnes/sökes Fodervärd finnes/sökes Omplacering Planerade kullar Hälsovård,skötsel,omvårdnad Sjukdomar och andra bekymmer Titelkattsalbumet God morgon, goddag, godkväll, godnatt! Dagens citat, dikt eller visdomsord! Dagens ros Ett gott skratt förlänger livet För ev allergiker Kattmat, sand och tillbehör, böcker Katter i nöd Min kattklubb Om sajten och iFokus Tävlingar Till minne Pyssel och upptåg Samåkning och transport Utställningar Utställningsresultat Video-snuttar Övrigt
Avel, genetik och uppfödning

Vad är idealvikten för cornish rex?

2013-02-06 18:13 #0 av: alaura

Som de står i rubriken, vad är idealvikten för en hona respektive hane
nu för tiden, skulle ni säga? :)

Anmäl
2013-02-06 18:32 #1 av: MonicaLagerquist

Det går ju inte att säga.De ska ha midja,man ska kunna känna revbenen men inte se dem.

Det finns honor som är feta när de väger 2.5 kilo och det finns honor som är smala när de väger 3.2 kilo.

Min Stella väger 2.6 just nu och är smällfet.Q väger 2,7 och är just nu lite tunn.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2013-02-07 13:42 #2 av: AlexH

Mina väger som nedan:

Andromeda 2,75 kg (fertil)

Shadow 3,4 kg (Fertil)

Sinuhe 4,1 kg (kastrat)

Anmäl
2013-02-07 13:57 #3 av: Eine

Mellan tummen och pekfingret! Hona 2,4 -3 kilo.Hanne 3-3,5 kilo.(Enda gångerna jag väger mina vuxna är hos veterinär,inför HCMscanning eller sövning)

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Anmäl
2013-02-07 14:30 #4 av: MyTwiggs

Mina honor väger runt 2,5 kg. Vad som är en idealvikt för en katt är ju helt individuellt. Många honkatter skulle vara magra vid 2,5 kg, om de är mer storvuxna än mina katter är över lag.  Som Monica säger, man ska kunna känna revbenen men inte se dem. Man ska inte bli förvånad över att katten är lätt när man lyfter den, tvärt om. En sund cornish ska vara tyngre än den ser ut. 

Anmäl
2013-02-07 15:15 #5 av: [Wiveka]

Tapini, snart 5 år, 3,2 kg fertil

Neo, snart 2 år, 4,8 kg fertil

Asta, 8 månader, 3,0 kg fertil

Dagny, 4 månader, knappt 1,5 kg

Tapini och Asta är honor av större modell och kan kanske gå ner något enstaka hekto.

Och även Neo är hankatt modell större och är inte överviktig enligt domarna, även om jag tycker att hans idealvikt skulle vara 4,6 kg

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.